|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Det går helt fint å koke ull. Man skal bare passe på at tøyet ikke blir gnikket, da blir det tovet.
|
|
|
#62 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?
Takk for tips dere begge to Lone og Esme, jeg trenger litt tid til å vende meg til tanken. Jeg har vasket ull som har satt seg lukt i med Ecover-ullvask på 40 grader, det har ikke hendt ofte, men måtte vaske enkelte ting to ganger på rad for å få det bort og tørket det utendørs. Noe har bare vært ny ull som har luktet vel mye ull. Å skifte mellom ulike merker kan også hjelpe. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Poenget mitt var ikke at man ikke skal vaske ubehandlet ull i maskin. Det gjør jeg selv. Og kokvaskin av ull går helt greit om man følger Esmes "oppskrift". Men bruker man Milo på ubehandlet ull, fjerner man lanolinet som gjør at tøyet opprettholder sin selvrensende egenskap. Man kan jo bruke ubehandlet ull i lange perioder uten å vaske det, med bare lufting i mellom, det kan man ikke med superwash. Det nytter ikke å tilsette lanolinet i ullen igjen etter at den er vasket med såpe ala Milo som løser opp fettstoffene som lanolin er, da har ikke tøyet den kvaliteten det i utgangspunktet hadde. Selvsagt er det ikke noen forskjell på Nøstebarn og annet ubehandlet ulltøy her. Nøstebarn er jo bare ett av flere merker som selger ubehandlet ull.
|
|
|
#64 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Milos tøymykner tilfører lanolin det også, og jeg har ikke erfart noe forskjell på mine egne ullklær etter at jeg slutta med nøstebarns eget såperegime og gikk over til Milo.
|
|
|
|
#65 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Skogstad,mc kinley og ridder slitesterk fra janus er det enste som holder ut en sesong eller lenger her i huset. Pierre robert og vanlig janus er jo tynnslitt på knærne etter fem gangers bruk! Sa det i fjor også, men denne gangen mener jeg det -aldri mere janus og pr her i huset
2003-2007-2012 Sist redigert av 2ne : 24-12-12 kl 10:58. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Hvilket ulltøy er det mest slitesterke?Vi fikk hvertfall kjempefint tøy fra Devold her om dagen og det er i bruk på tredje dagen nå. Knallfint og virker bra.
|
|
|
#67 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Dette var nytt for meg. Jeg trodde Milo nærmest var en standard for ullklær?
|
|
|
#68 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Nøstebarn selger sin egen "såpe" med lanolin. Finnes en del andre merker også. Milo funker fint på superwash, men det fjerner lanolinet i ubehandlet ulltøy og man kan ikke tilsette det igjen med ullkur eller lanolinskyllemiddel etter at det er blitt vasket bort.
|
![]() |
|
|