Sv: Hva har du tenkt å gjøre for miljøet i 2013?
Opprinnelig lagt inn av Primrose, her.
Men hvordan vet man når/om det veier opp for de miljømessige reisekostnadene? Jeg tenker at hvis melka kjører halve landet rundt for å komme til det meieriet som produserer økologisk ost så kjøper jeg heller ost fra en lokal produsent. Jeg tenker også at hvis det økologiske fôret flys halve jorda rundt for å produsere økologiske kyr her til lands så kjøper jeg heller vanlig norsk storfekjøtt siden jeg ihvertfall vet at norske husdyr vokser opp i bra forhold sammenlignet med veldig mange andre land.
Men jeg kan ikke mye om dette altså og tar gjerne imot innspill på når det kan være til det beste å kjøpe langreist mat. 
Det kommer an på hvilke råvarer en snakker om. F.eks. så er det ikke så lett å dyrke tomater her til lands pga den korte sommeren og den ustabile varmen. Derfor har en drivhus, men drivhus krever energi - mye energi. Av den grunn kan det være mer miljøfiendtlig å kjøpe norsk og kortreiste tomater enn tomater fra andre plasser der man ikke må bruke drivhus. Dette er litt skummelt å si høyt pga "godt norsk", "kortreist mat", osv.
|