|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Vi har best erfaring med Devold. Eit sett er på tredje året no, og det er like heilt og fint!
|
|
|
#42 |
|
Glad
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Det jeg kjøpte fra Ullmax har holdt seg veldig bra. Både sokker og klær og både til små og store. Selges vel stort sett bare via idrettslag?
|
|
|
#43 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Jeg har faktisk veldig bra erfaring med Nøstebarn sitt ull/silketøy. De settene vi har hatt har holdt seg utrolig fine både i fasong og m.t.p. hull. Jeg vasker det med nøstebarn sin såpe på ullprogram i kaldvann (det gjør jeg med alt ulltøyer vårt) og tøyet ser omtrent ikke brukt ut. Minus for prisen og at man må ha egen såpe, kanskje?
|
|
|
#44 |
|
Sånn passe sane
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?
Ja, det tror jeg. Har fått et sett av min tante som hadde kjøpt av idrettslag tror jeg. Absolutt slitesterke ja, men det nuppet virkelig noe helt ekstremt! Har aldri vært borti noe lignende. Men det er holdbart, så absolutt.
|
|
|
#46 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Reflex og Iris har holdt best her i huset.
|
|
|
#47 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Aclima er det som har holdt best til barna mine. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?I tillegg til Safa ullstrømpebukser synes jeg Joha har holdt best her.
|
|
|
#49 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Ull vi har brukt lenge, altså to barn og flere sesonger, er MP strømpebukser, POP ullsett og Nøstebarn ull/silke undertøy. Har et nytt sett HH Warm, det virker svært slitesterkt.
|
|
|
|
#50 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MP er det eneste som ble godkjent av storesøster da hun var liten. Det var helt umulig å få henne til å bruke noe som helst av ullundertøy, men MP strømpebuksene godtok hun (utenat jeg informerte om at det var ull). |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Be happy!
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Vi bruker mest Pierre Robert og har ikke et eneste hull. Minsten bruker sitt på sin andre sesong, ser like fint ut.
|
|
|
#52 |
|
Passe aktiv
Fru Lyng på Steen & Strøm har MP ullbukser med bomull innside. De er endel av Barnas Hus?
|
|
|
|
#53 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?MP sine strømpebukser er favoritter her også.
|
|
|
|
#54 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Vi bruker Reflex og ullmax sitt ull, og det holder seg bra her.
|
|
|
#55 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() |
Ullmax er bra. Det selges på nett også.
|
|
|
#56 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Vi har en del ull fra PR som har holdt både to og tre sesonger, og bruker stort sett det. Måtte gå bort fra nøstebarn siden minsten reagerer på den ubehandlede ullen.
|
|
|
|
#57 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
Ja, Aclima holder godt her også. Den litt tykke varianten av longsene er supre.
|
|
|
|
#58 |
|
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Hvis man vasker Nøstebarnull med Milo vaskemiddel og tøymykner, ødelegger man funksjonen til den ubehandlede ulla, som er en av grunnene til at Nøstebarntøy er dyrere og "spesielt", fordi man fjerner ullas naturlige egenskaper, som f.eks. at ulla til dels er selvrensende pga. av lanolin. Ulla blir både deilig og myk med spesialvaskemiddel.
|
|
|
#59 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Jeg tviler ganske sterkt på nøstebarn sin beskrivelse av ullen. Den er ikke så spesiell sammenlignet med økologisk ull og andre plagg av ubehandlet ull vi har. Jeg liker godt ullen som ikke er "superwash", men man må være litt mer varsom med den. Den krymper lettere og det er diskuteret om den tåler mer enn 30 grader, kanskje den tåler 40. Vi har brukt vanlig Milo og håndvaskprogram 30 grader i maskin, det har gått helt fint på nøstebarn ull. Jeg skifte litt på vaksemidlene og bruker både Sonett, Biotex-ull, Ecover og Nøstebarns Ullsåpe. Det er i følge noen eksperter helt greit å vaske på ullprogram med kort sentrifugering i maskin. I hovesak er det bevegelse og gnisning under vask som får ullen til å krympe, og brå temperaturskiftning. Ull skal heller ikke ligge mer enn 30 min i vaskevannet. Maskinene variere nok en del, jeg har lagt merke til to områder; gradvis nedkjøling fra vaskevann til skylling, og overgang til sentrifugering. Noen maskiner har mer trommelbevegelse enn andre akkurat her. Ullvaskemilder fra de store produsentene er utrolig nøye testet både praktisk og teknisk og i forbrukertester har de fleste kom godt ut. Noen få har fått dårlig karakter på grunn av at de ikke vasker bort hudfett og smuss. Vanlig Milo har komt bra ut i alle tester både på behandlet og ubehandlet ull. Jeg har komt frem til at tøymykner på ull til en viss grad er en smakssak, ullen varmer godt selv om man bruker tøymykner (Jeg bruker skjelden om noen gang tøymykner på den tynneste ullen som merino undertøy). Noen plagg som gensre blir ofte finest med litt tøymykner. Det er i hvert fall det jeg hittil har erfart selv etter mye "om" og "men" med ullvask. Sist redigert av arrow : 23-12-12 kl 06:29. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Passe aktiv
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Jeg har kokt ull. Det gikk helt fint selv med en delikat genser fra By Malene Birger. Den hadde satt seg vond lukt i den. Nå vurderer jeg å koke minstens ullsett etter spy uhell, det lukter selv etter håndskyll, maskinskyll og maskinvask.
|
|
![]() |
|
|