Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 16:34   #141
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg er mot at det skal være lov å ha slike dyr som kjæledyr i Norge.
Hvorfor skal det være lov?
Og ikke kom med liksomargumenter om allergikere, det er så mange reptiler i landet allerede osv.
Finnes det egentlig en eneste god grunn til at man skal få lov til å ta dyr som overhodet ikke hører hjemme her inn i landet og holde dem som kjæledyr?

Nei. Ihvertfall ikke for dyras del. Skjønner ikke hvordan man kan være for det hvis man er mot elefanter på sirkus eller mot pelsdyravl. Eksotiske dyr ønsker seg neppe til Norge. Sorry.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:35   #142
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Salmonella er et større problem i Sverige enn i Norge.

Men du må se på smittekilden til salmonella. der er ikke reptiler utnevnt. men fjærkre, kjøttvarer og forurenset drikkevann
Nå må det sies at i Sverige har de mye større utvalg av, vel det meste, enn her i Norge og at det er lettere å importere kjøtt og lignende til Sverige enn til Norge. da Norge har så enormt strenge krav.

så når det kommer til smittekilden er ikke reptiler den store stygge ulven

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:43   #143
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Nei. Ihvertfall ikke for dyras del. Skjønner ikke hvordan man kan være for det hvis man er mot elefanter på sirkus eller mot pelsdyravl. Eksotiske dyr ønsker seg neppe til Norge. Sorry.

Med den informasjonen som ligger ute nå, og det utstyret tilgjengelig er det meget enkelt å gjennskape det rette miljøet for det aktuelle reptilet

det er vel den store forskjellen på det man gjenskaper ikke noe naturlig for en elefant når den opptrer i et sirkus, ei heller for en rev som er i et lite bur der den knapt kan snu seg det gøyeste hvertfall jeg syntes med denne hobbyen, er og ha store terrarium der man må leite en del etter dyrene for å finne de er mest mulig naturlig da! =)

en slange lever ikke i et miljø likt i en stue, men den har rett temperatur og luftfuktighet den hadde i vill tilstand.
Jeg er usikker på om noen tror dette eller ikke, men det er ikke
snakk om viltfangede dyr! Dette er reptiler som i generasjoner har vært født i fangenskap!

Gammel 17-04-13, 16:47   #144
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sterkt imot elefanter på sirkus også, sånn at det er sagt.

Gammel 17-04-13, 16:49   #145
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er imot:
1) Elefanter på sirkus
2) Pelsdyroppdrett
3) Eksotiske kjæledyr i Norge

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:49   #146
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Flere av de skilpaddene jeg har møtt har gjerne vandret rundt i huset på egen hånd, og slett ikke alle har hatt et terrarium eller bås.

Jeg blir nødt til å fnise litt av den, altså.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:50   #147
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Gammel 17-04-13, 16:50   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere av de skilpaddene jeg har møtt har gjerne vandret rundt i huset på egen hånd, og slett ikke alle har hatt et terrarium eller bås.

Noen av dem har til og med selv tatt ansvaret for å lage seg kaffe ved behov!

Gammel 17-04-13, 16:51   #149
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for:
1) Gamle menn på sirkus
2) Oppdrett av flinke piker
3) Eksotiske loverboys i Norge

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:51   #150
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Poenget er at man ikke kan forvente at folk flest følger slike forhåndsregler som de som nevnes over. Man kan ikke ta utgangspunkt i de flinkeste og lage regler ut i fra det. Hvis det hadde vært mulig, hadde vi for eksempel ikke trengt lover om båndtvang, fordi alle hadde passet på hunden sin og ikke tillatt at den plaget andre eller var til fare for omgivelsene.

ja det finnes alle typer!

Når du skriver det slik du gjør nå, så er jeg jo enig i at å ta utganspunkt i de flinkeste er ikke veien å gå.
Men, om vi skulle forbudt alt som er skadelig i feile folk sine hender, hva har vi igjen da? Ikke så mye hvertfall.. Det blir litt dumt at f.eks jeg som er meget giret på hobbyen min, og passer på dyrene mine og barna mine, så skal ikke jeg få ha dyrene mine fordi det finnes noen få i hobbyen som ikke er flinke med det de holder på med?

Gammel 17-04-13, 16:52   #151
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vasket de hendene etterpå?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:54   #152
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg er imot:
1) Elefanter på sirkus
2) Pelsdyroppdrett
3) Eksotiske kjæledyr i Norge

Hva ligger du i eksotiske dyr?
Har du noe imot undulater, pappegøyer, hamster, chinchilla, kaniner..
Ja i det hele tatt så og si alt av dyr vi har i Norge?

Gammel 17-04-13, 16:55   #153
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

Men du må se på smittekilden til salmonella. der er ikke reptiler utnevnt. men fjærkre, kjøttvarer og forurenset drikkevann
Nå må det sies at i Sverige har de mye større utvalg av, vel det meste, enn her i Norge og at det er lettere å importere kjøtt og lignende til Sverige enn til Norge. da Norge har så enormt strenge krav.

så når det kommer til smittekilden er ikke reptiler den store stygge ulven

Nei, men når man allikevel har masse av en bakterie gjør det ikke så stor forskjell å innføre en til. Det er jo nettopp de strenge reglene som gjør at vi har mindre slike ting her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:56   #154
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva ligger du i eksotiske dyr?
Har du noe imot undulater, pappegøyer, hamster, chinchilla, kaniner..
Ja i det hele tatt så og si alt av dyr vi har i Norge?

Jeg mener krypdyr, først og fremst. Jeg er for en opprettholdelse av forbudet.
Jeg er ikke spesielt begeistret for kjæledyrhold i bur i det hele tatt, men synes vi kan starte med å beholde det forbudet som er.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:59   #155
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, men når man allikevel har masse av en bakterie gjør det ikke så stor forskjell å innføre en til. Det er jo nettopp de strenge reglene som gjør at vi har mindre slike ting her.

det er derfor vi har de strenge reglene ja! det er jeg helt enig i,
hovedpoenget mitt var vel at i Sverige der det er fritt fram med reptiler, har de ikke problemer med salmonellasmitte fra reptiler

Så derfor mener jeg at å være så redd for salmonella bakterier fra reptiler er ubegrunnet frykt det er etter min mening blåst fryktelig opp. Hadde det vært mye salmonella hadde ikke jeg utsatt min familie for det heller. jeg ønsker jo ikke sykdom over min familie.

Gammel 17-04-13, 17:29   #156
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg så den ikke selv, i det hele tatt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 17:30   #157
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg mener krypdyr, først og fremst. Jeg er for en opprettholdelse av forbudet.
Jeg er ikke spesielt begeistret for kjæledyrhold i bur i det hele tatt, men synes vi kan starte med å beholde det forbudet som er.

kan jeg spørre om grunnen til det? hvorfor det er så stor forskjell å ha reptiler som kjæledyr eller andre kjæledyr?

Gammel 17-04-13, 17:37   #158
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

kan jeg spørre om grunnen til det? hvorfor det er så stor forskjell å ha reptiler som kjæledyr eller andre kjæledyr?

Er fordi de er ekle, et usaklig argument?

Gammel 17-04-13, 17:39   #159
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja til nusselige kjæledyr!

Gammel 17-04-13, 17:51   #160
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Er fordi de er ekle, et usaklig argument?

hver så snill gi meg litt forståelse for at jeg har virket krass på noen av uttalelsene her inne..

vær så snill å forstå meg når dette er slik som jeg til daglig, hele tiden sitter å leser på når disse tingene blir diskutert..

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.