Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-13, 10:21   #141
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Jeg synes de to siste bildene du la inn var fine jeg

Ja, de er ikke stygge, men jeg vil bare ikke ha dem. Da lar jeg heller være. Jeg tror ikke jeg skjønner meg på meg selv helt her, men her har jeg sterke følelser, skjønner jeg. jeg får ikke feststemningen av de svenske, jeg har nesten bare sett dem live på et jorde når høyet skulle hæsjes (eller hva det kan hete på norsk) på et bygdearrangemang og da båren av gamle damer. Jeg er ikke en gammel dame og jeg vil ikke hæsje høy i min. Jeg vil ha den på når det er noen festligheter og jeg vil føle meg pen i den.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 10:39   #142
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns de svenske var fine, men jeg syns at hvis du vil ha en norsk, så kjøper du en norsk en. Ingen vits i å bruke haugevis med penger på noe man ikke er 100% fornøyd med.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 17:03   #143
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg syns de svenske var fine, men jeg syns at hvis du vil ha en norsk, så kjøper du en norsk en. Ingen vits i å bruke haugevis med penger på noe man ikke er 100% fornøyd med.

Helt enig.
Jeg misforsto jeg, trodde de du la ut bilde av var aktuelle

Jeg har bunad. Men jeg er ikke helt sånn bunadstype, og bruker den sjelden. Synes det er litt pes liksom.

Jeg har denne:

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 17:12   #144
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Helt enig.
Jeg misforsto jeg, trodde de du la ut bilde av var aktuelle

Nja, av de eneste som er geografiske alternativer. Det sier vel litt at de bildene som jeg fant var tegnede, det er nesten ingen som har dem. to av dem er der min farfar og farmor kommer fra og jeg har ikke noen annen tilhørighet dit, når jeg ble født så bodde de på mitt oppvekststed.

Jeg vil ikke ha noen av dem i skapet.

Trønderbunaden liker jeg og fargen er flott på deg!

Gammel 20-05-13, 17:48   #145
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår godt at du ikke vil ha en drakt du ikke har noen følelser for. Der jeg kommer fra er bunadstradisjonen ganske ny, men den hadde fått slått rot da jeg var ungdom, og jeg hadde sett bunader som festdrakter i god tid før jeg ble konfirmert. Men jeg ser at min venninne som har røtter fra litt lenger inn i fjorden har et mye varmere og mer levende forhold til sine bunader. Der har liten og stor, mann og kvinne, bunader som de bærer i alle festlige lag, og koneplagg, vinterdrakter, konebelter, egne brudebunader som eies felles, samt en masse tradisjoner rundt selve drakten. For eksempel inneholder et hardangerbryllup en masse bunadsrelaterte elementer: Brudejentene gjemmer tina som brudekronen ligger i, brudesveinene skal lete etter den, og premien er vevde strømpebånd til herrebunad. Bruden skifter fra brudebunad til egen bunad, tar av kronen og får på koneskaut, og gjør sin første "konejobb" (serverer småkaker til gjestene).

En drakt som bare er en tegning i en bok blir aldri det samme.

Gammel 20-05-13, 19:58   #146
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes 1000-års jubileumsdrakten fra Oslo er fantastisk fin
Spesielt den mørkeste versjonen og med jakke.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 22:20   #147
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Ting tar tid!

I dag har jeg vært og snakket med og målt meg hos herlige Eva Lie og jeg tror at jeg går for hennes Hundreårsdrakt.

Hun kommenterte også at det måtte jo være perfekt for en som er svensk.

Sitat:

I forbindelse med 100-årsmarkeringen for Norge har Eva Lie designet en elegant festdrakt for å markere anledningen. Inspirasjon er hentet fra Jugendstilperioden, som spilte en betydelig rolle ved århundreskiftet og i tiden rundt den revolusjonerende unionsoppløsningen.

Sist redigert av Pelen : 19-02-14 kl 22:25.
Gammel 19-02-14, 22:24   #148
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Mindre bilde

Sist redigert av Pelen : 24-02-14 kl 10:22. Årsak: Satt inn mindre bilde
Gammel 19-02-14, 22:29   #149
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Kjempefin Pelen!

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-14, 22:38   #150
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Kjempefin Pelen!

ja, jeg tror at den kommer å kle meg bra! Og så liker jeg at det er designeren som måler meg og ser til at den blir sydd. Hun vet hvordan den skal sitte og hvor langhårete hun har tenkt at den skal være osv osv. Hun så på meg og sa hvor høy jeg var på centimeteren og jeg hadde høye støvletter så hun kunne ikke bare sammenligne med seg selv. :imponert: Hun mente at gulfargen kommer å matche mine øyner og det stemmer nok.

Gammel 19-02-14, 22:40   #151
Christa

Christa sin avatar

Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Tror den kommer kle fargene dine ja. Men hvor langhåret den skal bli, tja det er ikke lett å si.

Gammel 19-02-14, 22:41   #152
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

ja, jeg tror at den kommer å kle meg bra! Og så liker jeg at det er designeren som måler meg og ser til at den blir sydd. Hun vet hvordan den skal sitte og hvor langhårete hun har tenkt at den skal være osv osv. Hun så på meg og sa hvor høy jeg var på centimeteren og jeg hadde høye støvletter så hun kunne ikke bare sammenligne med seg selv. :imponert: Hun mente at gulfargen kommer å matche mine øyner og det stemmer nok.

Håper ikke den blir så fryktelig hårete da
Kan bli mye floker av det.

Ellers var det et veldig godt valg

Gammel 19-02-14, 22:41   #153
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Gammel 19-02-14, 22:44   #154
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjempefin var den!
(Men neste gang synes jeg du skal prøve å legge inn et litt større bilde. Det er bare så vidt jeg klarer å se hva bildet forestiller.)

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 16:13   #155
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Da har jeg bestilt!

Hva i all verden har man for noe på føttene? Bunadssko er ikke akkurat pene, syns jeg. Finnes det noen greie? Hva med snørestøvlettaktige?

Gammel 20-02-14, 16:16   #156
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klavenes sine snørestøvler er fine! Og beklager, men jeg får ikke større bilde.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 16:16   #157
Christa

Christa sin avatar

Standard

Da har jeg bestilt!

Hva i all verden har man for noe på føttene? Bunadssko er ikke akkurat pene, syns jeg. Finnes det noen greie? Hva med snørestøvlettaktige?

Har sett noe type bestemorstøvletter, (fine tross navnet), med snøring hvis du skjønner hva jeg mener som skal gå til bunad. Men hvor såg jeg det.

Gammel 20-02-14, 16:16   #158
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 355
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg bestilt!

Snørestøvler er veldig fint!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-14, 16:18   #159
Christa

Christa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Christa, her.

Har sett noe type bestemorstøvletter, (fine tross navnet), med snøring hvis du skjønner hva jeg mener som skal gå til bunad. Men hvor såg jeg det.

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Klavenes sine snørestøvler er fine! Og beklager, men jeg får ikke større bilde.

Der var de!

Gammel 20-02-14, 16:18   #160
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både vanlige bunadsko og snøresko til min beltestakk. Været er avgjørende for hva jeg bruker.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.