Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-13, 00:26   #381
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ordførersaken 3 (gaflet fra tråd 2)

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Bingo.

Jeg mener likevel at for oss vanlige, som ikke har juridisk bakgrunn, må det være lov å være opprørt over at straffen er så lav, i forhold til straff for andre lovbrudd. For folk flest henger det ikke på greip at det skal være lavere straff for å unnlate å betale skatt, enn å utføre overgrep mot barn, og det synes jeg De Som Bestemmer slikt/setter rettspraksis bør ta inn over seg. Så det!

skyfri er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 00:30   #382
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det gitt som et premiss at dette er galskap? Økonomisk kriminalitet omfatter utrolig mye. Om straffene var lave ville det vært veldig enkelt å sittet noen måneder i fengsel for å svindle for hundrevis av millioner kroner. Samme med en rekke andre forbrytelser. Er det samfunnstjenelig? Finance Credit- saken ødela utrolig mye for svært mange mennesker, og straffen var hard. Burde de automatisk fått mindre straff en RØ, fordi det ar mer moralsk galt å ha samleie med et barn? Ville det isåfallført til flere eller færre Finance Credit-saker.

Det er ikke gitt (for da ville det vært sånn allerede), men JEG mener at vektingen er galskap, definitivt.

Og med det mener jeg ikke at økonomisk kriminalitet ikke er alvorlig. Selvfølgelig. Og jeg mener ikke at straff for økonomiske forhold skal senkes samtidig med at straff for overgrep heves. Jeg mener at straffen for overgrep skal heves.

Sammenligningen tjener som en spotlight på at det er er miserabelt at økonomisk kriminalitet blir straffet hardere enn overgrep mot mennesker. Det er en mismatch som er uforståelig for meg.

Gammel 31-05-13, 00:33   #383
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Tror ikke det var noen som mener at ikke Nerdrum skal ha den straffen han fikk. Men i forhold til hva Øygard har gjort, så er det noe som ikke stemmer for svært mange. Meg inkludert.

Pelikan er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 00:41   #384
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Sammenligningen tjener som en spotlight på at det er er miserabelt at økonomisk kriminalitet blir straffet hardere enn overgrep mot mennesker. Det er en mismatch som er uforståelig for meg.

Straff er jo mer enn den pønale effekten. Norske partier er ganske enige om at det er preentive hensyn som legges mest til grunn. Jeg er tildels uenig i dette.

Jeg hper saken ankes, og kan ikke tro noe annet, hvis det er slik som kommentaren i Aftenposten sier;

Sitat:

Ifølge Høyesterett ligger normalstraffen for ett samleie med en person under 16 år på seks måneder fengsel.
I rettspraksis er det ikke mulig å finne et normalnivå for hvilken straff som skal utmåles for en godt voksen mann som i en periode på 22 måneder har hatt jevnlig seksuell omgang med et barn under 16 år.
Retten lander på fengsel i 15 måneder – uten å begrunne dette nærmere. Det er en svakhet ved dommen.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...r-7216274.html

Gammel 31-05-13, 00:52   #385
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Straff er jo mer enn den pønale effekten.

Ja.

Jeg skriver også generelt og ikke kun med tanke på denne saken. Jeg er mest opptatt av den preventive effekten, men samtidig så sender det et veldig uheldig signal til f.eks barn som har vært utsatt for incest når familiemedlemmet får straff i samme størelsesorden som en vinningsforbrytelse med lav alvorlighetsgrad.

Du er ikke enig i dette?

Gammel 31-05-13, 01:13   #386
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Ja.

Jeg skriver også generelt og ikke kun med tanke på denne saken. Jeg er mest opptatt av den preventive effekten, men samtidig så sender det et veldig uheldig signal til f.eks barn som har vært utsatt for incest når familiemedlemmet får straff i samme størelsesorden som en vinningsforbrytelse med lav alvorlighetsgrad.

Du er ikke enig i dette?

Kan du spesifisere nærmere? Hva er vinningsforbrytelse med lav alvorlighetsgrad, og hva legger du i incest? Loven bruker ikke slike begreper. Jeg er heller ikke kjent med gjennomsnittsstraffene på de ulike områdene, ut over at minstestraffen for samleie med barn under 14 år er 3 år.

Uansett; jeg mener straffenivået for forbrytelser mot barn bør heves. Jeg er ikke sikker på at minstestraff er veien å gå i alle tilfeller, og jeg menner definitivt at det er uhensiktsmessig å sammenlikne med andre forbrytelser.

Gammel 31-05-13, 01:24   #387
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kriminolog Leif Petter Olaussen ga ut boka Hva synes folk om straffenivået? i år. Om funnene fra undersøkelsen på instituttets nettsider:

Sitat:

Forskningsmaterialet viser at det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt for de beskrevne lovbruddene samsvarer meget bra.

- Når folk blir spurt hvilken straff de dømte bør få, er det et meget godt samsvar mellom det faktiske straffenivået og den straffen folk selv ville gitt. Ikke i noen av straffesakene som de intervjuede uttaler seg om ville de spurte selv gitt hardere straffer enn det faktiske straffenivået. For partnervold, bankunderslag og heroinsmugling foreslår de spurte faktisk lavere straffer enn hva domstolene ville gitt for tilsvarende lovbrudd i 2009, forteller Olaussen.

- Dette er et høyst uventet resultat resultat sett i lys av den forholdsvis sterke misnøyen med straffenivået de intervjuede gir uttrykk for.

Dette synes jeg er interessant i lys av holdninger som kommer frem i denne tråden, med oppfatninger om at "alle" er enige i at straffesystemet fungerer dårlig.

Men når noen skriker i sinne, så er det kanskje greit at noen også kan være pragmatiske, og forklare hvorfor ting er som de er, når det tydeligvis mangler kunnskap og en del retter kritikken helt feil sted?

Jepp! Jeg setter pris på innleggene dine i denne tråden. Skriver det her, for jeg får ikke prikket deg.

Straff er jo mer enn den pønale effekten. Norske partier er ganske enige om at det er preentive hensyn som legges mest til grunn. Jeg er tildels uenig i dette.

Hvis du har lyst, vil jeg gjerne høre hva du mener om dette!

Marla Singer er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 01:32   #388
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Kan du spesifisere nærmere? Hva er vinningsforbrytelse med lav alvorlighetsgrad, og hva legger du i incest? Loven bruker ikke slike begreper. Jeg er heller ikke kjent med gjennomsnittsstraffene på de ulike områdene, ut over at minstestraffen for samleie med barn under 14 år er 3 år.

Uansett; jeg mener straffenivået for forbrytelser mot barn bør heves. Jeg er ikke sikker på at minstestraff er veien å gå i alle tilfeller, og jeg menner definitivt at det er uhensiktsmessig å sammenlikne med andre forbrytelser.

Nei jeg kan ikke spesifisere. Men jeg leser om om lave inceststraffer og høye straffer for økonimisk kriminalitet, og tenker at det er noe som ikke stemmer. Straffene gjenspeiler våre verdier når det gjelder dette.

Selvfølgelig skal man sammenligne. Ingenting eksisterer uavhengig av noe annet. Det er fundamentale verdispørsmål. Det endrer seg gjennom tidene, hva som blir sett på som galt og ikke og hva som blir sett på som verre forbrytelser enn andre.

Videre i innlegget ditt leser jeg at du mener at straffenivået for forbrytelser mot barn bør heves, og da underer jeg meg over hvorfor vi diskuterer? Vi er åpenbart enige.

Gammel 31-05-13, 01:44   #389
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Jeg er forøvrig ikke en person som roper om høyere straffer generelt. Jeg er begrenset begeistret for straffeaspektet og jeg tror ikke at lange fengselsstraffer løser problemer med kriminalitet (look to America).

Det er bare akkurat denne mismatchen jeg er opptatt av, jeg finner det underlig opprørende på samme tid.

Marla Singer sin gjengivelse av undersøkelse er også overraskende. Ikke i forhold til straff generelt, men om det gjelder straff for voldtekt og misbruk, så ja. Jeg har aldri opplevd at noen har ønsker/foreslått lavere traffer for disse kriminelle handlingene enn det som i reliteten gis. Her skulle jeg gjerne sett mer spesfikt på akkurat den delen. Og én ting er straffer man får når man ført blir dømt. Enda verre er det jo at man i praksis kan volda uten særlig fare for å bli a)tatt og b)dømt. Dette er et enormt samfunnsproblem. (Som jeg aller helst vil løse på mange andre måter enn fengselsstraff, og da tenker jeg forebyggende tiltak som fører til at mennesker er sunne og friske og fungerer godt i samfunnet).

Gammel 31-05-13, 01:46   #390
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Dette synes jeg er interessant i lys av holdninger som kommer frem i denne tråden, med oppfatninger om at "alle" er enige i at straffesystemet fungerer dårlig.

Ja, det var interessant. Men jeg oppfatter likevel at mange rundt meg, både IRL og på nett, samt kommentatorer i diverse aviser, mener at denne straffen var lav. Og at det også gjelder generelt for slike saker. Men forsket på det har jeg ikke.

Ellers er stiller jeg meg bak Zöes innlegg, og mener og tenker ganske likt som henne, både generelt og i denne saken.

skyfri er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 01:56   #391
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Marla Singer sin gjengivelse av undersøkelse er også overraskende. Ikke i forhold til straff generelt, men om det gjelder straff for voldtekt og misbruk, så ja. Jeg har aldri opplevd at noen har ønsker/foreslått lavere traffer for disse kriminelle handlingene enn det som i reliteten gis. Her skulle jeg gjerne sett mer spesfikt på akkurat den delen.

Jeg er også overrasket, og synes det er rart. Jeg har ikke lest grundig nok om undersøkelsen til å si mye om den enda. Her er en midlertidig rapport fra undersøkelsen (inkludert spørreskjemaene slik de var utformet i undersøkelsen). Fra forrige gang jeg leste den midlertige rapporten, la jeg merke til at det er veldig mange alternativer (bot, konfliktråd, samfunsstraff, ubetinget fengselsstraff, elektronisk fotlenke, betinget fengselsstraff, behandling og økonomisk kompensasjon til offeret). Kan alle de milde alternativene gjøre at man, når man velger ubetinget fengselsstraff, allerde føler at man har "tatt hardt i"? Dette er bare synsing fra min side, altså, noe jeg tenkte på da jeg leste. En annen ting er at teksten i caset deltagerne i undersøkelsen får, avsluttes med tekst som handler om gjerningspersonen, typ "Per er 25 år og har bodd hele sitt liv i en bygd på vestlandet, han har aldri tidligere blitt straffet". Jeg synes det hadde vært interessant å se om svarene hadde endret seg dersom man avsluttet teksten med informasjon om offeret isteden, f.eks. både med og uten info om skadene av forbrytelsen.

Marla Singer er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 09:46   #392
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei jeg kan ikke spesifisere. Men jeg leser om om lave inceststraffer og høye straffer for økonimisk kriminalitet, og tenker at det er noe som ikke stemmer.

Setter du likhetstegn mellom vinningskriminalitet med lav alvorlighetsgrad og økonomisk kriminalitet?

Marla Singer:
Interessant undersøkelse. Jeg har tidligere lest en undersøkelse som viser at "folk flest" vil ha strengere straffer, samtidig som at det i hovedsak er legdommerne (aka "folk flest") som vil ha lavere straffer enn fagdommerne. For når de blir møtt med akkurat denne spesifikke gjerningspersonen finner de gjerne en rekke formildende omstendigheter, mens fagdommerne er mer avslepne og vant med triste historier om hvorfor man ble kriminell. Mao når "folk flest" har sjansen til å gi strenge(re) straffer, så gjør de det ofte ikke, tvert om.

Mht pønale hensyn, så tenker jeg følgende:
Norsk strafferett bygger i stor grad på preventive hensyn, individuelle og preventive. Vel og bra. Man er ikke så veldig opptatt av det pønale elementet, dvs å straffe, fordi det man har gjort er moralsk galt. Noen kriminologer mener dette er underkommunisert, man må ta inn over seg at feks fengsel også er en straff, ment som en pine for den det gjelder. Jeg mener vel at norske straffer i større grad burde ta inn over seg at for mange, så er dette ganske sentralt. På den annen side, så er det det preventive som er viktig fordi folk i fengsel skal ut igjen og helst bli lovlydige - og da hjelper i liten grad straff/pine. Ris til egen bak. For enkelte lovbrudd mener jeg likevel at det pønale elementet burde være mer fremtrendende, feks drap på småbarn. Men dette er bare mine usammenhengende tanker, og de kan sikkert plukkes fra hverandre.

Gammel 31-05-13, 09:48   #393
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Pelle, jeg har 9 årig skole og Videregående. Det er alt. Jeg er helt sikker på at du og mange, mange her på FP har universitetsutdannelse og endog juridisk utdannelse.
Jeg er lei for at du blir oppgitt. Men jeg er et menneske som debatterer i en tråd på et foreldreforum, hva skal legges til grunn her?
Jeg har ikke noe imot at folk er saklige. Jeg skjønner at noen må være saklige og være en motvekt til alle følelsene som strømmer ut. Men vær så snill, kan du ikke skjønne at irriterte kommentarer her kommer nettopp fordi dette ikke er en rettsal? Mine sinte innlegg her er rettet mot Øygard og saken, ikke at jeg misliker de som har saklige innlegg på FP.

Hvorfor jeg er så sint... Det er hovedsaklig fordi retten ikke har funnet noen formidlende omstendigheter. Likevel ble det bare 15 måneder. Og den lave straffen blir forsøkt utnyttet av RØ, han ordlegger seg slik som at "Det virker som om det er sådd mer og mer tvil" "Går i riktig retning".

Ut ifra dette kan en person som ikke har lest dommen, hvor jenta har fått medhold i alt, tolke det dithen at RØ har blitt trodd i halvparten av tiltalepunktene. Straffen er jo gått fra 4 år til 15 mnd, det var sikkert bare en fillesak. Irritasjonen min over den lave dommen er mye basert på hvordan RØ bruker den. Det er sikkert mange som ikke er engasjert i dommen og som bare oppfatter bruddstykker her og der. For mange er det sikkert enklest å skyve det til side, som eksempel: Rune Ø' sin bror sa i retten at han ikke kjente Skype-meldingene i detalj. For broren ville det vært ubehagelig å måtte lese de og dermed se hva som virkelig var sagt... så han velger å skyve det til side. "Han har bare fått med seg bruddstykker av det mediene har referert av Skype- og SMS-meldinger, og medgir i retten at han «har fått nok av denne saken». Likevel har han et klart inntrykk av at det var jenten som var pådriver i samtalene på Skype og at lillebroren lot seg rive med i en ungdommelig språkføring."

Etter å ha sonet straffen og den vet vi blir knapt 1 år regnet i kalendertid og sikkert på mild åpen soning, så har Rune sonet sin straff og nå "kan han gå videre". Jeg har lest at han blir fordømt, men jeg tror heller han blir tatt inn i varmen. Slike som han lander alltid på bena. Her vil den milde dommen stadig bli brukt, RØ og venner vil terpe på den igjen og igjen til ingen husker hva han har sagt i Skypemeldingene. Og "Stakkars mann, hun la seg jo etter han". Mange vil sikkert glemme at hun var 13 år da de flørtende SMS-ene startet. Var det ikke en 15 åring? Husker ikke helt jeg, det er jo så lenge siden....

Frifinnelsen for samleie med person under 14 år kan bare være basert på konas forklaring. Den fornærmede har ikke veket fra sin forklaring i løpet av all denne tiden. På grunn av denne lille tvilen så blir straffen så mild.

Kan saken gjenopptas hvis det kommer nye bevis som støtter tidspunktet for det første samleiet? For eksempel at et kort som ikke står i Reiduns navn har blitt brukt på en butikk den aktuelle dagen. Det er mange som bruker ektefellens kort når de handler. Det ble plutselig funnet nye telefoner, hva om det har vært et AmEx eller annet kredittkort som ikke er funnet? Noe som har vært registrert på Vågå Kommune? Eller et privat kredittkort som ble slettet kansje før saken ble anmeldt, rett og slett fordi de slo sammen kontoer eller lignende. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10115992

Mrs. S er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 09:52   #394
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg tror du har mye rett i de refleksjonene du gjør her Mrs S. Og det irriterer meg også. ARGH!

Gammel 31-05-13, 09:56   #395
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Pelle, ta høyde for at jeg uttaler meg som mannen i gata.

Når mann 36 får 6 mnd for seksuelle overgrep mot barn og mann 36 får samme straff for en økonomisk kriminalitet/vinningskriminalitet, så skjønner jeg det ikke. Rett og slett.

Og du kan ikke diskutere det på enda høyere nivå enn dette med meg, for jeg har ikke dette som yrke, og kan ikke mer enn det jeg kan om andre yrker som ikke er mitt. Jeg kunne ikke gått idetalj i saker i helsevesenet eller politietaten heller. Så jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter i vår dialog, men jeg kan ikke by på mer. Jeg vet heller ikke hvorfor du kverulerer (eller, det er kanskje ikke det du gjør?), for vi er jo enige i at straffene for overgrep mot barn bør heves.

Gammel 31-05-13, 09:57   #396
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det der var et veldig, veldig bra innlegg Mrs. S.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 09:59   #397
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det der var et veldig, veldig bra innlegg Mrs. S.

Enig.

Filifjonka er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 10:03   #398
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns overhodet ikke du kverulerer, Pelle. Setter pris på at du deler kunnskapen du har om rettsvesenet i denne tråden og er helt enig med deg i at det ikke har noe for seg å sammenligne dette med økonomisk kriminalitet.

Er også enig med Mrs. S i hvorfor straffeutmålingen er tragisk lav.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv  
Gammel 31-05-13, 10:03   #399
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Pelle, ta høyde for at jeg uttaler meg som mannen i gata.

Når mann 36 får 6 mnd for seksuelle overgrep mot barn og mann 36 får samme straff for en økonomisk kriminalitet/vinningskriminalitet, så skjønner jeg det ikke. Rett og slett.

Og du kan ikke diskutere det på enda høyere nivå enn dette med meg, for jeg har ikke dette som yrke, og kan ikke mer enn det jeg kan om andre yrker som ikke er mitt. Jeg kunne ikke gått idetalj i saker i helsevesenet eller politietaten heller. Så jeg er ikke helt sikker på hva du er ute etter i vår dialog, men jeg kan ikke by på mer. Jeg vet heller ikke hvorfor du kverulerer (eller, det er kanskje ikke det du gjør?), for vi er jo enige i at straffene for overgrep mot barn bør heves.

Jeg mener da virkelig ikke å kverulere, jeg forklarer så godt jeg kan - på en saklig måte. Og jeg har også forsøkt å forklare hvorfor ulike straffbare forhold kan få like straffer. Det finnes ingen skala fra 1 dags fengsel til 21 års fengsel, med et punkt per forbrytelse, lagt i riktig rekkefølge ettersom hvor ille det man har gjort er.

I tillegg har jeg sagt at jeg synes straffenivået for en del saker er for lavt. I denn saken har jeg sett noen kommentatorer skriver at det ikke finnes rettspraksis, andre sier dommen er i tråd med retttspraksis. Uansett; nivået er ikke låst og derfor tror og håper jeg den blir anket, så det blir strengere. Men rettsvesenet er lagt opp til at det er Høyesterett som gjør de store justeringene, ikke lagretter - dette for å få en enheltlig nasjonal praksis. man må jo på en måte forholde seg til at slik er landets rettsvesen, med gode grunner. Også kan man håpe at det sitter stengere dommere i slike saker en annen gang hvis ikke det endres til å bli strengere.

Gammel 31-05-13, 10:08   #400
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser dommen nå, og skulle ønske ALLE i hele Norge leste dette:

Sitat:

To vitner – I og J – har uavhengig av hverandre opplyst at de fant fornærmedes opptreden vis-a-vis seg både verbalt og fysisk påtrengende, og at de derfor fant grunn til å beskytte seg for å hindre ubehageligheter. Lagmannsretten nevner dette fordi den beskrevne atferden hos fornærmede gir en mulig forklaring på hvordan forholdet mellom tiltalte og fornærmede startet: Der I og J satte grenser for seg sjøl, utnyttet tiltalte det særlige kontaktbehovet fornærmede syntes å ha hatt, til å innlede et seksuelt forhold til henne. Denne påpekningen av en mulig medvirkende årsak innebærer ikke at noe av ansvaret for den seinere utvikling blir forsøkt lagt på fornærmede, men er snarere en indikasjon på at fornærmede – av ulike grunner – var særlig sårbar, og derfor også et lettere offer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:22.