Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Klassereise

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-13, 00:25   #11
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Klassereise

Jeg har klassereist, men mener at jeg er nedre middelklasse, og at flertallet av FP er middelklasse/øvre middelklasse. Det er svært tydelig i enkelte debatter at mange har mye mer å rutte med enn meg, og akademisk utdannelse.

Men selv med bare Videregående skole og at jeg har jobbet og forsørget meg selv siden 18-åring i et lavstatusyrke, så ligger jeg foran mine foreldre. De hadde ikke fullført 9-årig skole. Økonomi og manglende ting som ski og sykkel, eie egen bolig, brukte møbler og klær, ikke ha førerkort og bil, er sårt og nært. Mor stemte AP, men det tok slutt etter at det ble klart hvor langt AP beveget seg fra Arbeiderklassen. Etter det var det bare FRP.

Men det skyldes ikke bare at de var arbeiderklasse, men også at de hadde mye problemer som jeg ikke skal gå inn på. Barn av fattige voksne får mye mindre hjelp og støtte, og de blir heller oppfordret til å begynne å arbeide istedenfor å studere. Det er typisk at mine besteforeldre var enda dårligere stilt.

Klatring i slike tilfeller er meget tungt og krever mye. Overskudd til studering og lesing er minimalt når man sliter seg ut på arbeid. Å begynne i arbeid tidlig gjør muligheten for avansement mindre, og risikoen for å få belastningssykdommer øker. Bruk av raske belønninger som røyk og sjokolade istedenfor å ha råd til 6 måneders jordomseiling øker også risikoen for sykdommer.

Jeg tror klasseskillene i Norge kommer til å øke.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:28.