Sv: The accidental gardeners - hva skal gjøres akkurat NÅH?
Opprinnelig lagt inn av Sol, her.
Jeg har ikke hage, men veranda der ingenting overlever fra en vinter til den neste. I år skal jeg lage en levegg av klematis i kasse, og håper jeg treffer med timingen i forhold til å sette dem ut. :hører hjemme i denne tråden:
Jeg har verandahaget i flere år, og det er mye som overvintrer i kasse - og veldig mye som ikke gjør det. Du må velge svært tøffe og herdige vekster og gjerne tenke litt alternativt. Det er også viktig at pottene er store nok. Jeg plantet i søppelspann av aluminium fra IKEA. En potte bunnfryser på en helt annen måte enn når plantene står i bed med mye jord rundt røttene. Jeg dekket mine vekster til med striesekker og bobleplast om vinteren, og hadde mulighet til å ha dem under tak. Det gjorde at både mynte, rips, solbær, sukkulenter og flere stauder overlevde i mange år. Noen av dem ble med på flyttelasset og står plantet ute i hagen nå.
Jeg tror ikke alle typer klematis vil overleve i en kasse. Dersom du vil ha klatreplanter som dekker leveggen ville jeg gått for blomstererter som du sår hvert år. De vokser fort, og særlig hvis du planter dem i potte innendørs rundt mars. Blomkarse kan også være et alternativ.
|