Sv: Zol: en gladnyhet til deg!
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Og derfor sier jeg også at de som skal yte ammehjelp, dvs alt fra helsepersonell til legfolk, må bli enda flinkere til å yte hjelp. Og når jeg sier ammehjelp, så mener jeg altså alle sider ved saken, alt fra forebyggende til støtte hvis ammingen ikke fungerer.
Jeg er selvfølgelig ikke uenig i at helsepersonell skal vite mer om flaskemating og MME. Jeg trodde du mente at ammehjelpere skulle bli flinkere til dette.
For meg er det, og skal det være en forskjell på ammehjelp og helsepersonell. Jeg har møtt flere som ikke vil henvende seg til ammehjelpen for å be om hjelp til amming, fordi de gir flaske i tillegg. Det er heller ikke kjent at ammehjelpere skal kunne gi hjelp til de som vil slutte å amme. Slik situasjonen er i Norge i dag bør hjelpen være svært nøytral. Og helsepersonell må være tydelig på at de ikke gir ammehjelp - de gir hjelp. Hjelp til det foreldrene trenger hjelp til. Amming om de trenger det, flaske om de trenger det og det å kombinere pupp og flaske for de som trenger det. Inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha jobbet med flaskeposten et år er at helsesøstre rundt om i landet er de verste til å pushe amming på foreldre som egentlig ønsker informasjon om alternativene. Og det aner meg også at sykehus og barselavdelinger ikke er langt etter i sin kamp om å oppnå fine fullammingstall.
Når noen går over til å gi flaske er det feil å kalle det de trenger ammehjelp. Da trenger de flaskehjelp. Eller bare hjelp.
Det er også feil at privatpersoner må stå for informasjonen slik det er i dag.
|