Sv: Kronikk i Dagbladet
Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.
Jeg er slett ikke sikker på det (selv om vi har fått noen dokumenter hvor det er presisert noe om at det ikke innebærer individuelt opplegg til hver elev), men politikerne gir oss ikke midler til å lage det du snakker om.
Bra nok? Hva er det da? Sønnen min har ikke et optimalt opplegg på skolen, men det er da bra nok. Han lærer noe hver dag, han har gode venner, han trives, han får brynet seg på ting han ikke er så god i. Han får ikke utfordringer i matematikk. Men med en lærer på 30 elever som det er i klassen hans, synes jeg opplegget er mer enn bra nok jeg.
Hva hadde du sagt om jeg sendte deg 30 pasienter som du skulle håndtere i løpet av 45 minutter og jeg krevde optimal behandling av samtlige? Ville du ikke da måttet prioritere det aller viktigste? Sånn er det i en skoletime egentlig. Det er så mange behov, noen faglige og noen sosiale. Så må man manøvrere som best man kan mellom alle behovene og prøve å sørge for at alle får et "bra nok" opplegg. Optimalt blir det overhodet ikke.
Ja, hva om du var en av disse pasientene, ville det vært bra nok for deg? Jeg synes det er forskjell på om den ansatte gjør en god nok jobb og om totalpakken er bra nok. Så spørs det hva man gjør med det. Du synes det er greit at ditt barn ikke lærer noe i matematikk på skolen, jeg er i samme situasjon og synes det er hårreisende. Det betyr ikke at jeg synes læreren gjør en dårlig jobb, på ingen måte. Og derfor nøyer jeg meg med å be om ekstra bok og vurderer hvor jeg kan engasjere meg i saken ellers. Men jeg synes like fullt det er hårreisende at han ikke lærer noe som helst i et av de viktigste fagene.