Sv: Er NAV virkelig så ille?
En skikkelig uheldig trend er at politikere eller andre med høy synlighet bruker sykemeldinger som velferdspermisjoner ved høy belastning, som når de opplever stort mediepress i en sak. Gerd Liv Valla, Øyvind Halleråker, andre. At NOEN av disse blir syke av belastningen tviler jeg ikke på, men nå er det jo fast takst: Så massivt mediepress at det er vanskelig å gå på jobb (og man i tillegg må bruke masse tid med pr-rådgivere for å drive brannslokking) = sykemelding. Jeg syns det sender ekstremt uheldige signaler.
Som flere andre her sier: Det er nesten umulig for en lege å nekte noen å få sykemelding hvis de virkelig VIL ha det. Det er jo heller ikke uvanlig at folk i en konflikt med jobben truer med sykemelding hvis de ikke får viljen sin ("jeg vil ikke bli omplassert, selv om jeg ikke får til den jobben jeg har. Gjør dere det så sykemelder jeg meg!", for så å gjøre akkurat det. True story.). Det undergraver jo også systemet.