Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-13, 12:04   #41
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Kvinnesyn er et ganske utbredt problem, eller skal vi si kamel, i mye av favorittlitteraturen min. Jeg velger å se på det mer som et interessant fenomen enn som et faktisk problem.

Ja, det var jo et finfint kvinnesyn i Umulige Cecilie (som jeg godt vet at jeg ikke har levert tilbake ennå, forresten!). «Jasså, unge dame! De fikk S i matte uten å anstrenge Dem? Da kan De ta et laboratorieassistentkurs og tjene Deres tilkommende mann hr. doktoren i hans viktige gjerning resten av livet.»

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 12:07   #42
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt som da jeg i sin tid sutret over at jeg hadde fått plass på Bergen Handelsgym (tiden før fritt skolevalg i Bergen) og min mormor sa at "Det er jo så nyttig med et sekretærkurs". :fniser:

Samtidig er Annik Saxegaard blant de bedre når det gjelder holdning til hva kvinner kan gjøre. Hennes kvinner tar ofte utdanning og har jobber. Hun har blant annet mange kvinnelige leger. Det har kanskje noe med saken å gjøre at hun en stor del av livet bodde sammen med en kvinnelig lege selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 12:10   #43
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ja, det var jo et finfint kvinnesyn i Umulige Cecilie (som jeg godt vet at jeg ikke har levert tilbake ennå, forresten!). «Jasså, unge dame! De fikk S i matte uten å anstrenge Dem? Da kan de ta et laboratorieassistentkurs og tjene Deres tilkommende mann hr. doktoren i hans viktige gjerning resten av livet.»

Ja, det er ganske gjennomgående det der. Likevel ble det oppfattet som uhørt av Saxegaard å gi ut pikebøker der hovedpersonene hadde yrker. Hun var en av de første som skrev bøker for jenter som handlet om at unge damer jobbet og forsørget seg selv. Mange av bøkene hennes har dette som tema, og det skapte faktisk endel forargelse i datiden at hun skrev så åpent om slike ting for massemarkedet. En del av bøkene ble skrevet under pseudonym og gitt ut som kvinnebøker selv om de åpenbart var ment for ungpikemarkedet.

Så i den historiske settingen, og i det samfunnet Saxegaard skulle livnære seg som forfatter var det så langt hun kunne gå om hun ville ha bøkene sine utgitt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 12:12   #44
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg vet det jo, og vi skal jo være sjeleglade for at vi ikke er født noe som helst tidligere enn vi er.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 12:16   #45
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forresten befriende å lese Ina, som jo er skrevet ganske sent og dermed mye mer frigjorte enn mye av den tidligere litteraturen. Ina skal jo bli film/tv-tekniker som man vel kan tenke seg var et fremmed yrke for en ung pike. For eksempel skriver hun også at Steinar er med Geggi til sykhuset når hun skal føde, mens i Alle smiler til Anne må Jess gå rundt i leiligheten og vente fordi "Anne er i den verdenen mannfolk for alltid vil stengt ute fra". I den siste Ina-boken kommer det frem at Ina har sex før ekteskapet og hvorfor hun mener det er moralsk uproblematisk. Dette er også tema i et par av Bente Bratt-bøkene, men da er det snakk om voksne, ugifte kvinner.

Jeg tror nok hun holdt igjen en hel del altså, på 40-50 og begynnelsen av 60-tallet.

Sist redigert av Røverdatter : 08-01-13 kl 12:22.
Gammel 08-01-13, 12:55   #46
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mens i Alle smiler til Anne må Jess gå rundt i leiligheten og vente fordi "Anne er i den verdenen mannfolk for alltid vil stengt ute fra"

Anne og Jess - der ringte det en bjelle. Er dette en oppfølger til en tidligere bok om Anne og Jess? Spiller hun fiolin og er fra Vestlandet, mens han er dansk og spiller piano?

Gammel 08-01-13, 12:56   #47
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Anne og Jess - der ringte det en bjelle. Er dette en oppfølger til en tidligere bok om Anne og Jess? Spiller hun fiolin og er fra Vestlandet, mens han er dansk og spiller piano?

Det er en trilogi.

Gammel 08-01-13, 12:58   #48
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en trilogi.

Åh! Da har jeg jo faktisk lest en Saxegaard-bok likevel, det visste jeg ikke. Den første boken om Anne og Jess (jeg husker ikke tittelen, men det gjør kanskje du?) var en av stabelen med ungpikebøker på mammas gamle rom hos mormor, og jeg leste den mange ganger da jeg var liten.

Gammel 08-01-13, 13:07   #49
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Britta og Silver, jeg har endelig komplett samling
Og Harry Potter bøkene.
Kan kjøpe meg en pocketbok og lese på togtur, som tidtrøyte, men sånne leser jeg aldri to ganger.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 13:09   #50
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser ikke bøker om igjen lenger - jeg gjorde det før, masse, men nå er jeg bare stresset på alt jeg ikke rekker å lese før jeg dør. Men, som Mavis pleier å trekke frem, hjelper det jo ikke å sluke dårlige vampyrbøker i stedet, da.

Jeg pløyde for øvrig gjennom Ung pike søker post her forleden, da den ble linket til i tvillingtråden her om dagen. Mnj.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 13:26   #51
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Åh! Da har jeg jo faktisk lest en Saxegaard-bok likevel, det visste jeg ikke. Den første boken om Anne og Jess (jeg husker ikke tittelen, men det gjør kanskje du?) var en av stabelen med ungpikebøker på mammas gamle rom hos mormor, og jeg leste den mange ganger da jeg var liten.

Trass i alt?

Jeg tror det er:

1. Trass i alt
2. Slik skal det være, Anne!
3. Alle smiler til Anne!

Gammel 08-01-13, 13:29   #52
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en trilogi.

Åh! Jeg har lest den først, tror jeg. Hva heter den?

Jeg leste "Pålitelig ung dame får post" på søndag, og der er det jo bare jentene i huset som må hjelpe til med husarbeidet, og dessuten snakkes det jo om nigger-arbeid der, så den er liksom ikke helt politisk korrekt lenger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 13:29   #53
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Åh! Jeg har lest den først, tror jeg. Hva heter den?

: peker opp:

Gammel 08-01-13, 13:34   #54
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trass i alt, ja. Anne var fra en liten bygd og Jess fra Danmark? Også var det noen med noe hjemmestrikk?
Det er, som du skjønner, noen år siden sit jeg leste den.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 08-01-13, 13:41   #55
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Resymeet er vel at skoleflinke Anne fra en fjellgård i en trang vestlandsfjord var griseheldig og fikk dekket boutgifter og skolepenger til gymnaset i Oslo av prestens kusine mot å hjelpe henne i huset. På gymnaset ble hun forelsket i det danske pianotalentet Jess og lærte hans familie å kjenne. Gymnastiden ble strev, jobbing og smalhans, men flittige Anne greier brasene og gifter seg etter endel drama med Jess. Så må de bo i hvert sitt land som nygifte og den smarte, selvstendige jenta slår seg opp med en strikkebutikk i København der hun selger strikk av selvlagede, norske mønstre og med garn spunnet av hennes mor og svigerinner og andre som sitter igjen i fjell og fjord. "Svart garn fra svarte sauer og hvitt garn fra hvite". Hun tjener en liten formue på strikkebutikken og blir gravid og ender lykkelig opp i en københavnerleilighet med Jess og baby og outsourcer strikkebutikken fordi hun ikke ville leie en "utdannet barnepleierske med hvitt forkle".

Sort of.

Gammel 08-01-13, 13:41   #56
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg leser i hovedsak kun bøkene en gang.

Anne Franks dagbok har jeg imidlertid lest flere ganger (men siste gang var for 10 år siden)
Nancy Drew kan jeg også finne på å plukke opp selvom jeg har lest de når jeg var mye yngre

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 13:43   #57
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til at hun må lokke og lure Jess til å gå med på at hun betaler det meste av møblene til den nye leiligheten fordi det er så vanskelig for den stakkars mannen at hun tjener mye mer enn ham.

Egentlig ganske klassisk Annik Saxegaard. Kvinner kan gjøre det meste og er like flinke som menn, men de må velge mellom karriere eller mann og barn. Hun er et barn av sin tid og karriere er i hvert fall et valg, selv om mann og barn stort sett fremstilles som mer fristende. Med unntak av disse flinke enslige kvinnelige legene.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-13, 13:47   #58
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Pøbelsara: Sjekk QXL innimellom. Der finner man dem fra tid til annen. Jeg tror en av mine er borte faktisk, så jeg burde egentlig lete selv.

Gammel 08-01-13, 13:55   #59
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser bøker igjen og igjen.

Blant de jeg vender tilbake til er Dorothy Sayers, en del Alice Hoffmanbøker, Marge Piercy.

Min mest guilty pleasure blant lettvekterne er Maeve Binchy.

Og kattekrimbøkene til Rita Mae Brown. Det er noe fascinerende ved lesbisk kultforfatter (Rubyfruit Jungle) som på sine gamle dager skriver uendelig serie med krimbøker sammen med katten sin.

Gammel 08-01-13, 14:16   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Pøbelsara: Sjekk QXL innimellom. Der finner man dem fra tid til annen. Jeg tror en av mine er borte faktisk, så jeg burde egentlig lete selv.

Jeg har lyst til å lese "Pike i sølvgrå bil" en gang til.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:39.