Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Jeg er enig i de fleste argumentene for reptiler her, men jeg synes det blir helt feil trekke barna inn i denne debatten. Altså at allergiske barn må få muligheten til å ha et dyr. Å kjøpe et dyr til et barn, er noe jeg i utgangspunktet er i mot. Går man i anskaffelse av et dyr, så er det for hele familien, og ikke bare barnet.
Det er som mange her sier ikke en menneskerett å ha dyr. Det er jeg enig i. Men vi er omgitt av alle slags kjæledyr, bortsett fra reptiler, og som jeg sa tidligere, så skjønner jeg ikke hvorfor det er forbudt. Vi kan ha svære edderkopper, skorpioner, pinnedyr og en hel haug med pelsdyr, men s snart det er over på kategorien reptil, så er det stopp. Jeg kan ikke på noen måte se at det skal være noe verre å ha en skilpadde, en slange, en Iguan eller noe slikt, enn en Tarantell.
Jeg sselv er nærmest avhengig av å ha dyr rundt meg. Livet mitt ville vært tomt uten. N tåler både jeg og familien det meste av dyr, så det er ikke et problem her, men hadde det vært, eller om vi bare hadde interessen for reptiler, så hadde det føltes kjipt å ikke kunne eie en. Mest fordi at skillet mellom hva som er lov og ikke går på en artsbestemmelse, og ikke på hvilket dyr det er. Her legger vi reptiler i en boks, så tillater vi resten. For jo...det finnes mange harmløse reptiler, og det er de det er snakk om.
Argumentet med at man risikerer å treffe på forlatte dyr ute, det holder ikke. Som nevnt tidligere i tråden, så ville slike dyr ikke levd lenge ute i vårt klima. Og om jeg nå hadde funnet et slikt dyr før det døde, så hadde jeg heller plukket opp det fremfor å gå bort til en forlatt hund.
ja det blir kanskje feil å trekke inn barn her, men samtidig så er det ikke det.. jeg kan ikke tenke meg hvordan det hadde vært å hatt allergi mot pels, da jeg er meget glad i dyr selv, og er barn i den stillingen at de forstår seg ikke på alle regler og ting her i landet.
jeg vet selv om barnefamilier som venter å venter på at reglene forandres så deres unger også kan få et dyr å bli glad i, og kunne passe på.
jeg tenker ikke å kjøpe et dyr uansett reptil eller hamster, og gi til et barn på et barnerom for så å frasi meg ansvaret over dyret og overlate dets skjebne til et barn.
men for oss som har kunne tatt vare på dyr ifra ung alder, vet hva lærdom dette gir videre i livet. det mener jeg er viktig i en verden vi lever i ellers. er mye drit som skjer nå, det er vel alle enig i. da er det et pluss (i mine øyne) at et barn lærer å passe på noe som er mindre enn seg, og trenger pleie og omsorg. en meget god lærdom å gi barna sine, syntes jeg.
så derfor mener jeg at barn kan trekkes inn i dette, likevel.
|