Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - katter og løsgjengeri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-06-13, 11:32   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Jeg er katteeier og jeg bor i et rekkehusområde med alt for mange katter. Det er helt sikkert katt i annethvert hus her og det er alt for mye. Jeg synes også at det er utrolig mye uvettig kattehold rundtomkring.

En hund må du i det minste betale for. Det tror jeg begrenser en hel del. Det er uvettig hundehold rundtomkring også, men ikke i nærheten av så mye som kattehold. Når et dyr koster 10000+ tenker man seg i det minste om før man handler. Katter anskaffer folk seg bare fordi "de er så enkle, man slipper de jo bare ut?" og "barna hadde så lyst på". Sånt gjør meg sint. Først og fremst på dyrenes vegne, men også som nabo.

Jeg synes absolutt man burde sette mer krav til dyrehold. Det burde ikke vært lov til å gi bort kattunger usterilisert, uvaksinert og alt for unge. Man burde ha krav til de som skal selge dyr videre. Og på en eller annen måte bør det være føringer for hva godt kattehold er, man bør få bort de holdningene som går på at katter er så "enkle". For det bør virkelig ikke være så enkelt. Man bør sørge for at katten kommer inn om kvelden. Man bør gi de mat inne hos seg selv. Man bør ikke forlate de hjemme uten annet tilsyn enn en nabo som sørger for mat på trappa. Man bør ikke dra fra en katt ute om vinteren. Man drar ikke på ferie uten kattepass heller, det er faktisk like viktig som hundepass. Og selvfølgelig har katten do, mat og vann hjemme hos seg selv, og den får selvfølgelig være inne. Sterilisering av dyr som ikke skal avles på er en selvfølge, det samme er vaksinering etter vanlig program og veterinærsjekker og ormkurer ved behov. Kanskje kunne man hatt en ekstra katteavgift i velforeninger som gikk til vedlikehold av sandkasser og lignende? Jeg vet ikke.

Gitt at man hadde fått til dette tror jeg mengden katter hadde blitt håndterbar også for naboer. Det er kanskje 10 andre katter som frekventerer vår veranda. Jeg synes det er i overkant for å si det sånn.

Jeg mener at katter er innenfor det man må tåle fra sine naboer, men uvettig kattehold er et samfunnsproblem. Jeg synes utendørs røyking står lenger oppe på lista over ekkel naboadferd, men den lista varierer jo fra person til person.

Gammel 30-06-13, 12:00   #2
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg mener at katter er innenfor det man må tåle fra sine naboer, men uvettig kattehold er et samfunnsproblem. Jeg synes utendørs røyking står lenger oppe på lista over ekkel naboadferd, men den lista varierer jo fra
person til person.

Vi har hatt en nabo som har hatt eng i stedet for plen, vinterdekkene ligger ute hele sommeren og omvendt. Det har aldri plaget meg. Vi har hatt en del gjester som har giret seg ordentlig opp over tilstanden hans, stakkars dere som må bo ved en slik skrotnisse, men det er vel et eksempel på at vi er ulike, og irriteres av forskjellige ting. Jeg er litt slik at jeg bryr meg sjelden med hva andre driver med så lenge jeg ikke får merarbeid av det.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-06-13, 13:45   #3
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Kanskje kunne man hatt en ekstra katteavgift i velforeninger som gikk til vedlikehold av sandkasser og lignende?

Jeg synes du har mange gode forslag. Dyrebeskyttelsen anbefaler faktisk at det innføres avgift for dyrehold. Jeg synes det er en god ide. Avgiften kan dekke utgifter til opprydding av kattebæsj, og vil i seg selv antagelig få en del folk til å tenke seg om to ganger før de skaffer seg katt. Det vil kunne bidra til at antallet katter reduseres. Avgift (engangs eller månedlig, avhengig av hva det nå koster å få ryddet opp etter kattene) er en bedre løsning enn at katter skal koste penger i innkjøp. Det vil alltid være noen som er så desperate etter å bli kvitt kattungene sine at de gir dem bort gratis.

På steder der det er borettslag og velforeninger bør det være forholdsvis enkelt å få til en slik ordning med avgift, og det er ofte på slike steder problemet er størst (mange bor tett). Borettslag kan også stille krav om at katter skal merkes og steriliseres, synes jeg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:18.