Sv: Skolevesker til 11000
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Man tenker ikke miljø om man bytter ut 10.000-kronersveska om tre år fordi den har gått av moten. Ei heller har man større garantier for at den er mer etisk og bærekraftig produsert enn HM sine ting. Og jeg ser ikke at sosialargumentet og miljøargumentet er gjensidig utelukkende.
Nei. Og nå tror jeg du misforsto innlegget mitt. Jeg sa ikke at det ene utelukker det andre, jeg sa at jeg ikke hadde noe inntrykk av at miljøet var hovedargumentet til de som debatterte her. Og jeg har heller ikke flagget det som noe argument i den motsatte retning heller, bare for å understreke det . Jeg er selvsagt enig i at bruk og kast-mentaliteten ikke er noe ulik om man skifter ut HM-garderoben jevnlig, eller om man bytter ut merkeklærgarderoben likke hyppig.
Poenget mitt var mer at det for meg var et poeng å handle mindre og mer "kortreist" fordi jeg ikke har så høy turn-over i garderoben min og dermed legger litt mer i enkeltplagg.
Når det er sagt: sjangsen for at det etiske er ivaretatt om man handler et produkt produsert i høykostland i f.eks. Europa, er vel uansett større enn om det er produsert i asiatisk lavkostland.