Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff - katter og løsgjengeri

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 23:21   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ditt problem kanskje. Jeg hadde imidlertid fått et problem med å måtte avlive en venn.

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å formidle her. Prøver du å si at det er fint at katter kan bevege seg fritt inn i folks hager, for da slipper du å avlive katten din?

Hadde det vært forbudt å ha katter løse i byen, så måtte jo katteeiere forholdt seg til det. Enten ved å ha innekatt, ved å gå med katten i bånd, ved å ha luftegård i hagen med tak og vegger på, ved å flytte ut av byen, eller et eller annet annet som jeg ikke har tenkt på.

Slik er det jo ikke. Det er - såvidt jeg vet, jeg har ikke funnet påstander som sier annet - ikke ulovlig å la katten gå fritt rundt. Men man har likevel et erstatningsansvar, slik jeg har forstått det. Eller har jeg misforstått?

Sitat:

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

(Hentet herfra: http://www.personskadeportalen.no/ansvar-for-dyr/)

Eller mener man å si at for katter så trenger man ikke utøve "tilbørlig tilsyn"?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 23:54   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg forstår ikke helt hva du prøver å formidle her. Prøver du å si at det er fint at katter kan bevege seg fritt inn i folks hager, for da slipper du å avlive katten din?

Hadde det vært forbudt å ha katter løse i byen, så måtte jo katteeiere forholdt seg til det. Enten ved å ha innekatt, ved å gå med katten i bånd, ved å ha luftegård i hagen med tak og vegger på, ved å flytte ut av byen, eller et eller annet annet som jeg ikke har tenkt på.

Slik er det jo ikke. Det er - såvidt jeg vet, jeg har ikke funnet påstander som sier annet - ikke ulovlig å la katten gå fritt rundt. Men man har likevel et erstatningsansvar, slik jeg har forstått det. Eller har jeg misforstått?

(Hentet herfra: http://www.personskadeportalen.no/ansvar-for-dyr/)

Eller mener man å si at for katter så trenger man ikke utøve "tilbørlig tilsyn"?

Jeg mener at for min katt og for andre katter som er vant til å kunne slippe ut finnes det ikke noe annet alternativ enn avliving dersom det skulle bli forbudt å slippe ut katter. Noe annet hadde vært dyremishandling. Det er noe annet med katter som oppdras til å være såkalte innekatter fra de er kattunger, det skal visstnok fungere greit i blokk i hvertfall, jeg sliter dog med å se hvordan jeg skulle fått det til i praksis. Jeg skjønner behovet ditt for å slippe å se andres dyr krysse plenen din, men konsekvensene av å mene at dette er uakseptabel adferd fra katter og deres eiere er faktisk at du ønsker avliving av alle katter i nabolaget ditt. Disse kattene er anskaffet av eiere som har forholdt seg til regelverk og tradisjon i dette landet med tanke på kattehold. Du er velkommen til å mene at katter bør forbys i tettbygd strøk, men å regne med at man kan komme opp med noen annen løsning enn å avlive de fleste av dem blir litt vel effektive skylapper for min del. Og man har vel ikke erstatningsansvar før dyret faktisk gjør skade. Å passere over naboens plen sorterer ikke under dette. Det objektive erstatningsansvaret krever at det er noe som er ødelagt.

Derimot er jeg helt enig i at det er for mange katter i bystrøk, og det er ikke minst for mange ukastrerte katter i bystrøk. Og jeg er for avgifter og andre tiltak for å få ned denne bestanden. Med færre katter og større krav til eierne tror jeg at det ville være et betraktelig mindre naboproblem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.