|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Om penger ikke var issue kunne jeg vært hjemme lenge. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Men mitt innlegg handlet ikke om hva som vsr best for foreldrene.
|
|
|
|
#163 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)I min ideelle verden ville jeg også vært hjemme med barna til de var 2-2,5 år. Ikke for min skyld, men for deres. Jeg er helt for at barnehager skal være best mulig for de aller minste, men at det er noe primærbehov for de fleste ettåringer å gå i barnehage tror jeg virkelig ikke. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ikke jeg heller og heller ikke LøveMannen. Jeg kan være enig i at i de tilfellene en av foreldrene virkelig ønsker å være hjemme og finner det givende fra barnet er 1-2 år, så er det helt sikkert en bra løsning, og i mange tilfeller sikkert bedre enn barnehage. I tilfeller der en av foreldrene er hjemme fordi de føler at de 'må' for barnet sitt skyld - not so much.. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Vi har ikke økonomi til det så har ikke vurdert det alvorlig. For familien som helhet hadde det nok ikke vært det beste å gå hjemme, men er kan forsåvidt være enig i at en ettåring ikke trenger barnehage. Men fra det til å synes at de ikke bør være i bhg er et stykke synes jeg. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Sånn passe sane
|
Jeg er nok litt der jeg også. Økonomisk har vi dog nå innrettet oss slik at vi nok er avhengig av begges inntekter nå, vi tjener omtrent det samme, vi tjener godt, men vi bor dyrt. Det siste er noe vi har prioritert for å få gode hverdager, vi bor i nærheten av jobb begge to og logistikk er ikke noen issue i det hele tatt i vår hverdag. Jeg synes det er verdt utrolig mye og jeg er rimelig sikker på at barna nyter veldig godt av en mamma og pappa som ikke er stressa og som ikke pendler.
|
|
|
#168 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg vet at jeg hadde klart å aktivisere ettåringene mine hjemme, og jeg tror ikke det er best for en ettåring å gå i barnehage. Likevel hadde jeg ikke blitt hjemme til de var to år. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Drømmer
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg ville fortsatt latt poden starte i bhg når han ble 1 år, men jeg jeg hadde gjort som vi gjorde, korte dager og fri en dag i uken. Det tror jeg hadde vært og var det beste for poden. Sist redigert av Chablis : 15-02-13 kl 11:34. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg tenker også at det nok hadde vært helt annerledes å være hjemme med en ettåring dersom det var normen. Det er svært få som sier de aldri kunne vært hjemme med en baby på seks mnd. Hvorfor? Der er vel minst like kjedelig og slitsomt (?) det, men det er sånn det skal være. Jeg også hadde synes det var pyton å være hjemme med poden etter fylte ett år, men jeg tror det dreier seg mye om at samfunnet jeg lever i ikke på noen måte er tilrettelagt for å være hjemme med "store" barn.
|
|
|
|
#171 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg ser det er mange som skriver hva de ønsker og legger ut om hvorfor de velger barnehage eller ikke. Jeg tror ikke det er så fruktbart å diskutere dette opp i mot hvilke årsaker som er "gyldige". Barnehager for ettåringer er kommet for å bli og gode barnehager er mest sannsynlig ikke skadelig for dem, men det må komme mer forskning slik at tilvenningstiden kan så bra som mulig og barnehagehverdagen for de minste skal fungere godt. Noen her skriver om barnehager med stabilt personal og god bemanning, men slik er det dessverre ikke overalt og det ser ikke ut som om det kommer til å endre seg med det første. Jeg tror ikke vi klarer å forstå rekkevidden av de skadene en dårlig barnehage kan gjøre ovenfor de barna det gjelder. Når jeg ser at kommunene kutter i budsjettene til barnehagene så skjønner jeg såpass at de som bestemmer ikke aner hva de gjør og hvor viktig en god barnehage er.
|
|
|
#172 |
|
Borte
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)For lillesøster var det viktigste med barnehagehverdagen at hun fikk utfoldet seg fysisk og brukt energi i lek med andre barn. Jeg kunne sikkert ha greid å være ute med henne store deler av dagen hjemme også, og satt opp fysiske hindre rundt omkring for å gjøre omgivelsene mer sikre. Inne hadde det vært vanskelig å la henne utfolde seg så mye som hun ønsket, men klart det hadde vært mulig om jeg måtte. Jeg tror nok det er viktig å huske at det er stor forskjell på ettåringer. Lillesøster ville aldri trivdes med å sitte i vogna hele utetiden eller å stusle rundt i huset med meg. Jeg måtte vært veldig bevisst på å la henne utfolde seg og på å eliminere farer. Hun var hjemme til hun var 15 måneder så jeg vet hva jeg snakker om.
|
|
|
#173 |
|
Erfaren nok
|
Men noen ganger er det som er best for foreldrene faktisk best for barna også. Jeg hadde jo taklet å være hjemme med barna til de var 2-3 år, det hadde gått. Men jeg hadde nok ikke trivdes så godt selv, og jeg tror heller ikke barna ville ha trivdes alt for godt. Men nå har jeg barn som har elsket barnehage over alt på jord.
|
|
|
#174 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Men Meissa; var det så mye bedre før? Jeg vet ikke om foreldrene stimulerte ungene så himla mye mer når de var hjemme med dem tidligere. I dag har vi veldig mange mekanismer som gjør livet enklere, og dermed får vi gjort ting fortere. Klesvask i gamle dager var jo et lite evighetsprosjekt som ikke akkurat tillot at man "passet på ungene", for eksempel.
|
|
|
|
#175 |
|
Enda en som trener
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Som sagt, dersom man virkelig ønsker, og ikke minst setter pris på, å være hjemme med barna når de er 1 år, så er jeg ikke i tvil om at det kan være bra. For de fleste er vel ikke dette særlig aktuelt, hverken av økonomiske, karrieremessige eller interesse årsaker, derfor er det viktig at det finnes et godt tilbud for 1 åringer i barnehage. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Erfaren nok
|
Barna ble nok ikke så himla mye stimulert av voksne før tror jeg. Men jeg tror nok kanskje de lærte å være litt mer kreative og oppfinnsomme på egen hånd før, fordi de ikke fikk alt lagt til rette på samme måte som i dag.
|
|
|
#177 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Mamma var hjemme med alle oss, og selv om jeg ikke husker noe fra jeg var pitteliten så husker jeg i alle fall ikke at jeg gjorde ting med mamma. Hun vasket bare huset. Vi løp rundt alene i borettslaget vårt og styrte oss selv. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Fortynnet
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg kjenner meg ikke igjen i det der i det hele tatt. Jeg tror de fleste tok seg av ungene sine og ikke bare vasket, også for mange tiår siden. Min eldste er født i 86 og han lå definitivt ikke alene på loftet. Jeg tror det er en illusjon det der med at å ta seg av barna er noe folk har skjønt de siste ti årene. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)Jeg har nok ikke ligget alene på et loft jeg heller. Det er jo blitt folk av oss, så vi hadde det nok helt fint. Men vi måtte jo finne på mer ting selv i gamledager før alle spilldingser fantes. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
This is normal!
|
Jeg har snakket en del med foreldrene mine og andre i deres generasjon om dette. De eldste brødrene mine ble født tidlig på 60-tallet. I følge foreldrene mine var anbefalingen og det allmennt aksepterte at babyene skulle skjermes og ha alenetid. De lå mye alene på et rom for å hvile. Det endret seg noe til jeg ble født tidlig på 70-tallet, men også jeg lå mye alene i vogn, lekegrind osv. Det var ikke tid i hverdagen til å bruke mye tid på barna. Det var på kvelder og helger de voksne hadde rom for det.
|
|
![]() |
|
|