Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-13, 19:04   #61
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvorfor boikotter dere ikke Nestlé?

Jeg unngår stort sett Nestle og varer fra Israel, når jeg kommer på det. Særlig på barnematfronten, men ikke konsekvent på sjokolade. Kaffekapsler bruker vi ikke, så der slipper jeg å være inkonsekvent.

Det at jeg boikotter NAN har lite å si i den store sammenhengen ettersom vi kjøper svært lite MME i utgangspunktet, men det er fornuftig at noen også kjøper de andre produktene som finnes i barnemathylla. Og i de årene jeg har hatt småbarn har utvalget fra Hipp og småfolk blitt bedre i de fleste vanlige matbutikker.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 19:12   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Poly sa.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 21:49   #63
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Ser at jeg har spist mye mat produsert av Nestle i de 8 årene jeg bodde i USA. Det er litt trist å tenke på. Nestle er store.

Gammel 18-02-13, 22:04   #64
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har boikottet Nestle av og på siden 80-tallet da det også var mye fokus på morsmelkserstatningeskampanjene deres. Jeg har dog kjøpt nescafe da jeg bodde på et sted hvor det var den eneste kaffen å få tak i, og da yngstegutten bare ville ha spagetti bolognese på glass, gikk det en del nestle barnemat. Også har det blitt en del nespresso på jobb, men å har jeg køpt med aeropress, så nå er det slutt på det. Jeg skal herved stramme meg opp og gjøre en bedre innsats. Forbrukerne har faktisk makt til å påvirke, og det er viktig at vi bruker den makten. Se bare hva vi har fått til på palmeoljefronten, Selv om det er i bitteliten skala i sammenligning.

Gammel 18-02-13, 22:43   #65
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg forsøker for det meste å handle de produktene og merkevarene som gjør noe bra, ikke å boikotte de som gjør noe dårlig. Så jeg kjøper heller økologisk, fair trade, lokalprodusert, småskala og sånn bortetter. Det gjør spørsmålet om hvorvidt andre er like elendige mindre viktig, jeg forsøker så godt jeg kan å velge de "flinkeste jentene i klassen". Men det Nestlé gjør og har gjort på denne fronten er så ille at jeg ikke får meg til å kjøpe produkter fra dem, selv om det er en del jeg savner. Derimot innser jeg nå at jeg ikke har den fulle oversikt over Nestlé-eide selskaper, og dermed nok inndirekte kjøper en del produkter like vel.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-13, 23:51   #66
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Med fare for å bli rødprikket til døde:

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Ja. Ammepresset norske mødre utsettes for er verre enn at tusenvis av barn i U-land sulter i hjel?

Nei det jeg er ikke det jeg prøver å få frem. Det jeg ville får frem er at manglen på informasjon her i landet er også feil og at jeg ønsker å få fokuset på det som faktisk skjer her i landet også. Sultende barn er ikke riktig uansett hvor det foregår, og jeg skriver også at jeg skjønner hvorfor folk velger å boikotte Nestle, men jeg kan ikke støtte boikotten helhjertet og at jeg derfor lar være. Jeg skriver at jeg og flere rundt meg har hatt alvorlige episoder av underernæring i Norge, et av verdens rikeste land, pga manglende informasjon om morsmelkerstatning generelt og at det påvirker meg. Jeg skriver også at jeg tror det er naivt å tro at det flommer over av morsmelk hos de stakkars kvinnene og jeg undres på hvilke alternativer de har? Kaffe og vann ble nevnt i artikkelen, er det så mye bedre? Det er også mange HIV smittede som får barn, dette kan overføres via morsmelk. Hvilke alternativer har disse mødre?

Ønsker igjen å presisere at jeg ikke støtter måten Nestle har gått frem på.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 00:38   #67
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Alvorlige episoder av underernæring i Norge på grunn av manglende informasjon? Det høres veldig, veldig rart ut. Det er helt klart at informasjonen kunne vært bedre også i Norge, men jeg skjønner ikke helt hvordan barn kan bli underernært når det står utblandingsinformasjon på pakkene. Eller mener du at du og de du snakker om ikke har gitt MME på grunn av press, og at det er derfor de har blitt underernært?

Og så er det ingen i tråden eller i artikkelen det henvises til som sier at en ikke skal gi MME når en av en eller annen grunn ikke kan amme. Det Nestlé har gjort, og som det har blitt reagert mot, er å gå aktivt ut og reklamere for MME som et bedre alternativ enn brystmelk, slik at mødre har valgt deres produkter og dermed ikke engang prøvd å amme. Når vannet en blander ut i kanskje er forurenset og ikke kokt på riktig måte, eller en blander feil, blir det en stor helserisiko. Dermed må det fokuseres mer på ammingen i mange land, uten at det betyr at en skal nekte de som trenger det å bruke MME, hverken her eller der.

Jeg har snakket mye og ofte om hva slags informasjon som finnes i Norge og hvordan mødre som ikke får til ammingen blir møtt, men det er virkelig en enorm forskjell på informasjonen og mulighetene vi har i Norge og i de landene som omtales her. Dermed blir parallellene dine helt hinsides, lucifine. Jeg har også vært bekymret for at ungen min gikk ned i vekt, og følt på usikkerheten og presset i forhold til amming, men det blir bare så milevis fra det å miste et barn på grunn av underernæring, feilernæring eller lignende som dette handler om. Det er neppe mange babyer i Norge som dør av slike årsaker, altså. Selv om jeg gir MME til mitt barn ser jeg jo hvorfor WHO-koden og bevissthet i forhold til amming er kjempeviktig, særlig i deler av verden hvor en ikke har fri tilgang på reint drikkevann.

Gammel 19-02-13, 02:33   #68
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke kjøpt barnemat fra nestle når jeg fikk første og de to neste fikk uansett ikke grøt eller mat på glass.

I tillegg boikotter jeg nestleprodukter og produkter fra de andre merkene som nestle eier som jeg husker. Men er ikke helt lett å ha oversikt over hva som er eid av nestle i hodet. Og jeg nekter ikke ungene å kjøpe smarties dersom det er det de vil ha til lørdagssnop.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 09:17   #69
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

For meg blir enkelte boikotter bare en fiks ide. Man boikotter det man kan unnvære, mens man samtidig kjøper klær på H&M og drikker Pepsi Max.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 09:19   #70
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

For meg blir enkelte boikotter bare en fiks ide. Man boikotter det man kan unnvære, mens man samtidig kjøper klær på H&M og drikker Pepsi Max.

Er det noe feil med pepsi max??

Gammel 19-02-13, 09:24   #71
Fluke

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, men jeg tenker at fokus på en plass er bedre enn ikke fokus i det hele tatt. Selvfølgelig hadde det vært best om alle alltid valgte det mest rettferdige alternativet (og det prøver jeg stort sett å gjøre ut ifra den informasjon jeg sitter med), men jeg skjønner (egentlig ikke) at det blir vanskelig for mange.

Gammel 19-02-13, 09:37   #72
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er litt sånn for meg. Boikott blir litt voldsomt når jeg føler jeg ikke kan eller vet nok. Og, som du sier, jeg støtter (les=kjøper) andre ting som kanskje er tilsvarende dårlig, og da blir det rart for meg å snakke høyt og bastant om denne ene tingen når jeg vet at jeg synder andre steder. Men jeg unngår flere produkter, jeg velger barnemat fra Hipp og Småfolk fremfor Nestlé, og jeg leser meg opp og følger med og prøver å ta fornuftige valg basert på den informasjonen.

Gammel 19-02-13, 09:41   #73
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Er det noe feil med pepsi max??

Det er stort sett noe galt med alle store multinasjonale selskaper. Pepsi har skjerpet seg, jeg henger nok litt igjen i nittitallet når jeg tenker på Pepsi.

På samme måte som Nestle også har skjerpet seg.

Det vi virkelig burde ha boikottet her i Norge hvis vi er opptatt av hvordan barn har det, det er de billige klærne. Vi har råd til å betale mer, mye mer.

Gammel 19-02-13, 09:44   #74
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Joda, men jeg tenker at fokus på en plass er bedre enn ikke fokus i det hele tatt. Selvfølgelig hadde det vært best om alle alltid valgte det mest rettferdige alternativet (og det prøver jeg stort sett å gjøre ut ifra den informasjon jeg sitter med), men jeg skjønner (egentlig ikke) at det blir vanskelig for mange.

Du begynner tråden med å gå til angrep på de som ikke boikotter Nestle, men er ikke villig til å avstå fra andre produkter som produseres på uetisk vis, som er aktiv part i krigføring, etc.? Det er vel det man kaller dobbeltmoral i praksis.

Gammel 19-02-13, 09:48   #75
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du begynner tråden med å gå til angrep på de som ikke boikotter Nestle, men er ikke villig til å avstå fra andre produkter som produseres på uetisk vis, som er aktiv part i krigføring, etc.? Det er vel det man kaller dobbeltmoral i praksis.

Jo, det er jo det jeg sier at jeg er. At jeg velger mest rettferdig der jeg har kunnskap/informasjon om varene.

Jeg mente ikke å gå til angrep heller, men er oppriktig interessert i å vite hvorfor folk ikke boikotter.

Gammel 19-02-13, 09:50   #76
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jo, det er jo det jeg sier at jeg er. At jeg velger mest rettferdig der jeg har kunnskap/informasjon om varene.

Jeg mente ikke å gå til angrep heller, men er oppriktig interessert i å vite hvorfor folk ikke boikotter.

Det å gjemme seg bak "jeg visste ikke" er en strutseholdning. En bevisst forbruker bør vel søke denne informasjonen aktivt?

Gammel 19-02-13, 09:51   #77
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja, ikke sant. Det er akkurat mitt poeng også. Jeg går ikke ut med basuner og jubalong mot ett selskap, som jeg ikke en gang er sikker på i hvilken grad de er banditter (sett i forhold til konkurrentene)

Jeg synes også det er bedre at man kjøper av de som gjør noe bra. Og det er bra at det foregår gravende journalistikk, sånn at Nestle og HM og alle andre må skjerpe seg.

Jeg handler gjerne dyrere klær, men jeg er slett ikke sikker på at det er nok. At f.eks. Moods of Norway er dyrere enn HM kan ha med branding å gjøre og ikke bare det at arbeiderne har så mye bedre kår. Selvsagt gir det rom for å behandle arbeiderne bedre, men ingen garanti for at det faktisk blir gjort.

Jeg har ikke boikottet HM, men handlet mindre derfra nå enn hva jeg ellers har pleid å gjøre, der hvor det har vært alternativer har jeg valgt de.

Gammel 19-02-13, 09:54   #78
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Det å gjemme seg bak "jeg visste ikke" er en strutseholdning. En bevisst forbruker bør vel søke denne informasjonen aktivt?

Nuvel. Jeg snakket ikke om meg selv her, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Og grunnen til at jeg tok opp Nestlé er at denne informasjonen nå er i media igjen og vanskelig for folk å unngå. Annen informasjon må man ofte lete litt etter, mens denne jo altså er helt opp i dagen.

Gammel 19-02-13, 09:56   #79
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Ja, ikke sant. Det er akkurat mitt poeng også. Jeg går ikke ut med basuner og jubalong mot ett selskap, som jeg ikke en gang er sikker på i hvilken grad de er banditter (sett i forhold til konkurrentene)

Jeg synes også det er bedre at man kjøper av de som gjør noe bra. Og det er bra at det foregår gravende journalistikk, sånn at Nestle og HM og alle andre må skjerpe seg.

Jeg handler gjerne dyrere klær, men jeg er slett ikke sikker på at det er nok. At f.eks. Moods of Norway er dyrere enn HM kan ha med branding å gjøre og ikke bare det at arbeiderne har så mye bedre kår. Selvsagt gir det rom for å behandle arbeiderne bedre, men ingen garanti for at det faktisk blir gjort.

Jeg har ikke boikottet HM, men handlet mindre derfra nå enn hva jeg ellers har pleid å gjøre, der hvor det har vært alternativer har jeg valgt de.

Jeg boikotter heller ikke, men prøver å være en halvbevisst bruker. Fordi jeg vet at jeg er halvbevisst, så lar jeg også basunene ligge.

Det som er min hjertesak er at alle barn skal få mulighet til å gå på skole, og tiltak som er rettet mot det støtter jeg så mye jeg kan.

Gammel 19-02-13, 09:57   #80
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Nuvel. Jeg snakket ikke om meg selv her, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Og grunnen til at jeg tok opp Nestlé er at denne informasjonen nå er i media igjen og vanskelig for folk å unngå. Annen informasjon må man ofte lete litt etter, mens denne jo altså er helt opp i dagen.

Vel, det er jo bare å google, så informasjonstilgangen er jo egentlig ganske god.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.