Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-12, 23:11   #41
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?

Vi har best erfaring med Devold. Eit sett er på tredje året no, og det er like heilt og fint!

Gammel 21-12-12, 23:20   #42
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det jeg kjøpte fra Ullmax har holdt seg veldig bra. Både sokker og klær og både til små og store. Selges vel stort sett bare via idrettslag?

Gammel 21-12-12, 23:26   #43
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg har faktisk veldig bra erfaring med Nøstebarn sitt ull/silketøy. De settene vi har hatt har holdt seg utrolig fine både i fasong og m.t.p. hull. Jeg vasker det med nøstebarn sin såpe på ullprogram i kaldvann (det gjør jeg med alt ulltøyer vårt) og tøyet ser omtrent ikke brukt ut. Minus for prisen og at man må ha egen såpe, kanskje?

Jeg skrev det i en annen tråd, men Pierre Robert sitt tøy har jeg elendig erfaring med. Hullete og slamsete på null tid, til tross for fin behandling av både vasker og bruker. Janus har fungert ok, men de også blir fort tynne. Vi har forresten ett sett fra Tom og Trine, og det har vært kjempebra.

Gammel 21-12-12, 23:27   #44
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dali, her.

Det jeg kjøpte fra Ullmax har holdt seg veldig bra. Både sokker og klær og både til små og store. Selges vel stort sett bare via idrettslag?

Ja, det tror jeg. Har fått et sett av min tante som hadde kjøpt av idrettslag tror jeg. Absolutt slitesterke ja, men det nuppet virkelig noe helt ekstremt! Har aldri vært borti noe lignende. Men det er holdbart, så absolutt.

Gammel 21-12-12, 23:42   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kun Tom og Trine og Name it som har fått hull her. Janus og PR holder 2-3 sesonger, hull til slutt fordi det er utslitt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-12, 23:54   #46
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Reflex og Iris har holdt best her i huset.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 01:37   #47
Svampe
Superduperaktiv

Svampe sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Svampe er litt kulSvampe er litt kul
Standard

Aclima er det som har holdt best til barna mine.

Svampe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 02:17   #48
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

I tillegg til Safa ullstrømpebukser synes jeg Joha har holdt best her.

2009
- 2011
Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 10:25   #49
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Ull vi har brukt lenge, altså to barn og flere sesonger, er MP strømpebukser, POP ullsett og Nøstebarn ull/silke undertøy. Har et nytt sett HH Warm, det virker svært slitesterkt.

Alt vaskes i maskin på 40 grader og 400 omdreininger. Nøstebarn 30 grader og ingen sentrifugering. Vasker med Ecover kjøpt på Sunkost.

Gammel 22-12-12, 10:59   #50
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Apropos kløende ull: Er det noen som vet om strømpebukser med fot som ikke klør så ille? Jeg har en kjolejente som hyler høyt når hun får på seg ullstrømpebukser. Men det ser ut til at f.eks Devold og Janus ridderull kun har longs.

MP er det eneste som ble godkjent av storesøster da hun var liten. Det var helt umulig å få henne til å bruke noe som helst av ullundertøy, men MP strømpebuksene godtok hun (utenat jeg informerte om at det var ull).

Da fikk man kun strømpebuksene i ull med bomull innside (brukes av lillesøster nå) men lurer på om de finnes i 100% ull nå ?

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 11:54   #51
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker mest Pierre Robert og har ikke et eneste hull. Minsten bruker sitt på sin andre sesong, ser like fint ut.

Gammel 22-12-12, 16:36   #52
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Da fikk man kun strømpebuksene i ull med bomull innside (brukes av lillesøster nå) men lurer på om de finnes i 100% ull nå ?

Fru Lyng på Steen & Strøm har MP ullbukser med bomull innside. De er endel av Barnas Hus?

Gammel 22-12-12, 22:13   #53
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

MP sine strømpebukser er favoritter her også.

Gammel 22-12-12, 22:21   #54
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Vi bruker Reflex og ullmax sitt ull, og det holder seg bra her.
Samt at sønnen bruker superundertøyet til McKinley, og det er utrolig slitesterkt.

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:23   #55
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Ja, det tror jeg. Har fått et sett av min tante som hadde kjøpt av idrettslag tror jeg. Absolutt slitesterke ja, men det nuppet virkelig noe helt ekstremt! Har aldri vært borti noe lignende. Men det er holdbart, så absolutt.

Ullmax er bra. Det selges på nett også.
www.ullmax.no

Selges også gjennom idrettslagene, og da gjør man jo idrettslaget en god del inntekter også, så om dere kjenner noen der, kan dere bestille via de.

Vi er i allefall veldig fornøyd med disse juniorsettene. Og ikke er prisen så ille heller.

Gammel 22-12-12, 22:43   #56
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har en del ull fra PR som har holdt både to og tre sesonger, og bruker stort sett det. Måtte gå bort fra nøstebarn siden minsten reagerer på den ubehandlede ullen.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-12, 22:55   #57
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Svampe, her.

Aclima er det som har holdt best til barna mine.

Ja, Aclima holder godt her også. Den litt tykke varianten av longsene er supre.
Ellers bruker vi mye ull fra nøstebarn også. Men alt av ull vaskes på lik måte her i huset. Ullvask i maskinen og milo vaskemiddel og milo mykemiddel. Selv den visstnok sarte nøstebarnulla i alle variantene er bare deilig myk og god med mykemiddel.
Sånne supertynne varianter som PR gnikkes det hull på knærne på etter kort tid all den tid snuppa ikke vil ha bukse utenpå og foretrekker også hjemme å bruke ulllongs. Gulvet er definitivt foretrukket lekeplass, så da får virkelig knærne på alt av klær unngjelde.

Gammel 23-12-12, 05:20   #58
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trinity, her.

Ja, Aclima holder godt her også. Den litt tykke varianten av longsene er supre.
Ellers bruker vi mye ull fra nøstebarn også. Men alt av ull vaskes på lik måte her i huset. Ullvask i maskinen og milo vaskemiddel og milo mykemiddel. Selv den visstnok sarte nøstebarnulla i alle variantene er bare deilig myk og god med mykemiddel.

Hvis man vasker Nøstebarnull med Milo vaskemiddel og tøymykner, ødelegger man funksjonen til den ubehandlede ulla, som er en av grunnene til at Nøstebarntøy er dyrere og "spesielt", fordi man fjerner ullas naturlige egenskaper, som f.eks. at ulla til dels er selvrensende pga. av lanolin. Ulla blir både deilig og myk med spesialvaskemiddel.

Gammel 23-12-12, 06:17   #59
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Hvis man vasker Nøstebarnull med Milo vaskemiddel og tøymykner, ødelegger man funksjonen til den ubehandlede ulla, som er en av grunnene til at Nøstebarntøy er dyrere og "spesielt", fordi man fjerner ullas naturlige egenskaper, som f.eks. at ulla til dels er selvrensende pga. av lanolin. Ulla blir både deilig og myk med spesialvaskemiddel.

Jeg tviler ganske sterkt på nøstebarn sin beskrivelse av ullen. Den er ikke så spesiell sammenlignet med økologisk ull og andre plagg av ubehandlet ull vi har. Jeg liker godt ullen som ikke er "superwash", men man må være litt mer varsom med den. Den krymper lettere og det er diskuteret om den tåler mer enn 30 grader, kanskje den tåler 40. Vi har brukt vanlig Milo og håndvaskprogram 30 grader i maskin, det har gått helt fint på nøstebarn ull. Jeg skifte litt på vaksemidlene og bruker både Sonett, Biotex-ull, Ecover og Nøstebarns Ullsåpe. Det er i følge noen eksperter helt greit å vaske på ullprogram med kort sentrifugering i maskin. I hovesak er det bevegelse og gnisning under vask som får ullen til å krympe, og brå temperaturskiftning. Ull skal heller ikke ligge mer enn 30 min i vaskevannet. Maskinene variere nok en del, jeg har lagt merke til to områder; gradvis nedkjøling fra vaskevann til skylling, og overgang til sentrifugering. Noen maskiner har mer trommelbevegelse enn andre akkurat her. Ullvaskemilder fra de store produsentene er utrolig nøye testet både praktisk og teknisk og i forbrukertester har de fleste kom godt ut. Noen få har fått dårlig karakter på grunn av at de ikke vasker bort hudfett og smuss. Vanlig Milo har komt bra ut i alle tester både på behandlet og ubehandlet ull. Jeg har komt frem til at tøymykner på ull til en viss grad er en smakssak, ullen varmer godt selv om man bruker tøymykner (Jeg bruker skjelden om noen gang tøymykner på den tynneste ullen som merino undertøy). Noen plagg som gensre blir ofte finest med litt tøymykner. Det er i hvert fall det jeg hittil har erfart selv etter mye "om" og "men" med ullvask.

Jeg leste denne artikkelen i fjor som handler om ullvask og myter (pdf her). Ganske interessant, jeg har ikke turd å teste påstanden om at ull kan kokes . Det er jo ikke behov for det heldigvis, og jeg tør ikke stole på SIFO sin rapport.

Sist redigert av arrow : 23-12-12 kl 06:29.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 09:10   #60
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Jeg har kokt ull. Det gikk helt fint selv med en delikat genser fra By Malene Birger. Den hadde satt seg vond lukt i den. Nå vurderer jeg å koke minstens ullsett etter spy uhell, det lukter selv etter håndskyll, maskinskyll og maskinvask.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:02.