Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Advarer kvinner, barn og ungdommer mot å spise laks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-13, 13:42   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Advarer kvinner, barn og ungdommer mot å spise laks

Er dette tabloid eller er det reelt?
http://m.db.no/2013/06/10/nyheter/in...else/27623724/
Norske forskere advarer mot å spise oppdrettslaks, i praksis blir det vel all laks som selges omtrent. Pga høyt giftinnhold.
Det nevnes også at mengden med omega-3 er blitt veldig redusert. Vil det si at man ikke lenger bør tenke på laks som en god kulde til sunne fettstoffer?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 13:44   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer kvinner, barn og ungdommer å spise laks

Jeg er usikker på hva jeg skal tro, mannen i huset har sagt dette lenge og innført torsk som fiskemiddag framfor laks. At omega-3-mengden har blitt redusert sammenlignet med villaks har jeg lest flere steder. Nå har jeg bare lest dette på aftenposten og det var ikke akkurat en artikkel som gikk i dybden. Jeg kunne tenkt meg å vite mer om hvilke miljøgifter osv.

Gammel 10-06-13, 13:48   #3
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer kvinner, barn og ungdommer mot å spise laks

Jeg ser at norges sjømatråd (seafood.no) går ut å sier at norsk oppdrettslaks er trygg mat,
http://seafood.no/Nyheter-og-media/N...s-er-trygg-mat
Men jeg blir fryktelig usikker.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 13:51   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det med omegainnholdet visste jeg. Men resten var nytt. Også det at kvinnekroppen kvitter seg med over 90% av gifter i kroppen i forbindelse med det å få barn. Praktisk, men skremmende på samme tid.

Blir nok mer makrell her fremover om dette stemmer. Det står om det i veldig mange aviser i dag, så jeg tenker at det lå være noe i det da?

Gammel 10-06-13, 13:52   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående omega-3 så er det mye lavere enn det var i oppdrettslaks før, fordi man har endret foret, men da var det også veldig, veldig høyt. Det er fortsatt mye omega 3. Leste jeg for en stund tilbake.

Gammel 10-06-13, 13:54   #6
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mattilsynet sier det er greit. Jeg regner med at de vet hva de snakker om.

Noe av oppdrettslaksen smaker ikke godt, jeg liker best den ferske fra Godehav og en frossen økologisk laks på Rema, i tillegg til Salma eller Fraiche. Den økologiske var virkelig fantastisk god, ingen bismak/transmak, veldig ren og god i smaken.

Gammel 10-06-13, 13:57   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hører på mattilsynet og ikke på Dagbladet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:07   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:20   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vår laksemiddag utgår.
Klarer ikke å spise den etter å ha sett/hørt på nyhetene i dag.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:21   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er fint med en diskusjon om toksiner i mat generelt, men dette ble veldig tabloid.

Gammel 10-06-13, 14:39   #11
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også dette ble tabloid, men når man spiser såpass mye laks som oss, begynner man jo å lure. Ja, for dette inkluderer jo salma og alt mulig ikke sant?

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:42   #12
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også dette ble tabloid, men når man spiser såpass mye laks som oss, begynner man jo å lure.

Sånn tenker jeg også, for vi spiser virkelig mye laks. Stort sett flere ganger i uka.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:49   #13
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg syns det er fint med en diskusjon om toksiner i mat generelt, men dette ble veldig tabloid.

Ja, en diskusjon med litt mer informasjon og dybde hadde vært interessant.

Gammel 10-06-13, 14:50   #14
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg synes også dette ble tabloid, men når man spiser såpass mye laks som oss, begynner man jo å lure. Ja, for dette inkluderer jo salma og alt mulig ikke sant?

Ja, Salma er jo like mye oppdrettslaks som andre typer.
Så kjedelig hvis ikke laks er sunt lenger.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-13, 14:54   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Fortsatt fra et tabloid ståsted, men: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10117418

Gammel 10-06-13, 14:57   #16
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Nei, nå alså!

Gammel 10-06-13, 15:05   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg kan tenke meg at denne forskerdamen også river seg i håret over vinklingen. Det er jo toksiner i en mengde matvarer, og enten har journalisten valgt å spisse dette mot laks, eller forskeren har valgt å gjøre det, for å komme gjennom med et budskap.

Gammel 10-06-13, 15:47   #18
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Det har vært henvist til den samme kvinnelige overlegen i andre artikkelen også. Jeg har blitt veldig usikker.

HV: Har Rema økologisk laks altså? Det var en veldig interessant nyhet som jeg må sjekke ut!

Gammel 10-06-13, 15:56   #19
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det har vært henvist til den samme kvinnelige overlegen i andre artikkelen også. Jeg har blitt veldig usikker.

HV: Har Rema økologisk laks altså? Det var en veldig interessant nyhet som jeg må sjekke ut!

Hva betyr det at laksen er økologisk?

Jeg synes artiklene er skumle og forvirrende og mattilsynet vinner ikke så mye tillit hos meg når de bare avfeier det med at giftlaks er sunnere enn ingen laks og at de fleste nordmenn spiser for lite fet fisk så derfor er det ikke farlig.

Gammel 10-06-13, 17:04   #20
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tar ikke kostholdsråd fra tabloidavisene for god fisk.
Jeg stoler veldig mye mer på andre kilder. Vi spiser ikke laks annet enn i sush, men det er fordi det ikke er noen av oss som er spesielt glade i det.

Fra forskning.no i dag:

Sitat:

Overvåking ved NIFES viser at innholdet av organiske miljøgifter i oppdrettslaks er på linje med annen fet fisk, som makrell, sild og ørret. Prøvene viser også at nivåene i oppdrettslaksen er redusert de siste årene, og det skyldes at fisken får mer planteolje i fôret enn før.

og

Sitat:

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk to til tre ganger i uken, halvparten fet fisk.
– Alle våre analyser av uønskede stoffer i fet fisk viser at man trygt kan følge disse rådene, sier Graff.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:07.