Sv: Julekalender - årsaken til at vi ikke har likelønn?
Altså. Jeg må melde meg som 100%jobbende 50-tallsjulehusmor tror jeg, Jeg gjør de greiene det står om i artikkelen. Jeg baker pepperkaker med ungene, lager julepynt, pynter tre, tar frem adventspynt, kjøper lys, lager julekort og orger julegaver til begge sider av familien. Jeg tar også ansvar for juleklær og julemat og juleglitter og julestas. Og kalender selv om jeg jukser og kjøper kalender, ungene foretrekker det. Hadde de foretrukket småpakker hadde jeg nok fikset det også. Jeg gjør mye mer utav det enn min mor, noe som er et helt bevisst valg fordi jeg savnet tradisjoner rundt jul da jeg var barn.
Men det er en ting som skurrer. For jeg synes ikke dette er mye jobb? Dette står ikke på lista over kjipe ting som sliter meg ut. Jeg gjør faktisk dette fordi jeg liker det. De kjipe tingene må mannen pent dele med meg som alt annet kjipt husarbeid. Det jeg gjør før jul er akkurat det som gir meg julestemning og glede, resten er det da ikke noe poeng i? Mitt motto er at jeg MÅ faktisk ingenting, jeg velger selv. Og dette velger jeg fordi jeg synes det er genuint koselig. Jeg prioriterer tid til det, jeg forsøker å få meg noen fridager rett før jul for å få bedre tid, det er et poeng at det ikke skal være noe stress synes jeg.
Det slo meg plutselig at jeg kanskje er en av de disse artikkelforfatterne ikke liker, men jeg gjør jo virkelig ikke mye utav det. Jeg gjør nemlig bare de tingene som betyr noe for oss, som er hyggelige og skaper stemning. Hvorfor skulle vi ellers gjøre det?