|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
kamerat
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?
Ja, det var jo et finfint kvinnesyn i Umulige Cecilie (som jeg godt vet at jeg ikke har levert tilbake ennå, forresten!). «Jasså, unge dame! De fikk S i matte uten å anstrenge Dem? Da kan De ta et laboratorieassistentkurs og tjene Deres tilkommende mann hr. doktoren i hans viktige gjerning resten av livet.»
|
|
|
#42 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Det er litt som da jeg i sin tid sutret over at jeg hadde fått plass på Bergen Handelsgym (tiden før fritt skolevalg i Bergen) og min mormor sa at "Det er jo så nyttig med et sekretærkurs". :fniser: |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Borte
|
Ja, det er ganske gjennomgående det der. Likevel ble det oppfattet som uhørt av Saxegaard å gi ut pikebøker der hovedpersonene hadde yrker. Hun var en av de første som skrev bøker for jenter som handlet om at unge damer jobbet og forsørget seg selv. Mange av bøkene hennes har dette som tema, og det skapte faktisk endel forargelse i datiden at hun skrev så åpent om slike ting for massemarkedet. En del av bøkene ble skrevet under pseudonym og gitt ut som kvinnebøker selv om de åpenbart var ment for ungpikemarkedet.
|
|
|
#44 |
|
kamerat
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Ja, jeg vet det jo, og vi skal jo være sjeleglade for at vi ikke er født noe som helst tidligere enn vi er.
|
|
|
#45 |
|
Borte
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Det er forresten befriende å lese Ina, som jo er skrevet ganske sent og dermed mye mer frigjorte enn mye av den tidligere litteraturen. Ina skal jo bli film/tv-tekniker som man vel kan tenke seg var et fremmed yrke for en ung pike. For eksempel skriver hun også at Steinar er med Geggi til sykhuset når hun skal føde, mens i Alle smiler til Anne må Jess gå rundt i leiligheten og vente fordi "Anne er i den verdenen mannfolk for alltid vil stengt ute fra". I den siste Ina-boken kommer det frem at Ina har sex før ekteskapet og hvorfor hun mener det er moralsk uproblematisk. Dette er også tema i et par av Bente Bratt-bøkene, men da er det snakk om voksne, ugifte kvinner.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 08-01-13 kl 12:22. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
flisespikker
|
Anne og Jess - der ringte det en bjelle. Er dette en oppfølger til en tidligere bok om Anne og Jess? Spiller hun fiolin og er fra Vestlandet, mens han er dansk og spiller piano?
|
|
|
#47 |
|
Borte
|
|
|
|
#48 |
|
flisespikker
|
Åh! Da har jeg jo faktisk lest en Saxegaard-bok likevel, det visste jeg ikke.
|
|
|
#49 |
|
can-jur
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Britta og Silver, jeg har endelig komplett samling
|
|
|
|
#50 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Jeg leser ikke bøker om igjen lenger - jeg gjorde det før, masse, men nå er jeg bare stresset på alt jeg ikke rekker å lese før jeg dør. Men, som Mavis pleier å trekke frem, hjelper det jo ikke å sluke dårlige vampyrbøker i stedet, da.
|
|
|
#51 |
|
Borte
|
Trass i alt?
|
|
|
#52 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Åh! Jeg har lest den først, tror jeg. Hva heter den?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Borte
|
: peker opp:
|
|
|
#54 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Trass i alt, ja.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Borte
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Resymeet er vel at skoleflinke Anne fra en fjellgård i en trang vestlandsfjord var griseheldig og fikk dekket boutgifter og skolepenger til gymnaset i Oslo av prestens kusine mot å hjelpe henne i huset. På gymnaset ble hun forelsket i det danske pianotalentet Jess og lærte hans familie å kjenne. Gymnastiden ble strev, jobbing og smalhans, men flittige Anne greier brasene og gifter seg etter endel drama med Jess. Så må de bo i hvert sitt land som nygifte og den smarte, selvstendige jenta slår seg opp med en strikkebutikk i København der hun selger strikk av selvlagede, norske mønstre og med garn spunnet av hennes mor og svigerinner og andre som sitter igjen i fjell og fjord. "Svart garn fra svarte sauer og hvitt garn fra hvite". Hun tjener en liten formue på strikkebutikken og blir gravid og ender lykkelig opp i en københavnerleilighet med Jess og baby og outsourcer strikkebutikken fordi hun ikke ville leie en "utdannet barnepleierske med hvitt forkle".
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Jeg leser i hovedsak kun bøkene en gang. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?I tillegg til at hun må lokke og lure Jess til å gå med på at hun betaler det meste av møblene til den nye leiligheten fordi det er så vanskelig for den stakkars mannen at hun tjener mye mer enn ham. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Borte
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Pøbelsara: Sjekk QXL innimellom. Der finner man dem fra tid til annen. Jeg tror en av mine er borte faktisk, så jeg burde egentlig lete selv.
|
|
|
#59 |
|
Audacious
|
Sv: [Spinoff-spinoff] Hva er dine guilty pleasure-/gjengangerbøker?Jeg leser bøker igjen og igjen.
|
|
|
#60 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg har lyst til å lese "Pike i sølvgrå bil" en gang til.
|
|
|
![]() |
|
|