Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Skiturer i Oslo nær bane/buss?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-13, 10:33   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skiturer i Oslo nær bane/buss?

Ingen i familien er spesielt flinke til å gå på ski, og jeg kunne tenke meg tips om steder der det er fint/lett å gå og som man kommer seg til med kollektivtransport. Om dere vet om steder der man ikke går i tett kø, er det en ekstra bonus! Enten runder eller turer fra ett sted til et annet (i så fall må det være kollektivtilbud begge steder); gjerne en hytte med kaffesalg underveis.

Gammel 19-02-13, 10:38   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?

Buss 33 stopper i kildeveien/årvollveien og fra Årvoll/Stig kan du gå innover til Lillosæter, Linderudkollen, Solemskogen osv. Jeg prøvde meg på den i helgen, og det var veldig fint. Jeg gikk mot Lillosæter og gikk forbi skilt som forklarte om finne-bosetning, gruvedrift og groruditt som steinaldermenneskene lagde økser av. Kupert, gøyal løype.

Jeg tror buss 25 og 31 også stopper i nærheten.

Buss 54 kan man ta til Brekkekrysset og derifra gå innover i Maridalen. Der er det ganske flatt. Man kan også gå rundt Sognsvann derifra og ta 12-trikken ned igjen fra Kjelsås.

osloby hadde en alternativ løype fra Sognsvann til Ullevålseter i gårsdagens avis, humpetitten-løypa som er mindre befolket.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 11:16   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er fint å gå runder i området rundt Solemskogen og Linderudkollen (det er en fin runde der på ca 8. km). Man kan ta bussen til Solemskogen. Der er det mye lavere kondomdress-stressfaktor enn mange andre steder - mye barnefamilier og gjerne fullt av dem på Linderudkollen. Man kan også ende opp på Årvoll (med 31- og 25-bussen).

Det er også fint å ta toget til Movann og gå derfra til Kjelsås eller over Sinober og Lilloseter til Årvoll (ca 14-15 km).

For kortere turer er det, som Tallulah sier, fint å gå rundt i Maridalen - for eksempel fra Hammern til Dausjø og tilbake igjen. Det går også å ta toget til Snippen, gå langs løypa på oversiden av toglinja mot Sandermosen, så til Sander gård og deretter til Hammeren. Det er dog ingen serveringssteder i dalen (med mindre man stopper innom kirka i kirkekaffetid ).

Gammel 19-02-13, 11:17   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

osloby hadde en alternativ løype fra Sognsvann til Ullevålseter i gårsdagens avis, humpetitten-løypa som er mindre befolket.

Ja, den er fin. Og så kan man renne ned til Hammern i stedet for tilbake igjen og ta bussen derfra.

Gammel 19-02-13, 11:19   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

T-banen til Skullerud, der har du Skullerudstua et par hundre meter unna. Evt. til Bogerud og gå til Rustadsaga (noen hundre meter, litt lengre enn fra Skullerud til Skullerudstua) og videre derfra. Mange fine lysløyper, og litt mindre setter-faktor (altså: hunderasen) enn i Nordmarka.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 12:47   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Kom ut til oss. Fine løyper inn til Mariholtet (5 km) hvor det er kaffestue med servering. Vi blir gjerne med på en tur vi

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 12:48   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere må selvsagt ta 60-bussen til Tonsenhagen skole. Gå til Lilloseter, f.eks.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 13:30   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skulle også anbefale 31 bussen til Tosenhagen skole. Der er det fine forhold og løyper.

Gammel 19-02-13, 13:32   #9
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer akkurat tilbake fra en flott tur i Østmarka, så jeg anbefaler selvsagt det.

Litt avhengig av hvor nær du mener det må være kollektivtransport da, men jeg anbefaler bane til Ulsrud og gå opp på Haraløkka til fots før dere tar skiene fatt. Kort tur til Rustadsaga, lengre tur med mange kombinasjonsmuligheter for å gjøre den kortere eller lengre til Mariholtet. Og der har jeg vært idag .

Man kan jo fint også starte med utgangspunkt Skullerud, som tiddelibom sier.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 13:34   #10
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg skulle også anbefale 31 bussen til Tosenhagen skole. Der er det fine forhold og løyper.

Men det er en forferdelig bratt bakke på vei mot Lilloseter derfra. Gutta mine har døpt den monsterbakken. Vi har så langt bare gått den opp på ski (sambo en gang med en gråtende seksåring på skulderne), og jeg tror ikke jeg hadde turt å kjøre den ned (som man må mot Lilloseter), men så har jeg blitt litt for pysete i eldre år.

Gammel 19-02-13, 13:43   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

14-15 kilometer kan vel være en litt drøy og demotiverende tur hvis ingen er veldig drevne på ski.
Da jeg drev og lærte eldste å gå på ski fra hun var 3-4 år, så synes jeg Kjelsås og oppover i skogen var fint. Ikke så bratt og ikke så mye folk.

Ellers har skiforeningen en turvelger.

http://www.skiforeningen.no/marka/showtour.cgi?id=80
http://www.skiforeningen.no/marka/showtour.cgi?id=76
http://www.skiforeningen.no/marka/showtour.cgi?id=82

Gammel 19-02-13, 13:44   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Men det er en forferdelig bratt bakke på vei mot Lilloseter derfra. Gutta mine har døpt den monsterbakken.

Man bør kunne plogingen sin, dersom man skal gå på ski en del områder i Oslo.

Gammel 19-02-13, 13:58   #13
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Man bør kunne plogingen sin, dersom man skal gå på ski en del områder i Oslo.

Ja, bratte bakker vil vi helst ikke ha, hverken oppover eller nedover.

Gammel 19-02-13, 13:58   #14
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

14-15 kilometer kan vel være en litt drøy og demotiverende tur hvis ingen er veldig drevne på ski.

Det kommer an på turen. Akkurat den turen jeg nevnte fra Movann/Snippen til Årvoll har seksåringen min gått to ganger alt, og han begynte å gå på ski i januar i år. Når man først har kommet opp bakkene til Sinober, er det jo stort sett bortover og nedover, og det er tre stuer å spise boller på underveis. Men nå er nok han spesielt glad i utforkjøringer, så det var nok en god motivasjon.

Gammel 19-02-13, 14:04   #15
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Er det lett å finne veien på de rutene dere nevner?

Gammel 19-02-13, 14:09   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, på de jeg nevner er det skilt i alle kryss.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:16   #17
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Turen jeg nevner kan være litt knotete veimessig i starten, men om dere bestemmer dere for Østmarka er det ikke vrient å forklare i forkant dersom jeg vet litt mer om hvor dere starter og hvor dere vil. Fra Skullerudstua er det muligens noe bedre skiltet også i starten. Fra parkeringen ved Østmarksetra er det forøvrig ca 4 km til Mariholtet, men det er noe bakker.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:44   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rundt Maridalsvannet er vel 10 km. Man går fra Brekkekrysset og rundt til Kjelsås. Let opp tråden min om flate skiturer så ser du både kart og beskrivelse. Jeg har bare gått fra Brekkekrysset og snudd etter 7-8 km, så vet ikke hvordan de siste par kilometerne er, men det jeg har gått er veldig fint terreng, altså. Og tilgjengelig.

Ingen hytter å gå til, da, og man må krysse bilvei et par ganger.

Jeg hadde kartet fra skiforeningen på mobilen oppe og sjekket mobilkartet et par ganger, men det var i grunnen lett å finne frem, altså!

Gammel 19-02-13, 14:48   #19
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Maridalsvannet til Kjelsås er greit, ikke så bratt.

Hvordan er det fra militærleiren i Maridalen og nordover, noen som har prøvd det?

Gammel 19-02-13, 15:12   #20
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

En veldig fin og lett tur er jo fra Frognerseteren og ned til Sognsvann via Ullevålseter. Da er det mest nedover, uten at det blir for bratte bakker, så vidt jeg husker.

Kjenner jeg er misunnelig på alle som er ute på ski i finværet. Heldiggriser!

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.