Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kunsten å kutte snusen ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-13, 18:01   #121
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunsten å kutte snusen ...

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Så det du mener er at det vil kreve langt mindre anstrengelser for deg å gå ned 8 kg enn det vil ta for noen å slutte å røyke, og likevel er det den som røyker som ikke fortjener din respekt? Jaja.

Dersom du leser kva eg skriver så har eg jo sagt ganske klart å tydelig at eg har litt lite respekt for meg sjølv og syns eg er dum som ikkje asntrenger meg litt meir for å bli kvitt dei 8 kiloa.
Men ein som røyker utsetter seg sjølv for ein langt større fare enn ein som er lett overvektig. Derfor er det meir viktig å slutte å røyke enn å kvitte seg med 8 kg overvekt dersom ein tilfeldigvis skulle ha begge problema.

Gammel 26-03-13, 18:11   #122
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kan en røyker på noen måte gjenvinne de siste 20 prosentene respekt hos deg, Simone? Ved å få Nobels fredspris, for eksempel? Eller er det slik at enhver røyker automatisk blir 20 % mindre verdt enn de som ikke røyker, samme hvordan de ellers lever?

Drit no i dei prosentane, då! Det er ikkje viktig!
Poenget mitt var at eg får litt mindre respekt for ein person når eg oppdagar at han/ho røyker. Eg prøver å finne eit bedre ord enn respekt, for eg trur kanskje eg legg noko anna i det ordet enn andre her.
Har du spilt the Sims? Der er det sånn barometer med + og - når personane snakkar med kvarandre. La oss seie det sånn at eg kan ha full score på ein person og like han/ho veldig godt, men så blir det litt minus-minus på barometeret i det eg oppdagar at personen røyker. No blir eg vel mobba for den analogien også....dustenerd, liksom.

Og det er sjølvsagt mange andre ting enn røyking som gjer at barometeret kan få litt minus. Så ein ikkje-røyker kan også plutselig gå frå 100% til 80%. Og alle kan sjølvsagt krype oppover igjen på barometeret. Ein røyker kan for eksempel gjere det ved å innrømme at det er skikkelig dust å røyke og at det går utover andre sjølv om dei røyker ute. Endå litt meir opp viss han/ho seier at dei prøver å slutte og full pott igjen dersom dei faktisk sluttar.

Gammel 26-03-13, 18:12   #123
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg har veldig lite respekt for mennesker som dømmer andre på såpass tynt grunnlag som røyking og fedme. Vi snakker tross alt ikke barnemishandling, men en uvane.

Sist redigert av Einhyrningur : 26-03-13 kl 18:19. Årsak: Skrivefeil
Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 18:15   #124
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dersom du leser kva eg skriver så har eg jo sagt ganske klart å tydelig at eg har litt lite respekt for meg sjølv og syns eg er dum som ikkje asntrenger meg litt meir for å bli kvitt dei 8 kiloa.
Men ein som røyker utsetter seg sjølv for ein langt større fare enn ein som er lett overvektig. Derfor er det meir viktig å slutte å røyke enn å kvitte seg med 8 kg overvekt dersom ein tilfeldigvis skulle ha begge problema.

Alltid lettere å se flisen i andre sitt øye enn tømmestokken i sitt eget. (satt på spissen) Ut i fra hva jeg har lest Simone, så må jeg si at jeg synes du har et spesielt syn på hvordan du definerer mennesker, eller du har et helt annerledes syn enn meg på hva respekt er.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 18:15   #125
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og det er sjølvsagt mange andre ting enn røyking som gjer at barometeret kan få litt minus. Så ein ikkje-røyker kan også plutselig gå frå 100% til 80%. Og alle kan sjølvsagt krype oppover igjen på barometeret. Ein røyker kan for eksempel gjere det ved å innrømme at det er skikkelig dust å røyke og at det går utover andre sjølv om dei røyker ute. Endå litt meir opp viss han/ho seier at dei prøver å slutte og full pott igjen dersom dei faktisk sluttar.

Wow. Det må være et komplisert regnestykke for deg å avgjøre om du skal være venn med noen eller ikke.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 18:18   #126
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenker det må være slitsomt å la uvaner til ett menneske bestemme hvordan man liker de.

Gammel 26-03-13, 18:18   #127
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Miley. Jeg synes det er en uting å dømme andre uansett hva det måtte være og jeg er ikke særlige begeistret for folk som setter seg på sin høye hest og mener at de tar bedre valg og har bedre verdier enn andre.

Hvis det bare hadde vært å slutte med røyk eller snuse, hadde det vel ikke vært noen som røkte eller snuste lenger.

Jeg sluttet å røyke for snart tre måneder siden. Det var en lang prosess å komme dit.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 18:22   #128
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

At du mener røyking er eneste som kan gi en konsekvens, som da sykdom, som da vil gjøre at man dør osv. Og det igjen vil gå utover barna.

Vel ALT du gjør i livet kan å utover barna negativt.
At du kjører bil, kan komme i en ulykke.
Ta buss, kan komme i en ulykke.
Spiser for mye, økt risiko for hjerte og karsykdommer
Jobber med giftige stoffer, økt risiko for kols osv.

At jeg går utenfor her og tar meg en røyk, jepp det skader barna like mye som livet generelt.

At du føler deg grådig truffet av litt ironi og spøking, vel det kan jeg ikke hjelpe deg med desverre.
Men kom ALDRI her og kall deg saklig i diskusjonen, samtidig som du rakker ned på min omsorgsevne for barna.

Eg har vel aldri sagt at det kun er røyking som gir sjukdom?
Det finns mange lisvsstilsfaktorar som gir auka risiko for sjukdom. Blant anna for lite fysisk aktivitet og dårlig kosthold. Men ingen andre faktorar har så grundig dokumenterte og formidla skadevirkningar som røyking.
Derfor meiner eg at det er aller verst at folk begynner med dette til tross for all informasjonen og advarselen på pakken.

Du kan rett og slett ikkje samanlikne røyking med bilkøyring. Dei aller fleste som køyrer bil tar aldri skade av det. Sånn er det ikkje med røyking.
Dersom du skal samanlikne røyking med ein form for transport må det heller bli basehopping, som eg også syns er ganske ille å holde på med dersom ein har barn.

Og eg har ikkje sagt noko om din spesifikke omsorgsevne for barna dine, det var i alle fall ikkje meint slik. Eg sa at dei som røyker risikerer å få helseproblemer som kan gå utover omsorgsevna eller i verste fall kan føre til at dei døyr tidlig. Du som røyker er ein del av den gruppa eg omtaler, men eg snakkar ikkje om deg spesielt.

Gammel 26-03-13, 18:30   #129
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg mister ikke respekten for folk som røyker, pr def, men jeg har absolutt definitivt mindre respekt for en barnehageansatt som snuser i arbeidstiden enn en (snuser) som ikke gjør det, altså.

Det er rett og slett noe så absurd, grunnleggende feil i mine øyne, at DET klarer jeg ikke respektere. Derved mister ikke en ansatt min respekt ved å røyke eller snuse, men leke med, kose med, skifte pleie på og passe på mine barn med snusen i kjeften? DET respekterer jeg ikke!

Gammel 26-03-13, 18:48   #130
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg tipper at de fleste som røyker eller snuser synes det er helt dust selv, Simone, selv om de ikke innrømmer det for deg.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 18:56   #131
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg tipper at de fleste som røyker eller snuser synes det er helt dust selv, Simone, selv om de ikke innrømmer det for deg.

Det er det eg og tippar. Det er derfor eg seier at dei gjenvinner litt respekt ved å innrømme det. Aller helst vil eg at dei skal innrømme at det går utover barna sjølv om dei røyker ute. Mange innrømmer heldigvis det, men ikkje alle. Dersom ein drar argumentet "Det er farlig å køyre bil også" som ei unnskyldning for å ikkje slutte å røyke har ein eit langt stykke igjen!
Mamma pleide å argumentere med at ho heller ville dø brått av eit hjerteinfarkt enn å sitte og råtne på ein gamleheim når ho blei 90 år.
No når ho har slutta og er usikker på om ho når 70 år ser ho jo at det var litt teit, men ho holdt beinhardt på det då ho røykte.

Gammel 26-03-13, 19:01   #132
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Du spør folk direkte om hvorfor de ikke slutter?

Gammel 26-03-13, 19:01   #133
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Wow. Det må være et komplisert regnestykke for deg å avgjøre om du skal være venn med noen eller ikke.

Næsj...
Dei fleste vennane mine ligg mellom 50% og 100% ein plass. Ingen mennesker er perfekte! Dersom eg berre skulle vere venn med dei som er perfekte hadde eg ikkje hatt vennar. Eg anser ikkje meg sjølv som stort meir enn 60-70% heller, så barnehageassistenten ligg i så tilfelle over meg sjølv til tross for røykinga

Gammel 26-03-13, 19:03   #134
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det flyr griser før jeg står med lua i hånda og skamfullt innrømmer at det er dumt å røyke til noen med dine holdninger til mennesker, Simone.

Det betyr ikke at jeg ikke vet selv svært godt hvor lite intelligent det er å røyke. Og at jeg utsetter meg selv for sykdommer som kan forkorte livet mitt og gi lavere livskvalitet.

Det betyr bare at jeg mister respekten for mennesker som dømmer andre mennesker på måten du skisserer, og ikke føler et sekund at jeg har noe å rettferdiggjøre ovenfor slike.

Selv om jeg kanskje burde krevd at de innrømmer at de har manglende omsorgsevner og derfor kan skade barna sine?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 19:04   #135
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Du spør folk direkte om hvorfor de ikke slutter?

Dersom eg kjenner dei godt kan eg godt finne på å spørre om det, ja. Men ikkje dei eg berre kjenner litt, slik som assistenten i barnehagen.
Samme med dei som snusar.

Gammel 26-03-13, 19:06   #136
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Dersom eg kjenner dei godt kan eg godt finne på å spørre om det, ja. Men ikkje dei eg berre kjenner litt, slik som assistenten i barnehagen.
Samme med dei som snusar.

Er vennene dine 12 år?

Gammel 26-03-13, 19:37   #137
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det er det eg og tippar. Det er derfor eg seier at dei gjenvinner litt respekt ved å innrømme det. Aller helst vil eg at dei skal innrømme at det går utover barna sjølv om dei røyker ute. Mange innrømmer heldigvis det, men ikkje alle. Dersom ein drar argumentet "Det er farlig å køyre bil også" som ei unnskyldning for å ikkje slutte å røyke har ein eit langt stykke igjen!
Mamma pleide å argumentere med at ho heller ville dø brått av eit hjerteinfarkt enn å sitte og råtne på ein gamleheim når ho blei 90 år.
No når ho har slutta og er usikker på om ho når 70 år ser ho jo at det var litt teit, men ho holdt beinhardt på det då ho røykte.

Hva får du ut av at andre mennesker innrømmer sine feil og skavanker til deg, og hvem er du som mener deg berettiget til dette for at du skal kunne respektere dem?

Akkurat nå kjenner jeg at jeg vurder å bli usaklig, så dum synes jeg enkelte av meningene dine er.

Gammel 26-03-13, 19:39   #138
Simone

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Selv om jeg kanskje burde krevd at de innrømmer at de har manglende omsorgsevner og derfor kan skade barna sine?

Igjen: Eg seier ikkje at dei som røyker har manglande omsorgsevner, men på sikt kan røykinga gi dei helseplager som vil gå utover barna. Pluss at barna før eller seinare lærer å lese og ser at det står "Røyking dreper" på sigarettpakken og då kan dei plutselig i tillegg få belastninga med at dei blir redd for at mamma eller pappa skal dø.

Eg kan godt innrømme at det er mange ting eg kunne forbedra ved meg sjølv som igjen ville forbedra min omsorg for barna på sikt. Har ikkje vi alle det?
Eg kunne gått foran med eit godt eksempel i forhold til kosthold og mosjon og pusha litt meir på for at heile familien kunne blitt meir aktive. Eg kunne anstrengt meg litt meir for å lage sunne middagar kvar dag.
Eg kunne anstrengt meg litt meir med husarbeidet og blitt flinkare til å inkludere barna i dette i staden for å sitte i sofaen og irritere meg over alt rotet.
Dersom eg hadde trent meir hadde eg sikkert hatt meir ork til å vere i aktivitet med ungane.

Eg syns ikkje menneskesynet mitt er noko ille fordi om eg likar folk litt mindre når dei røyker. Mange har langt dårligare unnskyldningar for å ikkje like folk enn det.
Likar du alle mennesker i heile verden like godt, Maverick?

Eg er ganske opptatt over å få mine barn til å forstå at alle mennesker er like mykje verdt. Dei som røyker er på ingen måte mindre verdt enn andre. Dersom ein likestiller orda respekt og verdi blir det eg har sagt veldig ille. Men det er ikkje det eg meiner. Når eg seier respekt tenker eg at det betyr det samme som bokmålsordet "anseelse" . Sjølv om alle mennesker er like mykje verdt er det ganske så vanlig at vi gir nokre mennesker høgare "anseelse" enn andre basert på eigenskapar ved personen. Ein har ikkje automatisk eit dårlig menneskesyn av den grunn.

Gammel 26-03-13, 19:42   #139
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje ikke at du definerer "respekt" på samme måte som de fleste andre. Jeg håper i hvert fall ikke det.

Så klart liker jeg ikke alle mennesker like godt, men det er svært sjelden uvaner på linje med røyking/snusing har noe å si for hvor godt jeg liker noen. Jeg har ganske mange venner som røyker hasj stadig vekk også, men jeg respekterer de da allikevel selv om jeg synes det kanskje ikke er superintelligent det de driver med.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 19:43   #140
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Igjen: Eg seier ikkje at dei som røyker har manglande omsorgsevner, men på sikt kan røykinga gi dei helseplager som vil gå utover barna. Pluss at barna før eller seinare lærer å lese og ser at det står "Røyking dreper" på sigarettpakken og då kan dei plutselig i tillegg få belastninga med at dei blir redd for at mamma eller pappa skal dø.

Det kan vel hende at tilleggsbelastningen kommer også av at du forteller dette til dine barn, som igjen forteller det til sine venner.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.