Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Advarer kvinner, barn og ungdommer mot å spise laks

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-13, 15:47   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Advarer kvinner, barn og ungdommer mot å spise laks

Det har vært henvist til den samme kvinnelige overlegen i andre artikkelen også. Jeg har blitt veldig usikker.

HV: Har Rema økologisk laks altså? Det var en veldig interessant nyhet som jeg må sjekke ut!

Gammel 10-06-13, 15:56   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det har vært henvist til den samme kvinnelige overlegen i andre artikkelen også. Jeg har blitt veldig usikker.

HV: Har Rema økologisk laks altså? Det var en veldig interessant nyhet som jeg må sjekke ut!

Hva betyr det at laksen er økologisk?

Jeg synes artiklene er skumle og forvirrende og mattilsynet vinner ikke så mye tillit hos meg når de bare avfeier det med at giftlaks er sunnere enn ingen laks og at de fleste nordmenn spiser for lite fet fisk så derfor er det ikke farlig.

Gammel 10-06-13, 17:04   #3
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tar ikke kostholdsråd fra tabloidavisene for god fisk.
Jeg stoler veldig mye mer på andre kilder. Vi spiser ikke laks annet enn i sush, men det er fordi det ikke er noen av oss som er spesielt glade i det.

Fra forskning.no i dag:

Sitat:

Overvåking ved NIFES viser at innholdet av organiske miljøgifter i oppdrettslaks er på linje med annen fet fisk, som makrell, sild og ørret. Prøvene viser også at nivåene i oppdrettslaksen er redusert de siste årene, og det skyldes at fisken får mer planteolje i fôret enn før.

og

Sitat:

Helsedirektoratet anbefaler alle å spise fisk to til tre ganger i uken, halvparten fet fisk.
– Alle våre analyser av uønskede stoffer i fet fisk viser at man trygt kan følge disse rådene, sier Graff.

Gammel 11-06-13, 09:27   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Hva betyr det at laksen er økologisk?

http://www.forskning.no/artikler/2012/juni/323763

Sitat:

I økologisk lakseoppdrett skal fisken blant annet få fôr som kommer fra avskjær fra bærekraftige fiskebestander, og naturlig fremstilte karotenoider fra blant annet gjær, alger og bakterier. Maten skal lages av lokale og fornybare ressurser.

Fiskens velferd skal være i sentrum og det stilles strengere krav til tettheten i merdene. Økologiske oppdrettere skal også i så stor grad som mulig unngå medisinering og vaksinering av laksen

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.