|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Klassereise
Nei, jeg vil ikke si det. Vi har flere vennepar som jeg vil si tilhører arbeiderklassen, han jobber feks i anleggsbransjen og hun jobber ikke/jobber deltid på den lokale butikken. De er begge uten noe særlig utdannelse og har lite kulturell input. De er ikke interessert i å diskutere politikk eller verdensbilde som sådan. De har helt klart dårligere råd enn det vi har, men de er langt i fra fattige.
![]() |
#102 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: KlassereiseAltså, arbeiderklasse betød før to ting: Fattig pluss kulturelt fattig.
![]() |
#103 |
Glamorøs
|
Japp, og omvent. Mange kulturyrker for eksempel er ekstremt lavtlønnet, så er man alenemor da så kan man fint ha tonnevis med kulturell kapital, tilhøre kultureliten, men fremdeles være fattig økonomisk.
![]() |
#104 |
By the Sea
|
![]() Sv: KlassereiseDet forundrer meg at så og si alle som skriver her (og omtrent alle på FB-vennelista mi) er så udelt begeistret for denne kronikken. Den er selvfølgelig ikke blottet for poeng, men framstillingen av arbeiderklassen (og forsåvidt middelklassen) er så nyanseløs at den blir karikert.
![]() |
#105 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke det er selvmotsigende. Arbeiderklassen stemmer Frp fordi de er "enke sjeler" som går for de tabloide og tilsynelatende enkle løsninger. Hun derimot, skjønner, etter å ha lest og tenkt litt, at et sosialistisk samfunn er bedre for arbeiderklassen enn Frp-samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#107 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: KlassereiseIngen klassereise her. Jeg har tatt høyere utdannelse innen ett pedagogisk yrke slik en hel haug andre damer i slekten, så jeg har vel fulgt strømmen. Jeg tror at mitt liv som som voksen er rimelig likt som mine foreldre hadde det. Vi har mange bøker i bokhylla, ser nyheter, diskuterer samfunn og er glad i kunnskapspill. Samtidig som vi ser på Liverpoolkamper, elsker amerikanske komedier, drar på harrytur og drikker brun Ringnes.
![]() |
#108 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: KlassereiseJeg tror jeg har reist bakover. Nedover. Vokst opp i middelklasse med utdannede og beleste foreldre og så giftet meg inn i "noe annet", og dette "noe annet" ser ut til å være smittsomt. Jeg orker ikke se nyheter når vi knapt har til å få endene til å møtes, for jeg blir så ufattelig lei meg når det er innslag om "normale" familier, og bøker leses det lite av da jeg ikke klarer løsrive meg fra de daglige tankene og problemene. Å lese dette traff meg i grunnen rett i magen. Må i tenkeboksen litt nå.
![]() |
#109 |
By the Sea
|
Det jeg ikke får til å stemme, er at hun sier at hun kjenner mekanismene bak partivalget, og "det er ikke idioti" - når hun jo senere hevder (uten å si det med akkurat de ordene) at det er nettopp det det er (all den tid hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste for arbeiderklassen).
![]() |
#110 |
Multitaskingmaniac
|
At hun sier at et sosialistisk samfunn er det beste er vel ikke det samme som å si at de andre er idioter.
![]() |
#111 |
By the Sea
|
Jeg blir bare veldig nysgjerrig på hvilke mekanismer hun tenker på og hva det er om det ikke er idioti ("idioti" er et sterkt, negativt uttrykk, men jeg bruker det fordi hun bruker det - uklokt, kan vi heller si). Hun mener jo åpenbart at det er uklokt, all den tid hun hevder at det beste for arbeiderklassen er å leve i et sosialistisk samfunn.
![]() |
#112 |
Ute på tur
|
![]() Sv: KlassereiseInteressant artikkel.
![]() |
#113 |
Multitaskingmaniac
|
Det opplever jeg også at mange gjør.
![]() |
#114 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: KlassereiseJeg har høyskoleutdannelse som første i min familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#115 |
By the Sea
|
![]() Sv: KlassereiseJeg opplever det som problematisk at hun framstiller, og omtaler, arbeiderklasen som harry white trash. Jeg synes hun båssetter mer enn hun opplyser.
![]() |
#116 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Jeg opplever at hun båssetter for å få frem et poeng. Og poenget er at en slik fremstilling av arbeiderklassen, som enkel og smådum, er den venstresiden drar frem når de for eksempel snakker om den jevne FRPvelger. Hvis venstresiden politisk skal snakke til de velgerne de burde få på lag, de mer enkle, må de rett og slett endre retorikken sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#117 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Dette forstår jeg ikke helt. Fagbrev er vel for mange veien til en veldig bra jobb. Min bror kjører ambulanse f.eks og jeg tenker ikke at det er en "dårligere" jobb enn det sykepleier er. En bachelor i div universitetsfag synes jeg gir dårligere muligheter og ofte mye dårligere lønn enn mange fagbrev. Går mer på interesse enn mye annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#119 |
By the Sea
|
Jeg synes definitivt det er et viktig poeng å få fram at venstresiden må være langt mer bevisst når de snakker til velgerne sine. Og jeg skjønner at hun spissformulerer for å få fram et poeng - jeg tenker likevel at det bidrar til å forsterke stereotypier om klassen som sådan.
![]() |
#120 |
intro
|
Må si meg litt enig i dette. Det er ikke slik at en person med hundreogørti vekttall fra universitetet nødvendigvis er en samfunnsengasjert, ivrig avislesende dagsrevytitter heller, har jeg hørt.
![]() |
![]() |
|
|