Sv: Er NAV virkelig så ille?
Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.
Jeg synest heller ikke at samfunnet skal betale dersom en trenger litt ekstra fri i forbindelse med en skilsmisse for å ordne praktiske ting. Jeg tenker jo at en må ha en diagnose, for at det skal kunne bli dekket.
Og en diagnose får man. Den heter lettere psykisk lidelse eller utbrenthet. I praksis blir det det samme, det er jo ingen som går til legen og sier at de trenger fri for å flytte? Og deppa og lei seg er man jo som regel så det holder i forbindelse med et samlivsbrudd, (jeg har bare opplevd det uten barn og det var ille nok) så at man psykisk ikke er helt på topp i en periode, er jo ikke vanskelig å skjønne. Likevel, jeg tenker at man må ta noen feriedager hvis det blir for ille, evt. bare suck it up. Generelt bør nordmenn bli langt flinkere til å gjøre nettopp det, suck it up. 
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Som samfunn så er det ikke noe i veien for å bestemme at man kan få fri med lønn i ekstra belastende perioder i livet. Man kan godt jobbe for at vi skal flytte penger vekk fra noe annet til dette formålet.
Men sånn som det er nå så har vi det ikke sånn, vi har tatt oss råd til å dekke sykdom, ikke skilsmisser og slike ting. Derfor er det urettmessig støtte man sniker seg til om man sykemelder seg for sånt.
.
Nettopp- altså svindel, bare at man ikke vet at man svinlder fordi det er så allment akseptert at man løser kjipe ting på den måten. Det er disse tingene jeg tror vi må til livs, ikke bare snekkere som jobber svart.
Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.
Ups, nei... Jeg foruttsetter jo at en får fri. *Naiv*. Det er klart får en ikke fri, så er jo sykemelding eneste virkemidlet.
Men om en "brenner sit lys i begge ender", vil en vel kunne få en diagnose som deprimert da? 
Nettopp, sykemelding er et "virkemiddel" når man ikke får det som man vil. Her illusterer du vel veldig godt hvordan folk flest tenker.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
En skikkelig uheldig trend er at politikere eller andre med høy synlighet bruker sykemeldinger som velferdspermisjoner ved høy belastning, som når de opplever stort mediepress i en sak. Gerd Liv Valla, Øyvind Halleråker, andre. At NOEN av disse blir syke av belastningen tviler jeg ikke på, men nå er det jo fast takst: Så massivt mediepress at det er vanskelig å gå på jobb (og man i tillegg må bruke masse tid med pr-rådgivere for å drive brannslokking) = sykemelding. Jeg syns det sender ekstremt uheldige signaler.
.
Helt enig. "Høyrepolitiker tatt med hasj, er nå sykmeldt." Charming. Spesielt fra en Høyrepolitiker.
Poenget er at vi må bli mer bevisst på å administere kreftene våre, akkurat som økonomien.
Jeg kunne egentlig bare signert hele dette innlegget, men dette var så smart sagt at det rett og slett fortjente å bli quotet.
Jeg føler virkelig ikke mye sympati med nabodamen som har tre unger som alle går på tre ulike fritidsaktiviteter og minst halvparten av disse har stort krav om foreldredeltakelse når hun smeller i veggen og er sykmeldt i et halvt års tid. (True story, bare at det ikke er nabodamen...)
Mine barn får selvsagt ikke ha tre fritidaaktivieter hvis det betyr at jeg ikke har et eneste ledig sekund på ettermiddagstid og bare har fri en helg i mnd. Egentlig er det såpass enkel matematikk at de fleste burde skjønne det.
Dette er så almenngyldig at det må gå an å diskutere på et mer generelt grunnlag.
Man skulle tro det. Men hva hvis du snakker om noen som faktisk hadde kreft i ryggen, og ikke egentlig var utbrent. 
|