Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 10:26   #121
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

og OM du skulle prøve å få salmonella for reptiler, så må du ha et dyr som faktisk er syk, så må du spise bæsjen.. salmonella smitter nemmelig fra avføring til munn.

Det er jo lettere enn man skulle tro. Dyret bæsjeuhell i. Uret sitt og tråkker i det. Barnet tar dyret ut og dyret tråkker på hendene til barnet. Barnet sutter på fingrene sine før de rekker å vaske dem.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 10:46   #122
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ikke at "folk må velge selv hvilke dyr de skal ha i egne hjem" er et gyldig argument. Vi setter grenser som samfunn dersom handlinger har konsekvenser for andre.

Jeg syns salmonellaargumentet er veldig relevant. Vi er ekstremt heldige i Norge som har nesten ingen salmonellautbrudd, kan spise rå egg og hva har du. Det er verdt å fortsette å holde stramt regime på tiltak som gjør at vi fortsetter å ha det sånn. De tiltakene som nevnes over her, om at dyret ikke skal lekes med sånn-og-sånn, veldig strengt håndvaskregime, etc., er såpass strenge at jeg ikke har tillit til at det er gjennomførbart i alle hjem med reptiler. Jeg har tre unger jeg krangler med DAGLIG om håndvask etter dobesøk. (Eller, vi har gått fra krangling til påminnelser, men lell).

Og så er jeg skeptisk til å ha ville dyr i fangenskap for vår fornøyelse. Generelt.

Så nei, ingen underskrift fra meg.

Gammel 17-04-13, 11:31   #123
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Og tenk å ha en skilpadde, og ikke kunne kysse den!

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 11:32   #124
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Og tenk å ha en skilpadde, og ikke kunne kysse den!

Gammel 17-04-13, 11:35   #125
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Må jeg vaske hendene nå?

Gammel 17-04-13, 11:37   #126
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Må jeg vaske hendene nå?

Du må nok det.

Ellers synes jeg denne tråden er et skoleeksempel på hvordan man kan skade en ganske god sak med aggressiv argumentasjon og generelt elendig presentasjon. Hovedinnlegget hadde jeg sympati for, men dere nye brukerne der?

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 12:50   #127
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble også vesentlig mer negativ til saken etter å ha fulgt denne saken. Ikke fader om jeg skriver under på en liste som disse folkene støtter.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 12:54   #128
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Skriver ikke under på det, nei. Er nok ulovlige dyr på vidvanke hvert år.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 12:56   #129
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

«Disse folkene»? Det er bare én person med flere «sock puppets», er det ikke?

Ben "reptile dysfunction" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 13:01   #130
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen menneskerett å ha dyr.
Det bør være grunnholdningen uansett hvilken dyreart vi snakker om.

Utover det synes jeg faktisk at er litt pussig at det ikke ble lov, all den tid faginstansene var positive.

Men, jeg synes smitteargumentet er godt. I Norge er vi forskånet fra svært mange zoonoser, vi behøver ikke innføre flere smittekilder.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 13:39   #131
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er såpass merkelig at det ikke blir godkjent dersom faginstansene er positive at jeg tillater meg å tvile på at alle faginstanser faktisk er positive.

Gammel 17-04-13, 13:42   #132
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes det er såpass merkelig at det ikke blir godkjent dersom faginstansene er positive at jeg tillater meg å tvile på at alle faginstanser faktisk er positive.

Tja, Vedum har tatt noen pussige avgjørelser altså.
Hvor kom dette med sirkus elefant fra liksom

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 15:32   #133
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Ellers synes jeg denne tråden er et skoleeksempel på hvordan man kan skade en ganske god sak med aggressiv argumentasjon og generelt elendig presentasjon. Hovedinnlegget hadde jeg sympati for, men dere nye brukerne der?

Akkurat det satt jeg å tenkte på nå. Selv opplever jeg et helt greit skille mellom meningene til folk og oppførselen til folk. Jeg er synes både før og etter tråden at det er greit å ha reptiler som kjæledyr - og det synes jeg uavhengig av hvordan saken blir presentert.

Saken er jo den at det eksisterer en faglig begrunnelse og en politisk begrunnelse. Selv om ting er faglig greit betyr det jo ikke at det er politisk greit. Heroin på resept må jo være kroneeksemplet på det, medisinsk sett må det å gi tunge rusmisbrukere heroin på resept være greit, men det er politisk uspiselig. Dette medfører at aksjoner mot narkotikasmugling gjerne kan føre til varierende tilgang til stoff (og renhetsgraden på det) på gaten og mange overdoser som følge av det. Men gratisk heroin til misbrukere er ikke politisk akseptabelt (Bør vel legge til at dette er min ytterst personlige tolkning av saken, og ikke noe som er opplest og vedtatt)

Gammel 17-04-13, 16:06   #134
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er alltid sjarmerende å diskutere med folk som går til angrep når de får motbør.

Nå vet ikke jeg hvor etterrettelig akkurat denne kilden er, men den sier omtrent det samme som jeg alltid har lest om saken: Det er ingen salmonellafare, så lenge man er svært nøye med håndhygiene.

Det er godt mulig jeg ikke vet noe om skilpadder og krypdyr, men jeg vet mer om små barn enn deg, hvis du tror at dette er mulig å gjennomføre konsekvent i et hvilket som helst hushold med en ett, to eller treåring i hus.

når du først kommenterer mitt "utbrudd" så avslutter du med at du vet mer om små barn enn meg? hvor mange barn har jeg?

nå ser jeg på det å vaske hendene etter å håndtert en skilpadde som svært vanlig, og at man ikke skal la små barn åpne terra og håndtere reptilene alene, men mens en voksen passer på. nå må du huske på at skilpadden går ikke løst rundt hele tiden. den er i ett terrarium, eller en bås, om du vil..

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:15   #135
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nå ser jeg på det å vaske hendene etter å håndtert en skilpadde som svært vanlig, og at man ikke skal la små barn åpne terra og håndtere reptilene alene, men mens en voksen passer på. nå må du huske på at skilpadden går ikke løst rundt hele tiden. den er i ett terrarium, eller en bås, om du vil..

Men i lovverket må man ta høyde for at ikke alle er like flinke som deg.

Gammel 17-04-13, 16:15   #136
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns ikke at "folk må velge selv hvilke dyr de skal ha i egne hjem" er et gyldig argument. Vi setter grenser som samfunn dersom handlinger har konsekvenser for andre.

Jeg syns salmonellaargumentet er veldig relevant. Vi er ekstremt heldige i Norge som har nesten ingen salmonellautbrudd, kan spise rå egg og hva har du. Det er verdt å fortsette å holde stramt regime på tiltak som gjør at vi fortsetter å ha det sånn. De tiltakene som nevnes over her, om at dyret ikke skal lekes med sånn-og-sånn, veldig strengt håndvaskregime, etc., er såpass strenge at jeg ikke har tillit til at det er gjennomførbart i alle hjem med reptiler. Jeg har tre unger jeg krangler med DAGLIG om håndvask etter dobesøk. (Eller, vi har gått fra krangling til påminnelser, men lell).

Og så er jeg skeptisk til å ha ville dyr i fangenskap for vår fornøyelse. Generelt.

Så nei, ingen underskrift fra meg.

Ja visst er det relevant, men jeg frykter at mange tror at faren er så mye større enn hva vi allerede har. Det er ikke det at vi vil ha positivliste så vi kan innføre så mye mer dyr, det er allerede ganske mange reptiler i Norge allerede.. 100-250 000 er tall som har blitt beregnet.
Og må tenke på at i sverige er det fritt fram med reptiler, uten att salmonella har blitt noe problemer der.. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal være så mye bedre i Sverige enn i Norge?

Det at du må krangle med barna for at de skal vaske hendene sine, er det ikke så enkelt å greit å si at de som ikke vasker hendene får ikke holde det aktuelle reptilet?

Gammel 17-04-13, 16:22   #137
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Det skjønner jeg igrunn meget godt.. Reptil miljøet er selv i "sjokk" etter avgjørelsen..

men vil få det ned at denne mannen som ikke hørte på faginstansene her, hadde hovedargumentet sitt på dyrevelferd, at dette ikke var gjennomførbart uten at det gikk utover dyrene.

samme mann mener også at det er greit med elefanter i sirkus har et bra liv, og han støtter pelsdyr oppdrett..

så ikke sitt ditt spørsmål ved faginstanser som er positive til dette, sitt heller spørsmåltegn ved Landbruksminister Vedum sin avgjørelse

Gammel 17-04-13, 16:26   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Salmonella er et større problem i Sverige enn i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-13, 16:29   #139
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Akkurat det satt jeg å tenkte på nå. Selv opplever jeg et helt greit skille mellom meningene til folk og oppførselen til folk. Jeg er synes både før og etter tråden at det er greit å ha reptiler som kjæledyr - og det synes jeg uavhengig av hvordan saken blir presentert.
Saken er jo den at det eksisterer en faglig begrunnelse og en politisk begrunnelse. Selv om ting er faglig greit betyr det jo ikke at det er politisk greit. Heroin på resept må jo være kroneeksemplet på det, medisinsk sett må det å gi tunge rusmisbrukere heroin på resept være greit, men det er politisk uspiselig. Dette medfører at aksjoner mot narkotikasmugling gjerne kan føre til varierende tilgang til stoff (og renhetsgraden på det) på gaten og mange overdoser som følge av det. Men gratisk heroin til misbrukere er ikke politisk akseptabelt (Bør vel legge til at dette er min ytterst personlige tolkning av saken, og ikke noe som er opplest og vedtatt)

Nå er det nå slik at uansett hvor rent heroin er, og hvor det kommer ifra, er det jo skadelig for vedkommende.
Reptilene på denne listen av dyr er ikke skadelig. Salmonellafaren som har blomstret her inne, er også regnet ut som så liten at den er ikke vurdert en gang. og vanlig håndhygiene kontrollerer dette ganske lett.

Gammel 17-04-13, 16:32   #140
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere av de skilpaddene jeg har møtt har gjerne vandret rundt i huset på egen hånd, og slett ikke alle har hatt et terrarium eller bås.

Det at du må krangle med barna for at de skal vaske hendene sine, er det ikke så enkelt å greit å si at de som ikke vasker hendene får ikke holde det aktuelle reptilet?

Hvis det hadde vært så enkelt, så hadde det vel ikke vært noe å krangle om? "Hvis du ikke vasker hendene før middagen, så får du ikke spise", er ganske effektivt fra gang til gang, men det betyr ikke at ungene mine ikke synder mot håndvaskeregelen når de ikke blir overvåket likevel.

Poenget er at man ikke kan forvente at folk flest følger slike forhåndsregler som de som nevnes over. Man kan ikke ta utgangspunkt i de flinkeste og lage regler ut i fra det. Hvis det hadde vært mulig, hadde vi for eksempel ikke trengt lover om båndtvang, fordi alle hadde passet på hunden sin og ikke tillatt at den plaget andre eller var til fare for omgivelsene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:27.