|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Christoffer-saken, morens rolleSåvidt jeg har oppfattet saken er det IKKE snakk om at hun skal frifinnes fordi hun har et lavt evnenivå. Det er snakk om at fordi hun har et lavt evnenivå kunne hun ikke forstå at volden var dødelig. Hvis jeg har forstått det rett er det et krav for å bli dømt etter bestemmelsen hun er tiltalt etter at hun kunne forstå at barnet kunne dø av det. Da er jo evnenivået relevant å drøfte, ihvertfall, i den sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Christoffer-saken, morens rolle
Mener du seriøst at Christoffer-saken ikke er greit å diskutere på et forum? Aviser og tv kan snakke det ihjel (de tar også nettopp denne diskusjonen her i dag) men vi skal ikke kunne diskutere det her inne hva forsvareren til moren ber om?
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleHvorfor kan man ikke diskutere Christoffer-saken? Vi diskuterer jo Øygard-saken og mange andre spesifike saker som handler om identifiserte personer.
|
|
|
|
#25 |
|
Princess Skids and Scars
|
Ja men er virkelig foreldre som ligger på 5 percentilen i stand til å ta vare på og oppdra et barn? Jeg forstår at man ikke kan bli fratatt barna ene og alene fordi man har lav IQ, men med såpass lavt (hva tilsvarer dette egentlig i IQ, tro?) vil jeg tro det vil være en del "følger" som kvalifiserer for omsorgsovertagelse. Eller i det minste tett oppfølging fra barnevernet. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Klar
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleDet har jo virket som denne moren var en god mor fram til stefaren kom inn i bildet? Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha lest aviser om saken. Boka har jeg ikke orket å lese. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Sv: Christoffer-saken, morens rolleI Svanhild-saken ble det jo mangel på evne til omsorg forklart ut fra et sykdomspersepktiv. Er det forskjellige typer tester man bruker? Er det i dette tilfelle snakk om vanlig IQ-testing?
|
|
|
#29 |
|
anglofil
Jeg kan virkelig ikke nok om de forskjellige type testene som brukes men jeg vet f.eks at BUP bruker en IQ-test gjør de ikke? Igjen, i forbindelse med Svanhild saken ble det gjort rede for den omfattende testingen av moren som ga myndighetene nok bevis på at hun hadde såpass nedsatt evne at det ble forklart ut fra et sykdomsperspektiv. Og det er dette som får meg til å lure på på hvilke grunnlagt denne moren blir beskrevet som hun gjør av forsvareren? Er det foretatt omfattende testing eller kun en generell IQ test?
|
|
|
#30 |
|
Ser lyst på livet
|
bakgrunnen for spørsmålet mitt er at jeg antar at en IQ-test er jo typisk noe man tar for å se om man passer inn i mensa el.l. Mens en test av de kognitive evnene må være en del annerledes. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
anglofil
Hva? Jeg trodde at en type IQ-test alltid er det som ligger til grunn når man snakker om generell "testing"?
|
|
|
#32 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleNjei altså, hva jeg har hørt om de testene som gjøres i f.eks. mensa, er jo mer sånn eksamensoppgaver. Man gjør de vel på egenhånd. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
anglofil
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg har funnet ut at det ikke er nok med advokats påstand at et menneske har begrensede evner. Det må sakkyndig til og det er ikke tilfelle i denne saken etter det jeg forstår, derfor kun en påstand.
|
|
|
#34 |
|
Leser
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleIQ tester brukes til diagnostisering av flere tilstander og under utredninger. Det brukes også juridisk i den forstand at personer med veldig lav IQ ikke straffeforfølges. Sitatet under er hentet herfra:
Dette betyr jo ikke at disse menneskene bare får en klapp på skulderen og livet går videre som om ingenting er hendt. Barn blir ofte tatt i forvaring av barevernsomsorgen og folk med lavere evner kan bli tvangsinnlagt på psykiatriske institusjoner. (Det går også an å dømme folk til fengsel i psykiatriske institusjoner, så vidt jeg har forstått er det graden av vakthold og sikkerhet som egentlig er forskjellen.)
De som ikke blir dømt til fengsel blir ofte ivaretatt på andre måter. Jeg har ellers helt motsatt mening av deg: Hvis det er slik at mennesker med alvorlige sinnslidelser, barn og psykisk utviklingshemmete blir straffet og dømt på lik linje med funksjonsfriske, mener jeg at vi ikke lever i en rettsstat.
|
|
|
#35 |
|
anglofil
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg har presisert flere ganger him at sykdom er noe helt annet en nedsatt evne slik beskrevet i denne tråden. Etter det jeg forstår er det forsvarets påstand, ikke dokumentert eller bekreftet. Og hvis så er tilfelle, er det ganske så absurd men etter det jeg forstår må det sakkyndig til.
|
|
|
#36 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Sv: Christoffer-saken, morens rolleStraffeloven § 56 sier noe om formildende faktorer, hvor bokstav c blant annet handler om lavt evnenivå (som altså ikke går under sterk psykisk utviklingshemning, dvs. under 55 i IQ, som er straffrihetsgrunn jfr. straffeloven § 44) :
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Curlingkone
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg har ingen formening om mor, bortsett fra at jeg syns det uansett blir feil å frifinne en som ikke har beskyttet sitt barn som en mor skal.
|
|
|
#38 |
|
Textrovert
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg føler at jeg trenger konkretisering her. Hvis man er på 5-percentilen, hva er det man ikke klarer/forstår da? Kan dere gi noen eksempler?
|
|
|
#39 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleHvis man ligger på 5-percentilen ligger man litt over nivået for lett psykisk utviklingshemning.
|
|
|
#40 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Christoffer-saken, morens rolleJeg kan ikke skjønne at å være evnesvak (de mener "dum", ikke sant? Eller unormalt uintelligent?), når man ikke er funksjonshemmet, kan være frikjennende for straff?
|
![]() |
|
|