|
|||||||
| Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() |
Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?Nesten all blå konditorfarge er av den tvilsomme sorten, E133 for eksempel har vært forbudt i en rekke land innen EU selv om den nå generelt er tillatt. Det er mest av EU byråkratiske hensyn det er blitt slik, enn at man har ønsket mer utstrakt bruk av stoffene i disse landene, blandt annet Sverige og Norge. Sist redigert av arrow : 30-01-13 kl 03:34. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?Jeg tar med i bhg i morgen!
|
|
|
#24 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?
Kan du utdype? Både hva som er farlig, og hvorfor du mener det er av byråkratiske hensyn?
|
|
|
#25 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Inntil for et par år siden var blant annet E133, som både Wiltons og Cacas blåfarger er basert på, forbudt brukt i mat i Norge. De er kun blitt tillatt fordi Norge automatisk innfører EU direktiver eller det gir for mye motstand å unngå dem, ikke fordi norske forskere eller norsk mattilsyn ønsker det (i dette tilfelle tvert i mot). Det er massevis av indikatorer på at en rekke av dem ikke burde være tilsatt mat, jeg har sett rapporter fra forskning som viser risikofaktorer spesielt allergiske reaksjoner, men også økt kreftrisiko. Det tar tid å spore dem opp og linke til dem, men de er å finne om man leter. Her er en liten artikkel fra aftenposten som viser litt av situasjonen. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Glamorøs
|
Mattilsynet sier det motsatte i artikkelen du linket til, at EU-direktivene er svært strenge. Jeg er helt enig at man skal være forsiktig med tilsetningstoffer altså, men jeg ønsker å gå dypere i det enn "det er farlig, det sier massevis av forskere og artikler".
|
|
|
#27 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
Mattilsynet setter i disse dager sin lit til EU-rapporter, men før mattilsynet mistet sin autoritet overfor EØS-avtalen var de ikke villig til å godkjenne blant annet 133 og 131 for farging av mat her i landet. Atle Wold har flere ganger rådet folk til selv å velge bort E-stoffene de ikke ønsker, og ut fra et par intervjuer i NRK (tror det var i Puls) samsvarer ikke synspunktene til alle medlemme av Mattilsynet helt med deres EU modifiserte budskap. Uansett, om man ikke har et gjevn strømm av disse stoffene i kosten burdet det ikke være noe umiddelbar grunn til bekymring. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?Jeg syns ikke det er en motsetning som beviser noe som helst mellom å anbefale folk å velge bort det de ikke vil ha, og samtidig mene det er genrelt safe å spise det, altså. Vi snakker om fargestoffer, det er tross alt ikke nødvendig i det hele tatt.
|
|
|
#29 |
|
Erfaren
![]() ![]() |
...det er jo der blåfargen lyser rett i blikket mitt !! |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Kjernesnill
|
Interessant å diskutere blåfarge, absolutt. Men - jeg har bestemt meg for å bruke blåfarge, sågar kortreist blåfarge, fra Cacas. Blåfargen er ikke en vanlig tilsetning i vår kost.
Greit nok at man skal unngå tilsetningsstoffer i det daglige, men dette er jo en enkeltstående hendelse med én kake. Jeg tror det skal gå greit.
|
|
|
#32 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Kakeutfordring: Mamma, kan du lage ninjakake til bursdagen min?Fargene er innkjøpt; blått, svart og gul.
|
![]() |
|
|