Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

35-timersuke for barnefamilier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 13:08   #41
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 35-timersuke for barnefamilier

Hvorfor trenger småbarnsforeldre en ekstra ferieuke på lik linje med de over 60 år?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:10   #42
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvorfor trenger småbarnsforeldre en ekstra ferieuke på lik linje med de over 60 år?

For å ta seg av barna sine når det er planleggingsdager, skoleferier osv. Ganske innlysende spør du meg, at det er like viktig som at de over 60+ kan ta seg en uke ekstra i syden.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:12   #43
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg tror ikke det velferdsstaten Norge trenger er at flere skal jobbe mindre, finansiert over statsbudsjettet.

Nei. Jeg skjønner virkelig ikke hvordan dette skal kunne gå.

Gammel 15-10-12, 13:13   #44
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

For å ta seg av barna sine når det er planleggingsdager, skoleferier osv. Ganske innlysende spør du meg, at det er like viktig som at de over 60+ kan ta seg en uke ekstra i syden.

Jeg er ikke enig med deg, men det er greit nok, vi trenger ikke å diskutere at vi ikke er enige.

Gammel 15-10-12, 13:13   #45
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er ikke enig med deg, men det er greit nok, vi trenger ikke å diskutere at vi ikke er enige.

Nei, det er lov å være uenig.

Gammel 15-10-12, 13:20   #46
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Når det gjelder de over 60 - så er det vel ikke fordi de har det så travelt.

Men mange av de kan være slitne på tampen av et langt arbeidsliv, og en uke ekstra ferie kan være et av godene som gjør det attraktivt å fortsatt stå i jobb.

Gammel 15-10-12, 13:25   #47
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Men mange av de kan være slitne på tampen av et langt arbeidsliv, og en uke ekstra ferie kan være et av godene som gjør det attraktivt å fortsatt stå i jobb.

Jeg kjenner godt til argumentet for at de får den ekstra ferieuken, og mange har helt sikkert godt av den selv om jeg ikke tror den utgjør det helt store i forhold til om de orker å stå i jobb lengre hvis de er slitne. Det forhindrer meg uansett ikke i å mene at småbarnsforeldre også kan ha behov for mer fri, av forskjellige årsaker, blant annet for å ta seg av barna i skoleferier og planleggingsdager.

Gammel 15-10-12, 13:44   #48
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Velger å ikke ha noen formening da jeg har 35,5-timersuke nå med 100% stilling. MEN.....det er jo kun fordi jeg jobber turnus.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 13:58   #49
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

For denne gruppen måtte vel litt kortere arbeidsdager være mye lurere enn en ekstra ferieuke for at de skal orke å stå i jobb litt lenger.

Den ekstra ferieuken bør gå til dem med barn i barneskolealder og så får barnehageforeldrene få 35-timers uka.

Forskjellige aldre og forskjellige behov.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 14:01   #50
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For vår del hadde det vært mer nytte i om alle fritidsaktiviteter kunne blitt lagt til SFO-tiden. Da kunne vi komt hjem spist middag gjort lekser og kost oss. I stedet for å komme hjem stresse på med middag og lekser og løpe videre til aktiviteter.

Gammel 15-10-12, 14:05   #51
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For denne gruppen måtte vel litt kortere arbeidsdager være mye lurere enn en ekstra ferieuke for at de skal orke å stå i jobb litt lenger.

Den ekstra ferieuken bør gå til dem med barn i barneskolealder og så får barnehageforeldrene få 35-timers uka.

Forskjellige aldre og forskjellige behov.

Nettopp. Dette er den beste måten å fordele ekstra fri på, som ivaretar behovene til de forskjellige gruppene på best mulig måte.

Gammel 15-10-12, 14:07   #52
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

For vår del hadde det vært mer nytte i om alle fritidsaktiviteter kunne blitt lagt til SFO-tiden. Da kunne vi komt hjem spist middag gjort lekser og kost oss. I stedet for å komme hjem stresse på med middag og lekser og løpe videre til aktiviteter.

Ofte må vi spise middag til kvelds for å i det hele tatt rekke middag.

Gammel 15-10-12, 14:08   #53
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg tror ikke det velferdsstaten Norge trenger er at flere skal jobbe mindre, finansiert over statsbudsjettet.

Det tror ikke jeg heller. Vi kommer til å slite nok med at befolkningen jobber så kort tid av levetiden allikevel.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 14:19   #54
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er det sikkert, men jeg ser ikke helt relevansen.

Jeg er opptatt av at det skal være mulig å gjøre en fornuftig, produktiv og lønnsom jobb i løpet av arbeidsdagen, samtidig som man kan balansere det med familieliv. Og jeg syns ikke det er behov for enda kortere dager for å få til det.

Kravet om sekstimersdag får fram alle fordommene mine, og jeg tenker det bare er SVere som jobber i stat og kommune som vil ha det.

Helt enig så fniser jeg godt av siste paragrafen din nettopp fordi alle jeg kjenner som instending ønsker 6 timers dag jobber i det offentlige og stemmer definitivt til venstre for Arbeiderpartiet.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 14:33   #55
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det som alltid forundrer meg med disse diskusjonene er som med så mye annet, - lever vi helt i et virkelighetsfjernt vakuum her i Norge fra resten av Europa? Vi er så ufattelig privilegerte med kort arbeidsuke og gode rettigheter i forhold til andre land i Europa. Men enda vil vi ha færre timer på jobb.

6 timer? Seriøst? Skal arbeidslivet kanskje sidestilles med en skoledag? Jeg synes det er helt på trynet.

Vi er definitivt er annerledeslandet på nesten alle mulige måter men vi er jo tross alt del av en global verden der vi må konkurrere og produsere varer og tjenester i økende konkurranse med andre.

En annen ting vi må huske på er at selv om de på papiret også kanskje har 37.5 timers arbeidsdag i andre land er det etablert "kultur" for at folk jobber massevis av gratis overtid (som f.eks i UK og Polen). Det har vi takk og pris ikke i Norge.

Det finnes vel knapt en gruppe i samfunnet som har så mange goder som barnefamilier i Norge. Dette er det bred politisk enighet om og jeg priser meg stadig over hvor heldig jeg er som er mor i dette landet.

Sist redigert av Lisa : 15-10-12 kl 15:10.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 14:40   #56
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er helt enig med Lisa og synes dette er helt tullete. Det vokser opp en hel generesjon i sør-europa nå der arbeidsledigheten nærmer seg femti prosent for unge og der velferdsstaten må kutte kraftig kraftig ned. Og så ønsker vi oss kortere arbeidsdag for å unngå stress med fritidsaktiviteter og middagslaging etter jobb. Synes det er vilt.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:02   #57
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er helt enig med Lisa og synes dette er helt tullete. Det vokser opp en hel generesjon i sør-europa nå der arbeidsledigheten nærmer seg femti prosent for unge og der velferdsstaten må kutte kraftig kraftig ned. Og så ønsker vi oss kortere arbeidsdag for å unngå stress med fritidsaktiviteter og middagslaging etter jobb. Synes det er vilt.

Vi er så utrlig priviligerte her i Norge. Men fornøyde er vi aldri.

Gammel 15-10-12, 15:03   #58
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Applaus Lisa, helt enig, men får ikke prikket deg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:38   #59
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Men altså.. her i artikkelen er det jo ikke 6 timers arbeidsdag som er forslaget, men 35 timers uke.
Jeg har 40 timers uke, men for at ting skal gå rundt i heimen, så har jeg nå gått ned til 37,5 og jeg merker veldig godt at en halvtime ekstra hver dag gjør hverdagen mye lettere.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:41   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også enig med Lisa.
Vi kan virkelig ikke begi oss innpå noe slik.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:31.