Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Christoffer-saken, morens rolle

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-13, 14:07   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Christoffer-saken, morens rolle

Forsvareren til moren mener at hun bør frifinnes på bakgrunn av at hun har et begrenset evnenivå.

Er forsvareren korrekt sitert?
I tilfelle, er det greit å mene det?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-7124950.html

For ordens skyld, det dreier seg om Christoffer som ble mishandlet og døde, og stefaren er dømt for mishandlingen.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:16   #2
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Christoffer-saken, morens rolle

Hva mener du er greit/ikke greit? Å si at hun har et begrenset evnenivå, eller at hun skal frifinnes pga det?

Jeg leste at hun er helt nede på 5 prosentilen, det er da veldig lavt er det ikke? Da tror jeg at jeg mener at hun kan frifinnes, men bør miste omsorgsretten til de andre barna.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:18   #3
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

At hun skal miste barna mener jeg forsåvidt om hun blir dømt eller ikke.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:19   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ganske normalt at vi dømmer basert på vedkommendes mentale evner, er det ikke?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:24   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg lurer på er om det er greit at man skal frifinnes på bakgrunn av at man har begrenset evnenivå.

Gammel 19-02-13, 14:27   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er veldig greit at forsvareren påpeker dette i tilfelle noen ikke har fått det med seg.

Men jeg mener ikke begrenset evnenivå på noen som helst måte skal frikjenne henne (eller andre mennesker i samfunnet med samme "lidelse") fra indirekte deltakelse i drap. Overhode ikke.

Gammel 19-02-13, 14:27   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

At man skal frifinnes på bakgrunn av at man har begrenset evnenivå.

Det er da ikke noe kontroversielt i det? Jeg vet ingenting om den aktuelle saken/moren, men det er klart jeg mener at det finnes tilfeller der man skal kunne frifinnes på bakgrunn av begrenset evnenivå. (Tilsvarende som man kan frifinnes på bakgrunn av mental sykdom.) Av samme grunn som barn ikke er strafferettslig tilregnelige.

Gammel 19-02-13, 14:29   #8
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det jeg lurer på er om det er greit at man skal frifinnes på bakgrunn av at man har begrenset evnenivå.

Hvis nedsatt eller begrenset evnenivå skal være "god nok" grunn til å frikjennes for drap synes jeg faktisk hele rettsikkerheten og rettstaten undergraves. Absurd tanke nærmest synes jeg.

Gammel 19-02-13, 14:30   #9
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er da ikke noe kontroversielt i det? Jeg vet ingenting om den aktuelle saken/moren, men det er klart jeg mener at det finnes tilfeller der man skal kunne frifinnes på bakgrunn av begrenset evnenivå. (Tilsvarende som man kan frifinnes på bakgrunn av mental sykdom.) Av samme grunn som barn ikke er strafferettslig tilregnelige.

Mental helse er noe helt annet en begrenset evnenivå. Begrenset evnenivå er ikke klassifisert som en sykdom engang.

Gammel 19-02-13, 14:31   #10
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Det er da ikke noe kontroversielt i det? Jeg vet ingenting om den aktuelle saken/moren, men det er klart jeg mener at det finnes tilfeller der man skal kunne frifinnes på bakgrunn av begrenset evnenivå. (Tilsvarende som man kan frifinnes på bakgrunn av mental sykdom.)

Det er kanskje ikke kontroversielt, men jeg synes at om du ikke evner å ta inn over deg at barnet ditt blir mishandlet, og grunnen til at du ikke klarer å stoppe dette er at du er evneveik, så kan jeg se for meg at det kan komme diskusjoner i ettertid om foreldre med som ligger i nedre 5 % percentil egentlig er egnet til å ha barn i utgangspunktet.

Gammel 19-02-13, 14:33   #11
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Mental helse er noe helt annet en begrenset evnenivå. Begrenset evnenivå er ikke klassifisert som en sykdom engang.

Jeg er klar over at evnenivå er noe annet enn mental helse, men nedsatt evnenivå i en slik grad at det faller inn under "psykisk utviklingshemning" kan da føre til straffefrihet?

Gammel 19-02-13, 14:33   #12
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det er kanskje ikke kontroversielt, men jeg synes at om du ikke evner å ta inn over deg at barnet ditt blir mishandlet, og grunnen til at du ikke klarer å stoppe dette er at du er evneveik, så kan jeg se for meg at det kan komme diskusjoner i ettertid om foreldre med som ligger i nedre 5 % percentil egentlig er egnet til å ha barn i utgangspunktet.

Det kan være, men det er i så fall en annen sak. Jeg mente som sagt ikke å si noe om den aktuelle moren.

Gammel 19-02-13, 14:33   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor det? Hvis man i løpet av livet aldri får mentale evner tilsvarende mer enn en 5-åring, er det helt annerledes enn om man pga. psykisk sykdom plutselig får mentale evner tilsvarende en 5-åring?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:34   #14
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg er klar over at evnenivå er noe annet enn mental helse, men nedsatt evnenivå i en slik grad at det faller inn under "psykisk utviklingshemning" kan da føre til straffefrihet?

Javisst men hun er da ikke i denne kategorien, er hun?

Gammel 19-02-13, 14:34   #15
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Men om man ikke kan stå til rette for egne handlinger eller unnlatelseshandlinger, er man da skikket til å ha barn?

Gammel 19-02-13, 14:34   #16
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Er slike ting greit å diskutere så konkret? Umiddelbart får jeg en litt "ullen" smak i munnen når noe som fint kunne vært diskutert på generellt grunnlag konkretiseres gjennom tilknytning til aktuelle og profilerte saker. Jeg vil anta at dette er en svært tragisk sak for svært mange berørte, og ett eller annet får meg til å ønske at man ikke søkte å ta stilling til vurderinger som vel vil måtte gjøres men som enda ikke er mer enn argumentasjon. Men kanskje var det det mer genrelle som var etterspurt - hvorvidt bør begrenset evnenivå ha betydning i forhold til straff?

På generell basis kan det være interessant hvorvidt begrenset evnenivå skal gi utslag i form av lavere straff, frifinnelse eller lignende. Jeg tror imidlertid (skjønt det er mange år siden jeg leste strafferett) at det ligger muligheter for å ta hensyn til slikt i straffeutmålingen. Korriger meg gjerne om jeg husker feil.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-13, 14:35   #17
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Javisst men hun er da ikke i denne kategorien, er hun?

Men om man ikke kan stå til rette for egne handlinger eller unnlatelseshandlinger, er man da skikket til å ha barn?

Igjen: Jeg har ingen formening om den aktuelle saken eller moren. Det skrev jeg i det første innlegget mitt. Jeg uttalte meg bare om det generelle spørsmålet "om det er greit at man skal frifinnes på bakgrunn av at man har begrenset evnenivå".

Gammel 19-02-13, 14:36   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Altså det kan gjerne være en spin-off diskusjon. Det har jeg ingen problemer med.

Gammel 19-02-13, 14:37   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Hvorfor det? Hvis man i løpet av livet aldri får mentale evner tilsvarende mer enn en 5-åring, er det helt annerledes enn om man pga. psykisk sykdom plutselig får mentale evner tilsvarende en 5-åring?

Jeg håper noen som kan feltet kommer inn i tråden og forklarer forskjellene. Slik jeg forstår denne saken så er hun testet og "diagnosert" på den skalen som ikke ligger under "sykdom". Da stiller det seg annerledes.

Jeg kommenterer ut fra at folk som "bare" er enkle, som forsvarerer kaller henne, kan frikjennes fra medvirkning til drap. Den tanken synes jeg er helt grotesk faktisk jo mer jeg tenker på det. (Er du "syk" er det noe helt annet i min bok men jeg leser artikkelen slik at hun kun er "enkel", ikke syk.)

Gammel 19-02-13, 14:41   #20
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Straffeutmålingen kan ihvertfall legges opp i forhold til pesonens kognitive evner. I dette tilfellet blir det jo også et spørsmål hvorvidt hun faktisk var så redusert kognitivt at hun ikke faktisk forsto hva sønnen hennes gjennomgikk. Barna burde hun miste uansett og særlig om hun blir dømt i med bakgrunn i dette.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:09.