Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om kjøp og salg på forum

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-04-07, 16:25   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om kjøp og salg på forum

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Hvordan foregår det på finn forresten? Siden man ikke kan bli lurt der?
Settes ikke pengene inn på selger sin konto før kjøper har fått varen, eller?

Først: For meg er dette en prinsipp-diskusjon, evt. referanser til brukere får de som leser ta på sin egen kappe, det var ikke min intensjon.

Så:
På Finn.no har de innført et betalingssytem a la PayPal, nettopp pga. mye svindel. Der kunne man jo risikere å sette inn penger på konto, og så få en pakke med avispapir.

Gammel 16-04-07, 16:37   #22
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Så:
På Finn.no har de innført et betalingssytem a la PayPal, nettopp pga. mye svindel. Der kunne man jo risikere å sette inn penger på konto, og så få en pakke med avispapir.

Fungerer det sånn jeg skrev da? At finn betaler ut når varen er mottat?

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 16:38   #23
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fungerer det sånn jeg skrev da? At finn betaler ut når varen er mottat?

Jeg har ikke prøvd det, men det tror jeg ja. At det er som et slags depositum-system.

Gammel 16-04-07, 16:39   #24
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Angående svindel på finn er det pga noe utenlandsk svindel ala sjekkbedrageri
Hade jeg hatt tid skulle jeg funnet frem standardteksten som finn legger ved alle godkjente annonser hvor dette kommer frem
Og det er faktisk straffbart det som foregår på finn

Jeg kjøper like mye via nett som i butikk og er i 98% av tilfellene fornøyd
Har også familie bosatt i utlandet, samt en venninne som farter mye i forbindelse med jobb
Derfra kan det komme en del feilkjøp som jeg istedet for å "brenne inne med" heller selger videre så andre det passer heller kan få glede av det

Jeg er også ganske spontan av meg, derfor mye feilkjøp
Nye klær kjøpt i Norge ender jeg faktisk kvitteringen med, kunne aldri i verden falt meg inn å lure noen, til det er jeg altfor ærlig

Min klesinteresse er nok dessverre bare en hobby.Jeg jobber til vanlig som teamleder/konsulent hos en av de største norske aktørene innenfor mitt fag.
Ikke mye proffsalg her, kun hobby/feil og bomkjøp

Ja, følte litt for å forsvare meg selv og andre med dette svaret
Noen av oss tjener muligens endel over gjennomsnittet og kan handle dyre klær/sko/vesker
I tillegg er noen av oss godt voksne og etablert for mange år siden med hus og bil og ferdig med ev studiegjeld feks

Gammel 16-04-07, 16:42   #25
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har bare et kort innspill vedr. salg av ting med merkelappene på og kan bruke meg selv som utgangspunkt. Jeg har en stelleveske til salgs - ubrukt og med lappene på - og jeg har ikke mulighet til å bytte den. Det vil i så fall både koste meg penger (returporto) og ikke minst tid og krefter. Jeg har kjøpt den på nett fra USA og da er det faktisk mye enklere å annonsere her enn å sende den tilbake.

Jeg tror ikke jeg er alene om å ha handlet ting på nett fra utlandet og for så å ville selge det igjen.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 16:43   #26
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg foretrekker å selge til kjente (som det etterhvert er blitt en del av her inne). Jeg gjør det aldri for å tjene penger. Her inne er det dessuten mange som kjenner produktene (feks klesmerkene) og liker dem - dvs at det er lettsolgt.

Hvis man har kjøpt varer fra utlandet så får man ikke prøvd plaggene, og det er veldig styr å bytte det. Man risikerer å betale moms to ganger (med det styret det er å ordne opp i det) og man må betale porto tilbake til utlandet. Da er det MYE enklere å selge plagget, og merkelappen indikerer jo at plagget er ubrukt. Og av og til så er det folk som har bestilt plagg som det viser seg ikke passer, og som man vet at det er andre som er på jakt etter også. Da er det jo greitt å tilby det her i stedet for å returnere det til butikken.

Og det kan være skikkelig STYR å selge på Finn, spesielt hvis man ikke er ute etter å tjene så veldig på handelen. Jo billigere man legger ut, jo mer merkelig folk får man svar fra. Been there, done that. Dessuten kan det virke som om de færreste der bryr seg særlig om avtalelovens bestemmelser, for å si det sånn...

Cluet er minst mulig styr. Her er det oppegående folk det går an å forholde seg til. Hvis jeg ikke selger det her, så selger jeg det ikke for å si det sånn. Da går det på loppis istedet.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 16:43   #27
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Jeg har bare et kort innspill vedr. salg av ting med merkelappene på og kan bruke meg selv som utgangspunkt. Jeg har en stelleveske til salgs - ubrukt og med lappene på - og jeg har ikke mulighet til å bytte den. Det vil i så fall både koste meg penger (returporto) og ikke minst tid og krefter. Jeg har kjøpt den på nett fra USA og da er det faktisk mye enklere å annonsere her enn å sende den tilbake.

Jeg tror ikke jeg er alene om å ha handlet ting på nett fra utlandet og for så å ville selge det igjen.

Netopp

Veldig enig med Miss Norway også
Det er temmelig styrete å bytte noe man har bestilt via nettet fra utlandet

Jeg har heller aldri tjent noe som helst på mine salg her på FPF, heller tapsprosjekt
Men, det er uendelig mye bedre at andre kan få glede av tingene

Gammel 16-04-07, 16:52   #28
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er jo bare å skrive feks: "Kjøpt på nett fra utlandet, vanskelig retur, selges derfor" eller "Kjøpt på nett, passet ikke, selges derfor videre".

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:02   #29
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Men det er jo bare å skrive feks: "Kjøpt på nett fra utlandet, vanskelig retur, selges derfor" eller "Kjøpt på nett, passet ikke, selges derfor videre".

Verre er det faktisk ikke.

Jeg vet om flere, meg selv inkludert, som har opplevd å kjøpe ting på nett ( ikke nødvendigvis her på FP altså) der det har fremstått i salgsteksten at selger har kjøpt det nytt, og hvor det viser seg senere at det ikke er tilfelle. Da er det jo en smule småfrekt å operere med f.eks. budkrig ut fa ny pris fra butikk.

Ærlighet varer faktisk lengst ...

Gammel 16-04-07, 17:06   #30
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Jeg velger å være naiv. Har handlet både her og på andre nettsteder og aldri blitt lurt eller spesielt missfornøyd. Har jeg kjøpt tyvegods, så er det i mot hva jeg prinsipelt står for og sier til meg selv at jeg kunne ikke vite! Det er noe som heter å handle i god tro. Det gjør jeg!

Jeg styrer unna annonser hvor magefølelsen ikke blir helt god. Det holder for meg.

Gammel 16-04-07, 17:28   #31
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønner ikke at prisen på det som selges har noe med saken å gjøre.

Noen kjøper billige klær, noen kjøper dyre.

Sist redigert av Frost : 17-04-07 kl 00:11.
Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:34   #32
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men er det nødvendig da? Tror dere at de som ikke skriver dette i annonsen sin selger tyvegods eller varer for egen bedrift og fortjeneste?

Jeg er som tidligere sagt i diskusjonen tydeligvis temmelig naiv som tror godt om folk og deres intensjoner.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:57   #33
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også tenkt litt på det samme som hattifnatten, og kjøper heller aldri noe.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 18:06   #34
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man selv har kjøpt nytt, velbrukt, som nytt, "prøvd på", til overpris, på salg, fra nettet... det spiller vel ikke noen rolle for prisen man selv vil selge for? Jeg mener, om Angelique er spontan og kjøper et på lekre lekre sko som hun bruker syv ganger, og så selger dem til meg fordi hun har funnet noen andre hun har mer lyst på - og jeg bruker dem én gang, men får gnagsår fordi de ikke passer... så er jo skoparet likevel brukt åtte ganger uavhengig av hvem sine føtter de har vært på? Det er jo bare å beskrive varen det, og spørre hvis det er noe man lurer på.

Og man må vel likevel få lov å anføre hva nypris var den gangen plagget kom i butikken selv om det kanskje ikke var det man selv gav for det? Det er jo mest bare for å gi en pekepinn på prisnivået på varen i utgangspunktet.

Det er jo uansett bare reinspikka "tilbud og etterspørsel" i praksis. Hva er man selv villig til å gi for gjenstanden? Det er vel heller usannsynlig at noen her inne på FP kjøper barneklær og voksensko på spekk...

Gammel 16-04-07, 18:09   #35
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Om man selv har kjøpt nytt, velbrukt, som nytt, "prøvd på", til overpris, på salg, fra nettet... det spiller vel ikke noen rolle for prisen man selv vil selge for?

Joda, men det er kjipt når det står "kjøpte disse i forrige uke" og alle tror det var i en butiikk, og når man mottar varen er det veldig mye mer slitt og brukt enn salgsteksten tilsa.
Men anyhows, det var ikke her.

Gammel 16-04-07, 18:26   #36
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Joda, men det er kjipt når det står "kjøpte disse i forrige uke" og alle tror det var i en butiikk, og når man mottar varen er det veldig mye mer slitt og brukt enn salgsteksten tilsa.

Ja, det skjønner jeg godt blir feil. Det er en forutsetning at man beskriver varens stand godt synes jeg; men det er ikke nødvendig å oppgi hele historien til varen. Det skulle tatt seg ut ved salg av antikviteter!

Gammel 16-04-07, 19:21   #37
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Problemstillinga her var vel heller det motsatte, var det ikke?
At klærne var for "nye" og for dyre.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 19:23   #38
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Problemstillinga her var vel heller det motsatte, var det ikke?
At klærne var for "nye" og for dyre.

Så sporer jeg litt av da vel ... Jeg tror ikke fnatten blir sinna av den grunn.

Men det går jo uansett på at man aldri kan vite helt sikkert.

Gammel 16-04-07, 19:25   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor. Hvis jeg ville selge tyvegods så kunne jeg jo også skrevet dette på?

At man ikke selger noe nytt som brukt er noe helt annet. Jeg har f. eks. videresolgt et par sko jeg kjøpte her inne og opplyser selvsagt om det, slik at kjøper får en viss idé om tilstanden til varen.

Jeg syns på et vis det er tryggere å kjøpe ting brukt her inne enn på finn. Her er brukerne aktive, man "kjenner" dem på en helt annen måte, og kan faktisk henge ut noen hvis de skulle prøve å svindle deg, selge en dårlig vare som ikke svarer til beskrivelsene osv.

Ang. pris så syns jeg det får være opp til hver enkelt i forhold til hvilken risiko de ønsker å ta.

Ang. antall salgsannonser i måneden.. Ja, jo.. Men jeg har f. eks. opprydning og finner en hel haug jeg gjerne vil videreselge, og vil kanskje legge ut en hel haug i visse perioder.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 19:50   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Melder meg inn i de naivblondes rekker. Jeg har nemlig selv en tendens til å kjøpe klær uten å prøve dem først, og rekker (eller gidder) sjelden å levere noe tilbake selv om det ikke passer. Jeg har en del klær i skapet som fortsatt har merkelappene på. At andre har et noe større klesbudsjett enn meg, får ikke meg til å gå ut fra at klærne er stjålet.

Jeg synes markedsplassen fungerer utmerket som den er.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:47.