Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flørtende kvinner er selv skyld i voldtekt (Aftenbladet)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-04-07, 14:34   #21
Tusenogtredve
Klar til innsats

Tusenogtredve sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trøndelag
Tusenogtredve er populærTusenogtredve er populærTusenogtredve er populær
Standard

Sv: Flørtende kvinner er selv skyld i voldtekt (Aftenbladet)

Her er spørsmålene i undersøkelsen gjengitt. Det ligger også en link til selve rapporten der.

Overgrep handler ikke om sex, det handler om maktmisbruk.

Tusenogtredve er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:37   #22
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg tror mange "voldtekter" er kun at kvinnen sitter igjen med skyldfølelse for noe hun ikke burde ha gjort og kaller det voldtekt for å føle seg bedre.

Ja, for etter en voldtekt føler man seg jo bra!

Gammel 25-04-07, 14:39   #23
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter en virkelig voldtekt nei, men etter dum fyllesex kan man jo alltids legge skylden på mannen når man angrer som en gris.

Gammel 25-04-07, 14:41   #24
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ser ut til at vi som er guttemødre har en jobb å gjøre. Det må da være manglende kunnskaper som gjør at menn svarer slikt? Det kan vel ikke være slik at halvparten av mennene i samfunnet vårt er så lite empatiske og har et slikt fryktelig syn på kvinner?

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:48   #25
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Da må jeg jo bare spørre deg. Hvis en kvinne kler seg sexy, drikker seg full, flørter og kliner med vilt fremmede, og blir med en eller flere hjem på slutten av kvelden - har hun da INTET ansvar hvis kvelden ender med sex?

Er du helt forstokket? Tror du virkelig at voldtekt og sex er det samme?

Jeg kjenner at jeg blir rasende av utsagn av denne typen. Vi snakker om voldtekt her, ikke sex. Det å dra kvinner som lyver på seg voldtekt i denne diskusjonen er helt malplassert. Undersøkelsen det henvises til dreier seg om overgrep og voldtekt, det er det menn i undersøkelsen har tatt stiling til.

Gammel 25-04-07, 14:50   #26
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mange "voldtekter" er kun at kvinnen sitter igjen med skyldfølelse for noe hun ikke burde ha gjort og kaller det voldtekt for å føle seg bedre.

Gudskjelov er dette noe du bare tror.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 14:52   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ja. For du kjenner alle dumme kvinnfolk som er utro i fylla.

Gammel 25-04-07, 14:56   #28
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ja. For du kjenner alle dumme kvinnfolk som er utro i fylla.

Gjør du?

Gammel 25-04-07, 15:01   #29
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Hvem er disse mennene? For jeg kan ikke tenke meg at noen av mine mannlige venner mener dette.

Dette tenkte jeg også. Hvem i alle dager er de?! Det er 50%, så noen kjenner jeg vel sikkert.

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Da må jeg jo bare spørre deg. Hvis en kvinne kler seg sexy, drikker seg full, flørter og kliner med vilt fremmede, og blir med en eller flere hjem på slutten av kvelden - har hun da INTET ansvar hvis kvelden ender med sex? Er det helt galt av mannen å tro, når de har flørtet, danset og klina hele kvelden, og hun blir med han hjem, at hun kanskje vil ha sex?

Som flere har sagt - det er en forskjell på at kvelden ender med sex, og en voldtekt.

Det er ikke galt av mannen å tro at en utfordrende kvinne som blir med ham hjem og kliner og står på vil ha sex. Nei, klart han tror det! Og det er kanskje ikke spesielt pent gjort av denne kvinnen å rope NEI i siste liten. Men roper hun nei, så er det nei. At han blir skuffet og forbanna, det kan jeg forstå. Men at han skal være så styrt av begjær at han slett ikke kan kontrollere seg og bare MÅ voldta henne er tull.

Sist redigert av LilleRosin : 25-04-07 kl 15:22.
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:11   #30
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter en virkelig voldtekt nei, men etter dum fyllesex kan man jo alltids legge skylden på mannen når man angrer som en gris.

For alternativet - at man faktisk ble voldtatt, eller at noen hadde sex med en når en ikke var i stand til å protestere, det er ikke særlig tenkelig!?

Sett i lys av denne undersøkelsen, hvor halvparten av de spurte mener at man bare kan ha det så godt om man er full og flørtete, så er det vel ikke så veldig urealistisk å tro at de kvinnene som hevder seg voldtatt faktisk er det. Det virker jo dessverre som om det er en del som mener at kvinner bare har seg selv å takke når de ikke passer bedre på, ja når de til og med oppfører seg "usømmelig".

Med en sånn holdning til kvinner så kan jeg jammen forstå de religionene som pakker inn kvinnene sine, for å beskytte dem mot mannfolk. Når de ikke evner å kontrollere seg selv, mener jeg .

Forøvrig tror jeg faktisk det o store flertallet av kvinner heller lever med følelsen av å ha hatt dum fyllesex, enn å gå til det skrittet å anmelde voldtekt med påfølgende nedverdigende legeundersøkelser, avhør og ikke minst - mistro fra folk som deg....

Gammel 25-04-07, 15:11   #31
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tusenogtredve, her.

Her er spørsmålene i undersøkelsen gjengitt. Det ligger også en link til selve rapporten der.

Det var helt skrekkelig å se de spørsmålene. At 16% mener at en kvinne er selv skyld i en voldtekt dersom hun er kjent for å ha hatt mange partnere gjør meg målløs.

Det er bra vi får satt fokus på dette. Nok et bevis for at vi er langt unna likestilling i Norge.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:17   #32
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg tror det er et veldig langt steg å ta fra å ha svart samvittighet og føle seg dust, til aktivt å anklage et annet menneske for en så grov forbrytelse.

Gammel 25-04-07, 15:17   #33
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Standard

Og gudene vet hvor mange kvinner som har dette synspunktet. Ting tyder på at det er en del.

Gammel 25-04-07, 15:26   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Og jeg tror det er et veldig langt steg å ta fra å ha svart samvittighet og føle seg dust, til aktivt å anklage et annet menneske for en så grov forbrytelse.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:30   #35
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Enig

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:48   #36
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Herregud, jeg blir så forbanna! Hva tenker de mennene som ble spurt i undersøkelsen med? Det de har mellom beina? De må da for pokker klare å styre sine lyster. Selv om en kvinne flørter og blir med mannen hjem så gir det han da ikke fullmakt til å voldta! Et "NEI!" er faktisk et nei; uansett om hun kler seg utfordrende, er full, har hatt mange sengepartnere før, eller er med mannen hjem. Enkelt og greit.

*oppgitt over dagens samfunn*

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 15:54   #37
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes dette er en sak der det er vanskelig å uttrykke seg riktig, og jeg vil tippe det er det som gjør at resultatet har blitt som det har blitt. (jeg er litt blåøyd på mennenes vegne jeg da).

Selvfølgelig er ikke en kvinne SKYLDIG i en voldtekt uansett hvordan hun oppfører seg eller kler seg. Det er mannen som velger å voldta - enkelt og greit. Det er ikke greit å tvinge andre til å ha sex, uansett hva som har skjedd på forhånd.

Men som kvinne bør man kanskje tenke seg om hvordan man framstår i enkelte sammenhenger for å minske risikoen for å komme i den situasjonen. Og jeg tror vel kanskje det er det som har gitt seg utslag her i denne undersøkelsen?

Hvis man som syklist blir overkjørt av en trailer, så hjelper det ikke om traileren hadde vikeplikt og dermed har all skyld.... Skaden har allerede skjedd og er uopprettelig. På samme måte tror jeg at mange mener at kvinner kanskje burde tenke seg litt om hvordan de oppfører seg for å minske risikoen for at noe skjer. Det er ikke så lurt å drikke og flørte og bli med noen hjem på nachspiel - da er det en større risiko for at det skjer noe. Og skjer det verste så hjelper det så lite hvem som har skylda og ansvaret...

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 18:41   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på en ting. Hvordan hadde resultatene av undersøkelsen blitt dersom man spurte om hvorvidt menn selv har ansvar for å bli forgrepet på, dersom de oppfører seg flørtende. Og at man Gud forby vet at vedkommende har hatt flere partnere.

Eksempel: En mann flørter åpenlyst med en kvinne ute på byen. Har de to øverste knappene i skjorta åpen, og i tillegg blir han med henne hjem. Kan han takke seg selv dersom hun brutalt stikker en dildo i baken hans (mot hans vilje selvsagt), eller risper penisen med kniv?

Gammel 25-04-07, 19:24   #39
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg synes dette er en sak der det er vanskelig å uttrykke seg riktig, og jeg vil tippe det er det som gjør at resultatet har blitt som det har blitt. (jeg er litt blåøyd på mennenes vegne jeg da).

Selvfølgelig er ikke en kvinne SKYLDIG i en voldtekt uansett hvordan hun oppfører seg eller kler seg. Det er mannen som velger å voldta - enkelt og greit. Det er ikke greit å tvinge andre til å ha sex, uansett hva som har skjedd på forhånd.

Men som kvinne bør man kanskje tenke seg om hvordan man framstår i enkelte sammenhenger for å minske risikoen for å komme i den situasjonen. Og jeg tror vel kanskje det er det som har gitt seg utslag her i denne undersøkelsen?

Hvis man som syklist blir overkjørt av en trailer, så hjelper det ikke om traileren hadde vikeplikt og dermed har all skyld.... Skaden har allerede skjedd og er uopprettelig. På samme måte tror jeg at mange mener at kvinner kanskje burde tenke seg litt om hvordan de oppfører seg for å minske risikoen for at noe skjer. Det er ikke så lurt å drikke og flørte og bli med noen hjem på nachspiel - da er det en større risiko for at det skjer noe. Og skjer det verste så hjelper det så lite hvem som har skylda og ansvaret...

Nytter jo ikke å sammeligne det da! Er to vidt forskjellige ting. Kjørevett, eller sykkelvett heter det. Ingen! Absolutt ingen har lov å forgripe seg på et annet menneske. Sier man nei, så har man sagt nei. Velger mannen alikevel å stikke pikken inn, ja da har han gjort en forbytelse!

Skal man da si til en fjorten åring, nei vet du hva altså, når du velger å gå så utfordrende kledd så kan du ikke forvente annet en å bli voldtatt!

Vi snakker ikke om å angre dagen etter her, angre på at man har hatt sex med feil man pga. fylla. Vi snakker om VOLDtekt.

Gammel 25-04-07, 19:32   #40
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en helt irrelevant kommentar i en diskusjon om hvor mange menn som ser på kvinner som flørter eller kler seg utfordrende som ansvarlige for at de blir utsatt for overgrep.

Den lille empirien jeg har, forteller at mange velger å la være å anmelde voldtekt pga at de er redde for sånne synspunkt som det du kommer med her. Jeg vet derimot ikke om noen som har hatt kjip fyllesex og anmeldt det som voldteket etterpå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.