Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Noen er likere enn andre - likhet for loven?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-06-13, 13:49   #41
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen er likere enn andre - likhet for loven?

Jeg synes denne saken er veldig vanskelig. Det er vanskelig å IKKE se at disse barna burde få bli. Samtidig kan vi virkelig ikke ha det slik at hvis du lyver lenge nok og bruker dine egne barn som skjold du skyver foran deg, så får du det som du vil.
Jeg synes denne saken er helt hårreisende - og jeg synes veldig synd på 12-åringen som blir brukt på en slik måte som hun gjør.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 13:52   #42
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men folk bryr seg ikke om det, tror jeg, folk flest sammenligner saker og utkastelsesordre, og synes det er blodig urettferdig at Krekars interesser beskyttes, og ikke 12-åringens.

Da bør folk tenke seg om et par ganger til, synes jeg. Det er ikke Krekars interesser som beskyttes. Det er norsk lov som sier at vi ikke utleverer mennesker til en stat hvis det foreligger en dødsdom som kan bli fullbyrdet. Jeg mener det er Norges interesser som beskyttes ved at loven følges også i de tilfeller det er ubehagelig.

Og jeg forventer litt større grad av saklighet i en diskusjon på FP enn ellers, så jeg synes sammenlikningen er tullete.

Gammel 17-06-13, 13:58   #43
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men folk bryr seg ikke om det, tror jeg, folk flest sammenligner saker og utkastelsesordre, og synes det er blodig urettferdig at Krekars interesser beskyttes, og ikke 12-åringens.

Om hun hadde i stått i fare for å få dødsstraff så hadde hun ikke blitt sendt ut heller.

Vi kan jo ikke ha et lovverk som gjelder forskjellig ut fra hvor ufordragelige folk er. Hu var søt! Hun får bli! Krekar er ekkel! Han sender vi ut!

Loven i Norge er sånn at folk som risikerer dødsstraff blir ikke sendt ut. Da kan vi ikke sende Krekar heller. Den dagen han ikke står i fare for å få dødsstraff så blir han sendt ut samme dag. Jeg husker pølse-Hansen ble konfrontert med utsagn fra Krekar om at Krekar ikke fikk reise ut av Norge. "Han får reise on han vil ja! Han skal få penger av meg personlig til drosje til flyplassen!"

Og det kan ikke være et argument at siden Krekar ikke blir utsendt så skal alle som er litt søtere få bli. Absolutt alle er søtere enn Krekar.

Gammel 17-06-13, 14:06   #44
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel truslene og hatet Krekar har mot vesten og våre verdier, som er problemet, ikke det at han er "ekkel", og så har vi altså da denne familien som så gjerne vil bli en del av samfunnet vårt, men som sendes ut.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 14:17   #45
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Esme, alle har rett til tilbod om morsmålsundervisning. Foreldra har ikkje plikt til å ta imot på barnets vegne. Eg kjenner eksempler frå skulen på at elevar takker nei til morsmålsundervisning medan dei søker asyl, fordi det er ei utbredt misforståing at søknaden står sterkare viss ein ikkje kan morsmålet.

Skremmeren, fattige folk som har eit ønske om ei betre framtid for seg og familien, kan søke om arbeid og i neste omgang arbeidstillatelse og få opphold den vegen. Asylatet er ei ordning kor folk som er i livsfare skal kunne vernast mot alvorlege trugsmål, som den som heng over Krekar. Viss vi begynner å blande desse to, vil asylinstitusjonen rakne. Det er veldig skummelt å åpne det smutthullet. Viss vi skal ha kapasitet til å verne dei som treng vern, må vi la arbeidsinnvandrarar vere arbeidsinnvandrarar, uavhengig av om dei har søte barn.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 14:20   #46
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså, JEG vet det og er helt enig i at det må være sånn. Men debattene raser på sosiale medier, og mitt inntrykk er at det er holdningene asylsøkeren har, som blir utslagsgivende, ikke hva som venter dem hjemme.

Gammel 17-06-13, 14:28   #47
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså, JEG vet det og er helt enig i at det må være sånn. Men debattene raser på sosiale medier, og mitt inntrykk er at det er holdningene asylsøkeren har, som blir utslagsgivende, ikke hva som venter dem hjemme.

Då misforstod eg deg. Eg trudde du argumenterte for at Krekar burde sendast ut før denne familien.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 14:30   #48
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

På ingen måte, jeg er veldig glad og stolt over Norges holdning til dødsstraff. De som sammenligner er vel de som er uenig i standpunktet.

Gammel 17-06-13, 14:44   #49
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg stusset også på det med arabisk? Snakker familien egentlig et annet språk, mens man snakker arabisk i Jordan? Snakker foreldrene arabisk, men kun norsk med barna? Siden barna er talsrør tolker jeg det som at foreldrene i liten grad snakker norsk, eller er det feil?

Gammel 17-06-13, 14:53   #50
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg ønsker å presisere at jeg syns at vedtaket om å utvise familien er riktig - men jeg syns det tar for lang tid å få avgjort og effektuert disse sakene. Prisen for dette er det stort sett barna som betaler, de er ufrivillige deltakere i asylspillet. Det gjelder ikke bare Neda, men mange andre barn også.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-06-13, 17:28   #51
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lurer på en ting. Slik jeg har forstått det fungerer systemet slik at man strengt tatt kun har en ankemulighet. Det vil si at man får søknaden behandlet og har oppholdstillatelse i denne periode, videre vil man ha oppholdstillatelse mens en klage behandles. Når saken er endelig avgjort i UNE har man ikke lengere oppholdstillatelse. Man kan selvsagt anke og klage videre (men da vil det først gis avslag på bakgrunn av at man ikke kan anke, så kan man anke den avgjørelsen osv osv) men etter at saken er avgjort i UNE så har man ikke oppholdstillatelse, kun det som kalles tålt opphold. Det vil si at man strengt tatt oppholder seg ulovlig, men hjemsendelse bli ikke effekturert.

Finnes det flere ankemuligheter som gir oppholdstillatelse?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:47.