Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Man skal jo ikke gi til tiggerne

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-13, 01:35   #35
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man skal jo ikke gi til tiggerne

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, debatten går mer på del to av analogien med å pisse i buksa for å holde seg varm: poenget med den analogien er ikke at det ikke hjelper, men at det fort blir VERRE enn det var før. Og uenigheten her inne går vel hovedsakelig på om tigging, eller å gi til tiggere, forverrer det underliggende problemet, eller om det i tillegg til å hjelpe der og da også er "uskadelig" på sikt. Noe jeg tror er litt uavklart.

Jeg, personlig, opplever at tiggingen som gjør at folk reiser fra barna sine etc som på linje med mennesker fra filipinene som etterlater seg sine barn for å komme som au pairer til Norge (eller andre land for den del). Det kan nok godt hende det "lønner" seg for den enkelte, og man kan sikkert være en del av det systemet (gi til tiggere, eller ha filipinsk au pair med barn i hjemlandet), og hjelpe enkeltmennesker. Men i et overordenet perspektiv er det uheldig.

Og jeg kan jo legge til at jeg er fullt klar over at enkelte driver med vikarierende argumentasjon: "Om at man bør hjelpe folk der de er, fremfor at de skal komme hit å tigge" kun fordi de vil slippe å se tiggerne, slippe å forholde seg til nøden.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

"Der ute" er debatten derimot mye mer fokusert på hvor FREKKE tiggerne er og hvor stygt det ser ut og om hvor de bæsjer og sover.

Enig i at det er usmakelig, men jeg synes jo ikke det har noe med om man gir penger eller ikke. Som shute sa: Man kan godt opptre respektfullt ovenfor mennesker selv om man ikke gir de penger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:16.