Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva slags kvinne eller mann er du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-13, 10:02   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva slags kvinne eller mann er du?

Men altså? Skal vi nå beskrive oss selv ut fra de gammeldagse båsene? Hvorfor? For å bevise at de ikke holder mål lenger, eller for å bevise at akkurat jeg er typisk eller ikke typisk kvinne?

Jeg er kritisk og litt trigget på en gang, er det typisk kvinnelig eller mannlig?

Når jeg treffer folk som er veldig annerledes enn meg tenker jeg ofte at det heller er en klasse-/interessegreie enn en kjønnsgreie. For ikke så lenge siden var jeg i selskap med folk som overrasket meg med (for meg) uinteressante og skrytete samtaleemner. Dette gjaldt begge kjønn, selvom mennene snakket mer jobb og penger mens damene snakket om reiser og shopping.

I heimen har vi til dels kjønnsdelte arbeidsoppgaver og til dels flat struktur. Vi gjør mer av det vi klarer best og liker best. Det vil si at vanlig husarbeid blir utsatt i det lengste.

På jobb kan jeg være både ydmyk og bestemt. Jeg tar ofte ordet og forteller hva jeg tenker og mener - også i store og faglig sterke forsamlinger. Det typisk kvinnelige vil kanskje være at jeg angrer etterpå og tenker at det jeg sa var teit og uinteressant, men jeg gjør det igjen og igjen.

Jeg har et større sosialt liv enn mannen min. Jeg bruker mine "utekvelder" på venninnetreff, mens han går på trening.

Selv om jeg tror jeg er for lat til å bli utbrent, har jeg også gått i småbarnsdårligsamvittighetsfella og ikke klart å prioritere meg bort fra en periode med sykemelding. Nå håper jeg at jeg har lært, og er flinkere til å prioritere meg selv i form av nok søvn, trening og kontakt med gode venner. Jeg er både diplomatisk og brautende, prater mye og tenker etterpå.

Dersom jeg skal passe inn i en bås så må det være kulturkjerringaspirant og rødstrømpe.

Om jeg noensinne har blitt hindret av kjønnet mitt?
Som barn og ungdom måtte jeg (i likhet med de fleste andre jenter) tåle å få slengkommentarer på utseende. Jeg har flere ganger hatt en type jobb der jeg har møtt voksne menn som har vært tydelig skeptiske til min kompetanse (basert på kjønn og alder).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:08   #2
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men altså? Skal vi nå beskrive oss selv ut fra de gammeldagse båsene? Hvorfor? For å bevise at de ikke holder mål lenger, eller for å bevise at akkurat jeg er typisk eller ikke typisk kvinne?

Jeg er kritisk og litt trigget på en gang, er det typisk kvinnelig eller mannlig?

Hvorfor ikke?

Man ja, jeg forstår på en måte din reaksjon. Som jeg skrev tidligere så blir noen nesten litt provosert av dette. For det typiske er noe vi vil ha oss frabedt. Men kan man si at 'ja, det er noe typisk ved meg'. Jeg ser det. Er dette typisk nok ved mange av oss, så er det kanskje ikke rart at markedsføring spiller på dette. Selv om det ikke gjelder alle. Det vil aldri gjelde alle.

Jeg er ikke så redd det typiske. Totalen utgjør likevel den jeg er, og skiller meg fra andre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:16   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hvorfor ikke?

Man ja, jeg forstår på en måte din reaksjon. Som jeg skrev tidligere så blir noen nesten litt provosert av dette. For det typiske er noe vi vil ha oss frabedt. Men kan man si at 'ja, det er noe typisk ved meg'. Jeg ser det. Er dette typisk nok ved mange av oss, så er det kanskje ikke rart at markedsføring spiller på dette. Selv om det ikke gjelder alle. Det vil aldri gjelde alle.

Jeg er ikke så redd det typiske. Totalen utgjør likevel den jeg er, og skiller meg fra andre.

Jeg synes faktisk det er vanskelig å sette de tingene som kjennetegner meg selv, i de "gamle" båsene. Ja, så er jeg utålmodig og rett frem. Er det "typisk" kvinne eller "typisk" mann? Ikke vet jeg. Jeg har egentlig vært veldig lite opptatt av hva som er typisk kvinnelig og mannlig oppførsel. Det har aldri vært snakk om det hjemmefra heller. Vokste opp i et ganske kjønnsnøytralt (om det er noe sånt) hjem.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 10:24   #4
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hvorfor ikke?

Jeg er også veldig typisk på mange måter:
Typisk småbarnsforelder som tilbringer helgekveldene i sofaen foran tv.
Typisk middelklasse som er opptatt av å være ute på tur med familien, ha gardiner i vinduet og vasker akkurat nok til å ta i mot besøk med ujevne mellomrom.

Men er samtidig ambivalent på hvorfor vi skal beskrive kjønnet vårt, hva skal vi med det? Fører det til at vi stadfester at "ja, sånn er det, fnis/sukk". Eller kan vi si at hm, dette må vi gjøre for å få det bedre med oss selv.

Gammel 15-05-13, 10:38   #5
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt androgyn og det har fordeler og ulemper. Man blir mer selvstendig, men man får litt tyn også. Samtidig ser jeg at de to ungene mine som er mer androgyne kommer til å ha mange fordeler, at de behersker begge "språkene", på en måte.

Jeg har mer selvtillit og er mer brautende og røff enn hva som er vanlig og akseptert blant kvinner. Jeg ta mye plass, jeg er en naturlig leder i de fleste sammenhenger. Jeg er praktisk og ganske teknisk, samtidig som jeg er kreativ og flink med tegning, håndarbeid og putleaktiviteter.

Jeg er mer aggressiv og fysisk enn mange damer, men ikke så aggressiv som Esme. Jeg er ikke redd for noe, jeg tar min plass og som Java forventer jeg at alle gjør sitt beste.

Jeg liker klær, blomster, champagne og oppvartning, jeg liker å sminke meg, pynte meg og eier mange par sko. Men alt det er "blitt sånn", ikke "født sånn".

Gammel 15-05-13, 10:51   #6
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Men er samtidig ambivalent på hvorfor vi skal beskrive kjønnet vårt, hva skal vi med det? Fører det til at vi stadfester at "ja, sånn er det, fnis/sukk". Eller kan vi si at hm, dette må vi gjøre for å få det bedre med oss selv.

Ingen viktig grunn som lå bak. Mer nysgjerrighet på andre, spesielt siden det har vært en del tråder der man gjerne snakker om 'der ute' og 'verden', men egentlig i liten grad snakker om den man er. Hvis man i sin livsførsel er med på å opprettholde stereotypisk tenkning, er det en gal ting? Er man så bevisst seg selv, at man tenker konsekvenser i alle valg man gjør? Hvor mye skal man forsake for noe større enn seg selv?

Gammel 15-05-13, 10:55   #7
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen viktig grunn som lå bak. Mer nysgjerrighet på andre, spesielt siden det har vært en del tråder der man gjerne snakker om 'der ute' og 'verden', men egentlig i liten grad snakker om den man er. Hvis man i sin livsførsel er med på å opprettholde stereotypisk tenkning, er det en gal ting? Er man så bevisst seg selv, at man tenker konsekvenser i alle valg man gjør? Hvor mye skal man forsake for noe større enn seg selv?

Jeg er svært bevisst på at mine sønner ikke skal gå rundt og tro at "sånn er damer" og "sånn er menn". Både på hvordan jeg lever mitt liv, hvordan jeg omtaler andre, og hvordan jeg oppdrar mine barn.

Det er også minst like viktig for meg som kvinne og sjef i en svært mannsdominert bransje at kjønn skal være irrelevant så lenge man kan utføre en jobb, og det skinner klart gjennom i ansettelsesprosesser og dialog med mine kolleger, kunder og partnere.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-13, 11:03   #8
Dronningen
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er svært bevisst på at mine sønner ikke skal gå rundt og tro at "sånn er damer" og "sånn er menn". Både på hvordan jeg lever mitt liv, hvordan jeg omtaler andre, og hvordan jeg oppdrar mine barn.

Det har vi også vært bevisst, og de er aldri blitt fortalt at det er noe de ikke bør/kan ut fra kjønn. Siden vi har en gutt og to jenter (født annen hver og med kort avstand), så blir de også godt kjent med alle slags aktiviteter, de inkluderes med den andres venner (på en god dag), og ikke minst er de mye sammen. Så det motsatte kjønn er ikke noe fremmed, og de ser absolutt kvaliteter og potensiale i hverandre. Vi håper og tror jo også at måten vi deler på ting og de roller vi har vil påvirke dem i forhold til muligheter og tro på seg selv, til tross for at vi som foreldre på en del måter jo framstår som ja nettopp dame og mann.

Gammel 15-05-13, 20:41   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Standard

Jeg ligger litt etter skjema her. Men jeg tenker at stereotypitenking er noe vi gjør automatisk, men at vi har godt av å få treffe båstankegangen, eller fordommene, i døra en gang i mellom.

Gammel 16-05-13, 10:40   #10
Dronningen
Pauset

Standard

Jeg ligger litt etter skjema her. Men jeg tenker at stereotypitenking er noe vi gjør automatisk, men at vi har godt av å få treffe båstankegangen, eller fordommene, i døra en gang i mellom.

Ja jeg ser den.

Ellers mange fine svar! Godt med noen tråder nå for tida det folk bidrar uten at det 'tar av'.

Jeg innser vel at jeg egentlig aldri bruker kjønn som en bås, men sikkert kan anta ting ut fra andre karakteristikker. Men er som regel avventende til jeg blir kjent med folk. Jeg vet ut fra meg selv at ting er ikke alltid som folk tror. Heller sjeldent.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:23.