Sv: Sunne og gode oppskrifter ønskes
Opprinnelig lagt inn av Selma, her.
Kan du knipe inn fett/kalorier på pålegget? Dropp hvitost/brunost (evt gå for mager-utgaver men fortsatt i begrenset mengde), spis magert kjøttpålegg (jeg spiser masse kalkunpålegg) og fyll på med tomat, agurk og paprika, dropp syltetøy (et par epleskiver er godt på brød hvis du vil ha noe søtt). Spis rent kjøttpålegg (kokt skinke, kalkun) istedet for blandingsprodukter (servelat, salami, fårepølse o.l). Egg er supert som pålegg 
Mange sverger til cottage cheese og skyr som alternativ til brødmat. Smoothie lagd av yoghurt, litt juice og frosne bær er god "kosemat". Det pleier å slå an hos ungene også.
Jeg er ganske mager i det jeg har på brødskiven allerede. Jeg bruker stort sett makrell i tomat, leverpostei eller magerost. Og mye paprika/agurk.
Jeg bruker også klibrød/fiberbrød mye med nevnte pålegg.
Cottage cheese klarer jeg ikke å få ned om det gjelder livet. 
Jeg merker at når dere skriver så kommer mer og mer tilbake til meg fra jeg gikk på Libra. Og mye av det praktiserer jeg enda.
Det som nok er det vanskeligste er å finne alternativer til pølser, spaghetti og kjøttdeig, fritert og stekt mat. (Fritert fra før av altså, jeg friterer ikke selv.)