|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva slags kvinne eller mann er du?Men altså? Skal vi nå beskrive oss selv ut fra de gammeldagse båsene? Hvorfor? For å bevise at de ikke holder mål lenger, eller for å bevise at akkurat jeg er typisk eller ikke typisk kvinne?
![]() |
#2 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva slags kvinne eller mann er du?
Hvorfor ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
Jeg synes faktisk det er vanskelig å sette de tingene som kjennetegner meg selv, i de "gamle" båsene. Ja, så er jeg utålmodig og rett frem. Er det "typisk" kvinne eller "typisk" mann? Ikke vet jeg. Jeg har egentlig vært veldig lite opptatt av hva som er typisk kvinnelig og mannlig oppførsel. Det har aldri vært snakk om det hjemmefra heller. Vokste opp i et ganske kjønnsnøytralt (om det er noe sånt) hjem.
![]() |
#4 |
har tatt seg sammen
|
Jeg er også veldig typisk på mange måter:
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva slags kvinne eller mann er du?Jeg er litt androgyn og det har fordeler og ulemper. Man blir mer selvstendig, men man får litt tyn også. Samtidig ser jeg at de to ungene mine som er mer androgyne kommer til å ha mange fordeler, at de behersker begge "språkene", på en måte.
![]() |
#6 |
Pauset
Ingen viktig grunn som lå bak. Mer nysgjerrighet på andre, spesielt siden det har vært en del tråder der man gjerne snakker om 'der ute' og 'verden', men egentlig i liten grad snakker om den man er. Hvis man i sin livsførsel er med på å opprettholde stereotypisk tenkning, er det en gal ting? Er man så bevisst seg selv, at man tenker konsekvenser i alle valg man gjør? Hvor mye skal man forsake for noe større enn seg selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Jeg er svært bevisst på at mine sønner ikke skal gå rundt og tro at "sånn er damer" og "sånn er menn". Både på hvordan jeg lever mitt liv, hvordan jeg omtaler andre, og hvordan jeg oppdrar mine barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pauset
Det har vi også vært bevisst, og de er aldri blitt fortalt at det er noe de ikke bør/kan ut fra kjønn. Siden vi har en gutt og to jenter (født annen hver og med kort avstand), så blir de også godt kjent med alle slags aktiviteter, de inkluderes med den andres venner (på en god dag), og ikke minst er de mye sammen. Så det motsatte kjønn er ikke noe fremmed, og de ser absolutt kvaliteter og potensiale i hverandre. Vi håper og tror jo også at måten vi deler på ting og de roller vi har vil påvirke dem i forhold til muligheter og tro på seg selv, til tross for at vi som foreldre på en del måter jo framstår som ja nettopp dame og mann. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
har tatt seg sammen
|
Jeg ligger litt etter skjema her. Men jeg tenker at stereotypitenking er noe vi gjør automatisk, men at vi har godt av å få treffe båstankegangen, eller fordommene, i døra en gang i mellom.
![]() |
#10 |
Pauset
Ja jeg ser den. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|