Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Skyllemiddel med lavendellukt

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-13, 10:51   #21
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skyllemiddel med lavendellukt

Men dere som plages av lukter må da dø i andre land? Jeg synes det er helt merkelig hvordan det liksom bare ikke lukter noe i Norge. reiser man litt rundt i verden, så bruker folk mye mer parymert såpe og det er potpouri på toaletter og går man forbi et vaskeri, så lukter det - rent og såpe. Norge er helt luktfritt i forhold til de fleste andre steder jeg har vært.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 11:29   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

When in Rome. Takler det helt fint på tur, takler ikke her.

Gammel 24-06-13, 11:43   #23
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Vi har fellesvaskeri, og innimellom kan jeg ikke få hentet tøyet mitt, fordi jeg får astma og pusteproblemer av parfymedampen som fyller hele lokalet. Jeg virkelig avskyr parfymert skyllemiddel! Men ren estetisk lavendelolje i små doser kan være deilig.

Gammel 24-06-13, 12:07   #24
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg elsker duften av rent sengetøy med tøymykner. Vill og gal.

Minsten er allergisk mot parfymert vaskemiddel,så det er kun vårt eget vi bruker det til. Laveldelolje i den nøytrale var jo en super ide!

Gammel 24-06-13, 14:38   #25
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker og godt tøymyknerlukt. Vi bruker det ikke så ofte, men jeg love it-love it-love it!

Gammel 24-06-13, 14:49   #26
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker denne:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 24-06-13, 15:25   #27
Levic
Bør lage seg en tittel selv

Levic sin avatar

Hvor: Nær Oslo
Levic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smartLevic imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Elsker alt som lukter godt, og har mange ganger fått kommentarer på at det lukter så godt hjemme hos oss (fra vaskerommet). Syns det er fryktelig stusselig med nyvasket tøy som ikke lukter godt. Har vokst opp i et hjem med null lukt på nyvasket tøy, og har i hele oppveksten misunnet de som kom fra velduftende hjem.
Bruker forskjellige skyllemidler med lavendel, og har ikke lagt merke til at noen er dyrere enn andre. Nå ble jeg jo oppmerksom på det, så da følger jeg med her.

Gammel 24-06-13, 15:32   #28
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker ikke skyllemiddel (eller parfymert vaskemiddel) fordi jeg og noen av ungene er allergiske. Jeg klør som pokker straks jeg får på meg klær med skyllemiddel i eller legger meg i sengetøy med skyllemiddel i.

Folk må gjerne bruke skyllemiddel for min del (så lenge jeg slipper sove i sengetøyet deres ), men jeg tror det kan være lurt og tenke over mengdene. Vi får noe arvetøy som jeg må vaske to-tre ganger før jeg orker ha det inn i skapene våre fordi det lukter så sterkt av skyllemiddel. Og det lukter virkelig ikke godt, det lukter syntetisk og merkelig.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 16:18   #29
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Den aller beste lukten av sengetøy er etter kokevask og luftet utendørs, helt uten skyllemiddel :- ) Det går jo dessverre ikke alltid, og litt skyllemiddel trengs på syntetiske stoffer.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 16:57   #30
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Etter flere år med luktfri vask har jeg nå begynt å ha en ørliten skvett skyllemiddel i vasken, rett og slett fordi jeg liker lukten.
Får mye skyllemiddel er ikke så stas.

Gammel 24-06-13, 17:30   #31
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Liker også at tøyet dufter litt godt skyllemiddel. Man trenger jo ikke bruke så mye at det stinker. Veldig sjelden jeg kjenner det lukter skyllemiddel fra klærne til folk jeg omgås.
Den beste lukten er som noen sa her; lukten av sengetøy som har tørket ute i frisk luft.

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-13, 17:57   #32
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker skyllemiddel når jeg vasker sengetøy og håndklær. Og ull (ellers blir det så elektrisk). Ellers bruker jeg eddik. Jeg har vært litt plaget med svettelukt i klær (særlig treningsklær), men eddiken tar seg av det. Er det noen plagg som virkelig lukter tar jeg det en runde på 60 grader med eddik også i forvasken.

Gammel 24-06-13, 17:59   #33
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er ulike typer skyllemiddel også, for eksempel merker jeg forskjell på Ecover skyllemiddel og på de vanlige i butikken, tror virkestoffene er ulike. Jeg må innrømme, jeg er ikke så glad i at alt lukter.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 11:58   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg til at jeg ikke liker den syntetiske lukten (jeg får lett hodepine av noen type lukter og det er nøyaktig de luktene svigermor elsker å omgi seg med. Såper som lukter så sterkt at du kjenner det når du er i annen etasje osv.) så mener jeg det er et stort miljømessig problem med alle de unødvendige kjemikaliene. Å produsere det, å lage plastflaskene, frakte, bruke, slippe ut i vannet og naturen, kaste plastflaskene... alt sammen er helt unødvendig.

Det er med skyllemiddel som med torogryter, en helt unødvendig fordyring og forsøpling av en enkel husholdningsoppgave. Unødig skapte behov fra reklamebransjen. Pådyttede ideer om at tøy som ikke lukter noe, lukter vondt. (Heng det ut, ha bedre lufting på tørkerommet, bruk tørketrommel). Tull og tøys fra ende til annen.

Gammel 27-06-13, 14:14   #35
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Unnskyld, er det mer miljøvennlig å bruke tørketrommel? Jeg mener ikke å være slem, jeg bare stusser. Må det ikke en uhorvelig mengde metall og elektroniske komponenter til i forhold til å produsere plastflasker?

Jeg skyller rent tøymyknerflaskene og leverer de i plastavfall. Håper virkelig de går til gjenbruk!

Tøyet mitt lukter ikke stygt uten skyllemiddel. Jeg har ikke tørketrommel, og synes faktisk ikke det er noe problem. Jeg hadde sikkert blitt avhengig av tørketrommel hvis jeg hadde det, men jeg savner ikke det jeg ikke har brukt. Men lukten av lavendel liker jeg. Jeg får litt sånn godfølelse når jeg skifter til lavendelduftende sengetøy, og hvis det i tillegg har hengt ute, oh da er jeg lykkelig. Ihvertfall en stund!

Hvis en skal lukte skyllemiddel av klær så må en ha fylt opp beholderen så den renner over. Det gjør jeg aldri. Jeg vil ha kvalitetsduft, ikke kvantitetsduft, hvis dere skjønner. Det skal lukte "riktig" og akkurat passe mye.

Puh, for en forklaring...

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 14:16   #36
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

PS: Jeg har kjøpt denne, men ikke prøvd den. Skal skifte sengetøy i helga.
http://www.iherb.com/Hugo-Naturals-E...oz-60-ml/17105

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 14:23   #37
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg liker denne:

Denne liker jeg også, i tillegg til Comfort lavendel. Men det er som noen sier over her, viktig å ikke bruke for mye, for jeg kan faktisk også reagere (kjenne godt) om man bruker for mye av skyllemiddelet.

Disse to jeg bruker, får jeg på Coop Obs og Rimi. Har dem ikke hverken på Rema eller Kiwi.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-13, 14:34   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg pleier bare å bruke bittelitt - litt i underkant av halv kapsel blandet med vann til full vaskemaskin.

Gammel 27-06-13, 14:40   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Det er vel to helt forskjellige miljøregnskaper? Å lage avfall og slippe ut kjemikalier, vs å bruke tørketrommel?

Jeg bruker ingen av dele forøvrig. :skinnhellig:

Gammel 27-06-13, 20:04   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Hvis en skal lukte skyllemiddel av klær så må en ha fylt opp beholderen så den renner over. Det gjør jeg aldri. Jeg vil ha kvalitetsduft, ikke kvantitetsduft, hvis dere skjønner. Det skal lukte "riktig" og akkurat passe mye.

Da tror jeg det bare er du som har blitt vant til lukta. Det skal virkelig vare bittelitt parfymert skyllemiddel til for at det lukter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.