Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Adopsjonens pris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-13, 22:31   #29
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Adopsjonens pris

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Jeg vet om en i adopsjonsmiljøet som sier at det slettes ikke er helt uvanlig med omsorgsovertakelse pga uante utfordringer - også blent ressurssterke foreldre. Men at det snakkes lite om.

Jeg må innrømme at jeg deler det inntrykket. Mange barnevernssaker med adopterte barn enten som trøblete ungdommer eller som unge foreldre til omsorgssviktede barn. Det er selvsagt rene datapunkter, jeg har ingen statistikk på det. Inntrykket er også at flertallet av disse ble adoptert som relativt store.

Med "storesøsken på kjøpet" mente jeg forresten ikke at man ikke skulle være godkjent for søsken. Det regner jeg med er praksis i Danmark også. Men at flere ønsker søsken eller takker ja til tilbud om søsken tror jeg til dels har med mangel på adopterbare barn og med at i hvert fall ett av søsknene er relativt lite.

Ikke er jeg så overbevist om at Norge har noen mer restriktiv adopsjonspraksis enn Danmark heller. Jeg mistenker at det er naivt om vi tror mumbojumbopraksis blant samarbeidspartnere i landene det adopteres fra ikke forekommer. Og jeg synes det er snodig at godkjenningsprosessen for å bli adoptivforelder til større barn med suspekt bakgrunn og til dels svært sannsynlige relasjonsskader, er mindre omfattende enn prosessen for å bli fosterhjem for tilsvarende barn. Der har man liksom både angrefrist og tett oppfølging. (Jeg sier ikke at det er gjort i en fei å bli godkjent som adoptivforeldre, altså, på ingen måte. Jeg bare undres over om det informeres grundig nok om hvor grundig skadet et barn kan vise seg å være uten at man er klar over det).

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.