Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-04-13, 16:15   #9
tonyandre
ER faktisk grei i bånn!

tonyandre sin avatar

Medlem siden: Apr 2013
tonyandre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns ikke at "folk må velge selv hvilke dyr de skal ha i egne hjem" er et gyldig argument. Vi setter grenser som samfunn dersom handlinger har konsekvenser for andre.

Jeg syns salmonellaargumentet er veldig relevant. Vi er ekstremt heldige i Norge som har nesten ingen salmonellautbrudd, kan spise rå egg og hva har du. Det er verdt å fortsette å holde stramt regime på tiltak som gjør at vi fortsetter å ha det sånn. De tiltakene som nevnes over her, om at dyret ikke skal lekes med sånn-og-sånn, veldig strengt håndvaskregime, etc., er såpass strenge at jeg ikke har tillit til at det er gjennomførbart i alle hjem med reptiler. Jeg har tre unger jeg krangler med DAGLIG om håndvask etter dobesøk. (Eller, vi har gått fra krangling til påminnelser, men lell).

Og så er jeg skeptisk til å ha ville dyr i fangenskap for vår fornøyelse. Generelt.

Så nei, ingen underskrift fra meg.

Ja visst er det relevant, men jeg frykter at mange tror at faren er så mye større enn hva vi allerede har. Det er ikke det at vi vil ha positivliste så vi kan innføre så mye mer dyr, det er allerede ganske mange reptiler i Norge allerede.. 100-250 000 er tall som har blitt beregnet.
Og må tenke på at i sverige er det fritt fram med reptiler, uten att salmonella har blitt noe problemer der.. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal være så mye bedre i Sverige enn i Norge?

Det at du må krangle med barna for at de skal vaske hendene sine, er det ikke så enkelt å greit å si at de som ikke vasker hendene får ikke holde det aktuelle reptilet?

tonyandre er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.