Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)
Jeg syns (som alle) at det er en veldig lav straff, og klarer virkelig ikke å se hva man må gjøre for at man skal komme opp i hele strafferammen (er den 5 eller 6 år?). Det kan ikke være alder, for overgrepene startet helt ned mot 14 år. Ikke antall samleier. Ikke aldersforskjell. Ikke skjevnt maktforhold. Alle disse tingene er jo så ille som de kan få blitt.
Jeg ser at det kunne vært enda verre om det hadde vært trusler om vold involvert, og om han hadde vært en nær slekting. Det er det eneste jeg kommer på. Og det dekker da ikke 4-5 år??
Ellers: Om sammenligningen med annen type kriminalitet: Det er vanskelig å forholde seg til følelsesmessig, men straff handler ikke bare om hvor mye det er riktig at folk skal "få svi" for å gjøre opp for noe galt. Det er bare ett av flere elementer. De andre er at straff skal virke "behandlende", og det tredje at det skal være almennpreventivt. Det er den siste som gjør at forskjellene mellom for eksempel kaldt kalkulerende økonomisk kriminalitet eller narkotikakriminalitet og mer emosjonell og spontan kriminalitet som vold og sedelighet blir så store. Straff har veldig lite preventiv effekt på de siste, fordi de ikke kalkulerer med risikoen for å bli tatt. Mens i økonomisk kriminalitet eller narkotika så foretar kriminelle i mye større grad en risikovurdering der de veier det de kan oppnå ved kriminalitet opp mot det de risikerer. Derfor har denne typen kriminalitet høye straffer, fordi det faktisk virker forebyggende. Ikke som et mål på hvordan man rangerer de to typene kriminalitet opp mot hverandre.