|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Borte
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet var veldig interessant å se boken i lys av nøkkelroman-artikkelen.
|
|
|
#62 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg tenkte at Prozac ikke er langt unna, så fremtiden er lysere for L enn den kan virke. :miljøskadet:
|
|
|
#63 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådNå kjem eg diltande etter, eg har endeleg lese ut boka.
|
|
|
|
#64 |
|
kamerat
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. Diskusjonstråd
Og det morsomme er jo at det er synsvinkelbruken som gjør at man får det inntrykket. Det er jo fordi Madeleine er veldig ung og ganske grunn, lat og lettvint at den første biten er fortalt som den er – og i starten vet hun jo ingenting om Leonards sykdom, og kan fortsatt leve med en Bridget Jones-aktig letthet.
Det er jo ikke alle de gamle romanene som slutter ved bryllupet, da. Ta Wuthering Heights, f.eks. (Men i MP er det vel opplagt Leonard som er Heathcliff! Drøft og sammenlign!)
Jeg likte også Leonards bit veldig godt, og synes mye av styrken ved boka kommer av at Lenonard får så mye oppreisning og forståelse (samtidig som det er veldig klart at han er helt uskikket til å ha et nært og stabilt forhold til noen som helst). Og som sagt over, mener jeg at Leonards historie ikke framstilles som en tragedie, men har en god dose håp på slutten.
|
|
|
#65 |
|
flisespikker
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg synes synsvinkelskiftene er det som gir ordentlig dybde til boken. De tre hovedpersonene er alle egentlig smarte og reflekterende unge mennesker, men de er veldig unge og sitter litt fast i hver sin forenklede selv- og virkelighetsforståelse. Madeleine ser Leonard som en romantisk helt, Mitchell ser ham til å begynne med som en slags intellektuell kjempe, og etter hvert som en skummel rival (begge bildene preget av at Mitchell ser Leonard som eldre og sterkere enn seg selv), mens Leonard selv ser seg som en forvirret og plaget ung mann som sliter med både sykdommen, med den omsorgsløse familien sin og med å finne sin egen identitet. Og tilsvarende har begge mennene veldig idealiserte bilder av Madeleine, som selv ser seg som - igjen - ung og forvirret og usikker på om hun skal forske på den romantiske kjærligheten eller vie seg til å leve den. Og Mitchell (som vel er min favoritt) ser jo veldig forskjellig ut i de tre synsvinklene - jeg kjente ham nesten ikke igjen.
|
|
|
#66 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådMitchell bruker hatt, ligner på Tom Waits, er svermerisk og setter på plass fjasete spirituelle småpiker med kunnskap. What's not to like?
|
|
|
#67 |
|
flisespikker
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådIkke sant, Candy?
|
|
|
#68 |
|
Textrovert
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg liker både Leonard og Mitchell. Og faktisk også Madeleine, selv om jeg i utgangspunktet aldri liker pene, vellykkede mennesker. Først etter at boka var ferdiglest, og jeg var litt sliten etter å ha vaklet sånn i synet på hvem jeg heiet mest på av Leonard og Mitchell, så måtte jeg klaske meg i pannen og innse at de to jeg likte i ungdommen (og vaklet veldig mellom) var Leonard (i sin maniske fase) og Mitchell.
|
|
|
#69 |
|
Librocubicularist
|
Godt poeng. Eg tenkte mest på Austen sine romanar, då eg skreiv i morges. Men Leonard som Heathcliff er materiale til ei spennande samanlikning, eg ser den.
Det er ein klar tone i boka som seier at Leonard er ikkje usympatisk, han bare oppfører seg usympatisk på grunn av sjukdommen sin. Og eg synest det gir eit veldig fin og nyansert bilete av den manisk-depressive. Eg meiner at Leonard lid ein tragisk skjebne, til tross for at denne historia blir fortald på ein lys og optimistisk måte. Og det er med på å gjere MP til ei veldig fin bok.
Eg er einig i at det er synsvinkelskifta som både gir dybde men og skaper spenning i teksten. I starten (ja, Toffskij, du har sjølvsagt rett i at det er synsvinkelen til Madeleine som lager chic-lit-kjensla) står eg på "same nivå" som karakteren, men etterkvart som ein får fortald deler av forteljinga frå ulike perspektiv, blir eg nødt til å sette saman og danne mitt eige bilete av kva som er den riktige framstillinga. Mitt perspektiv som lesar kan ikkje falle heilt saman med den som fortel. Madeleine, Mitchell og Leonard si sjølvforståing og forståing av kvarandre er avgrensa, medan vi som les får sette det inn i ein større heilskap.
|
|
|
|
#70 |
|
Librocubicularist
|
Nå har eg og lese artikkelen og eg er einig, det var interessant.
|
|
|
|
#71 |
|
Textrovert
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådJeg bare skumleste den artikkelen, men skjønte ikke helt det der med nøkkelroman ...
|
|
|
#72 |
|
Librocubicularist
|
Ein nøkkelroman er ein roman kor karakterane er basert på verkelege, kjende personar og kor det skal vere lett å kjenne karakterane igjen. Artikkelen identifiserer Leonard som Wallace og Mitchell som Eugenides, og begrunner dette med å utdjupe og vise fram parallellane.
|
|
|
|
#73 |
|
Textrovert
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådAh, du verden. Man skulle ikke tro jeg hadde x antall språkfag (med litteratur) fra universitetet.
|
|
|
#74 |
|
Getting in tune
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådHar fått boken i posten i dag, skal sprettes på flyet fredag morgen.
|
|
|
#75 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDen norske omsettinga heiter Formål ekteskap.
|
|
|
|
#76 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Librocubicularist
|
Det er slik at eg lurer på korleis språket i resten av boka er, og er frista til å lese ho, med svært kritiske briller, bare for å sjå om omsettinga står i samsvar til tittelen.
|
|
|
|
#78 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Lesesirkel: Jeffrey Eugenides: The Marriage Plot. DiskusjonstrådDet hørtes i grunn ut som en Barbara Cartland-roman.
|
|
|
#79 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ikke sant? Noen ganger lurer jeg på hva som skjer i oversettelsen til norsk. altså. Som for eksemple da filem "Deliverance" ble oversatt til "Piknik med døden".
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| lesesirkel |
|
|