|
|||||||
| Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Skiturer i Oslo nær bane/buss?Ingen i familien er spesielt flinke til å gå på ski, og jeg kunne tenke meg tips om steder der det er fint/lett å gå og som man kommer seg til med kollektivtransport.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Buss 33 stopper i kildeveien/årvollveien og fra Årvoll/Stig kan du gå innover til Lillosæter, Linderudkollen, Solemskogen osv. Jeg prøvde meg på den i helgen, og det var veldig fint. Jeg gikk mot Lillosæter og gikk forbi skilt som forklarte om finne-bosetning, gruvedrift og groruditt som steinaldermenneskene lagde økser av. Kupert, gøyal løype.
|
|
|
#3 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Det er fint å gå runder i området rundt Solemskogen og Linderudkollen (det er en fin runde der på ca 8. km). Man kan ta bussen til Solemskogen. Der er det mye lavere kondomdress-stressfaktor enn mange andre steder - mye barnefamilier og gjerne fullt av dem på Linderudkollen. Man kan også ende opp på Årvoll (med 31- og 25-bussen).
|
|
|
#4 |
|
godtemonster
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?
Ja, den er fin. Og så kan man renne ned til Hammern i stedet for tilbake igjen og ta bussen derfra.
|
|
|
#5 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?T-banen til Skullerud, der har du Skullerudstua et par hundre meter unna. Evt. til Bogerud og gå til Rustadsaga (noen hundre meter, litt lengre enn fra Skullerud til Skullerudstua) og videre derfra. Mange fine lysløyper, og litt mindre setter-faktor (altså: hunderasen) enn i Nordmarka.
|
|
|
#8 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Jeg skulle også anbefale 31 bussen til Tosenhagen skole. Der er det fine forhold og løyper.
|
|
|
#9 |
|
I mål
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Jeg kommer akkurat tilbake fra en flott tur i Østmarka, så jeg anbefaler selvsagt det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
godtemonster
Men det er en forferdelig bratt bakke på vei mot Lilloseter derfra. Gutta mine har døpt den monsterbakken.
|
|
|
#11 |
|
Epikur
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?14-15 kilometer kan vel være en litt drøy og demotiverende tur hvis ingen er veldig drevne på ski.
|
|
|
#12 |
|
Epikur
|
Man bør kunne plogingen sin, dersom man skal gå på ski en del områder i Oslo.
|
|
|
#13 |
|
flisespikker
|
Ja, bratte bakker vil vi helst ikke ha, hverken oppover eller nedover.
|
|
|
#14 |
|
godtemonster
Det kommer an på turen. Akkurat den turen jeg nevnte fra Movann/Snippen til Årvoll har seksåringen min gått to ganger alt, og han begynte å gå på ski i januar i år. Når man først har kommet opp bakkene til Sinober, er det jo stort sett bortover og nedover, og det er tre stuer å spise boller på underveis. Men nå er nok han spesielt glad i utforkjøringer, så det var nok en god motivasjon.
|
|
|
#15 |
|
flisespikker
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Er det lett å finne veien på de rutene dere nevner?
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Turen jeg nevner kan være litt knotete veimessig i starten, men om dere bestemmer dere for Østmarka er det ikke vrient å forklare i forkant dersom jeg vet litt mer om hvor dere starter og hvor dere vil. Fra Skullerudstua er det muligens noe bedre skiltet også i starten. Fra parkeringen ved Østmarksetra er det forøvrig ca 4 km til Mariholtet, men det er noe bakker. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Rundt Maridalsvannet er vel 10 km. Man går fra Brekkekrysset og rundt til Kjelsås. Let opp tråden min om flate skiturer så ser du både kart og beskrivelse. Jeg har bare gått fra Brekkekrysset og snudd etter 7-8 km, så vet ikke hvordan de siste par kilometerne er, men det jeg har gått er veldig fint terreng, altså. Og tilgjengelig.
|
|
|
#19 |
|
Epikur
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?Maridalsvannet til Kjelsås er greit, ikke så bratt.
|
|
|
#20 |
|
Klar
|
Sv: Skiturer i Oslo nær bane/buss?En veldig fin og lett tur er jo fra Frognerseteren og ned til Sognsvann via Ullevålseter. Da er det mest nedover, uten at det blir for bratte bakker, så vidt jeg husker. |
|
|
|
![]() |
|
|