|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheterJeg kommer heller ikke til å slutte å spise animalske produkter på bakgrunn av dette, men jeg kommer til å være enda mer påpasselig på at maten jeg spiser er etisk produsert, både med tanke på dyrevelferd og bærekraftig utvikling. Jeg kommer til å enytte meg enda mer av småprodusenter på bondens marked. Jeg syns fair trade er mer viktig enn organisk mat, mer viktig enn kortreist mat ( man kan selvsagt finne alle tre i ett innimellom også) og syns det er et paradoks at mange ser ut til å bry seg mer om dyr enn mennesker.
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matvareindustriens hemmeligheter
Det er da vel nesten ingen som bryr seg mer om dyr enn mennesker, da hadde det nok vært flere veggiser i verden, tenker jeg. Er vel heller motsatt. Selv bryr jeg meg like mye om begge deler, vil jeg si, og det gjelder de aller fleste veganere jeg vet om. Faktisk er veldig mange veganere ikke engang glade i dyr, de har tatt valget av andre årsaker (miljø, etikk, helse). Bare for å nevne det, siden det ser ut til at mange har en misoppfatning om at veganere er hjertehippier som kun bryr seg om dyr. Det er langt fra virkeligheten.
![]() |
#3 |
Glamorøs
|
Nå nevnte jeg ikke veganere spesielt, Dixie. Men det er et paradoks at engasjementet for dyrevelferd er ekstremt mye større enn for barnearbeid og arbeidsforholdene til moteindustriens fabrikkarbeidere.
Sist redigert av Tallulah : 03-01-13 kl 10:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nymotens gammeldags
ER det det da? Vet ikke om jeg er helt enig i den.
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
Ja, det vil jeg absolutt si. Man har fått mote-Norge til å danne felles front mot pelsindustri, men ingen vil ta noe ansvar for produksjonsforholdene til egne klær. HM selger fremdeles i bøtter og spann, selv etter avsløringene. Ingen har stilt dem til veggs. Her inne, hvor jeg regner folk som både empatiske og oppgående, skrives det mer om at man ønsker å vite om opprinnelsen til dyra vi spiser, samtidig som man shopper i vei i kjedebutikker og andre butikker uten å reflektere over hva slags forhold klærne er laget under. Man vil gjerne handle økologisk og kortreist, men nevner i liten grad fair trade.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
I denne tråden kanskje, men selv synes jeg det virker omvendt. At folk boikotter H&M og gir til de fleste (menneske)hjelpeorganisasjoner, men ikke tenker over hva de spiser i det hele tatt. Jeg ble veldig overrasket over de utallige dunjakke-trådene her inne etter oppslagene om den horrible dunindustrien (og pelsen på jakkene som ofte kommer fra coyoter fanget i fotsakser). Og ingen får meg til å tro at majoriteten av folk faktisk bryr seg om hvor maten kommer fra, de fleste driter i det. Det virker i hvert fall ikke som om folk bryr seg mer om dyr enn mennesker, heller tvert imot. Jeg er ellers enig i at det er veldig dobbeltmoralsk å hyle opp om pels når man samtidig støtter annen lidelse, enten det gjelder mennesker eller dyr.
![]() |
|
|