Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Snowden - trenger han asyl eller deng?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-13, 20:31   #1
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Snowden - trenger han asyl eller deng?

Ja, nå ble det straks hårete for Norge; Snowden søker asyl i Norge, får kontant avslag av et, antar jeg, svært lettet UDI som kan ri en paragraf. Ja, helt til Nygård kommer og ødelegger alt da.

Hva synes vi? Er Snowden en geek med oppmerksomhetsbehov utover det normale eller en fyr med sitt moralske kompass i behold?

Jeg har ikke finlest noe og gjort dypdykk i paragrafer og lover, men synes Snowden har gjort Det Rette, og det med enorme konsekvenser for egen person.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 20:52   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snowden - trenger han asyl eller deng?

Det blir vel uansett hårete for Norge, skal vi gi asyl til en amerikaner?
Dessuten er det vel litt risikabelt å satse på Norge, vi har vel strengt tatt for å vane å utlevere alle som ikke er norske statsborgere? Og har definitivt utlevert folks om har vært ettersøkt i USA tidligere.

Jeg er litt på ambivalenten, og har ikke satt meg godt nok inn i saken egentlig. :

Gammel 02-07-13, 21:03   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg har ikke finlest noe og gjort dypdykk i paragrafer og lover, men synes Snowden har gjort Det Rette, og det med enorme konsekvenser for egen person.

Jeg syns det er ganske viktig at verdenssamfunnet får vite at USA har overvåket ambassader, blant annet. Jeg lurer veldig på om Snowden visste hva som var konsekvensene.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:06   #4
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det han har gjort er viktig. Jeg leste ett sted at vi har gitt flere amerikanere politisk asyl ellerno sånt så det er da ikke umulig. Vi kan for eksempel ikke utlevere ham hvis han risikerer dødsstraff og det gjør han vel?

Gammel 02-07-13, 21:07   #5
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg er der Ru er; på rent prinsippielt og moralsk og føkk åff grunnlag synes jeg vi bør beskytte ham med alt vi har. Hadde han vært russer, kineser eller lignende hadde vi ikke nølt, men det er jo mye politikk å ta hensyn til her. Men jeg skulle ønske vi levde i en annen mer enkel verden der det rette ble belønnet.

Gammel 02-07-13, 21:10   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Jeg synes det han har gjort er viktig. Jeg leste ett sted at vi har gitt flere amerikanere politisk asyl ellerno sånt så det er da ikke umulig. Vi kan for eksempel ikke utlevere ham hvis han risikerer dødsstraff og det gjør han vel?

Han risikerer i hvert fall årelang isolasjon, og det er vel også grunn til å ikke kunne utlevere ham? Det er jo brudd på menneskerettighetene.

Jeg synes han burde få asyl, men jeg frykter samtidig konsekvensene hvis vi gjør det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-13, 21:10   #7
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg syns det er ganske viktig at verdenssamfunnet får vite at USA har overvåket ambassader, blant annet. Jeg lurer veldig på om Snowden visste hva som var konsekvensene.

Han er amerikaner med omløp mellom ørene. Jo, han var nok rimelig bevisst på hvordan dette ville bli mottatt. Mulig han satset på noe beskyttelse i det at han flagget dette så åpent, men jeg vil anta han forsto hva han satt i gang.

Gammel 03-07-13, 00:06   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Asyl og cred.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 00:14   #9
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes verden skal diskutere saken og ikke Snowden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 01:35   #10
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes verden skal diskutere saken og ikke Snowden.

Enig.
Bortsett fra det, er Snowden en helt for meg.

Gammel 03-07-13, 01:38   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han kan vel stilles for retten i Norge!

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 07:54   #12
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Uten å ha satt meg altfor godt inn i saken; han bør få asyl. Og jeg er enig i at verden bør diskutere sak og ikke person her. Han er råtøff som har gått ut med dette, men tror dessverre ikke han forstod konsekvensene. Dog, for en mann!!

Gammel 03-07-13, 08:46   #13
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Han fortjener asyl. Og er enig i at man heller bør diskutere saken og ikke mannen.

Gammel 03-07-13, 08:51   #14
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Han fortjener asyl. Og er enig i at man heller bør diskutere saken og ikke mannen.

Helt enig! For meg er han en varsler, og det er ikke greit med så omfattende overvåking som han varsler om

Gammel 03-07-13, 11:14   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10111638 (Flyet til den bolivianske presidenten ble nektet å fly inn i ymse europeiske luftrom!)

http://www.aftenposten.no/kultur/Wil...t-7245715.html (William Nygaard ber Norge behandle Snowdens asylsøknad på nytt.)

Jeg merker at jeg ikke er så begeistret for USAs måte å håndtere dette på. Ikke at jeg er så begeistret for Norge heller, egentlig, etter at den nye åndsverkloven ble iverksatt per 1. juli. Personvern. Overvåkning. To sider av samme sak.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-07-13, 11:34   #16
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Kjenner at eg ikkje har gjort "jobben min" og satt meg inn i denne saka. Då blir det for dumt å meina noko stort om det....

Gammel 03-07-13, 11:44   #17
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er dumt at han skal henges ut som den store syndebukken, det er jo en kjempeskandale han har rullet opp, noe som blir overskygget av hans sak.

Jeg skjønner at det er vanskelig å gi han asyl, storpolitikk osv, men det er jo for jævlig at han ikke har noen steder å dra. Jeg synes han er en helt.

Gammel 03-07-13, 11:48   #18
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Flott og fint det Snowden gjorde og alt det der og for all del, gi han asyl men det som blir så tragikomisk med denne saken i et fugleperspektiv er at i forhold til land som Kina og Russland blir den type overvåkning som USA bedriver så smått i forhold. Han "gjemmer" seg seg i land uten grunnleggende ytringsfrihet eller pressefrihet og den store stygge ulven blir som alltid USA. Litt komisk også, synes jeg.

Gammel 03-07-13, 11:53   #19
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norge risikerer vel ikke så alt for mye med å gi ham asyl, vi er nokså uavhengige og har dessuten pålagt oss selv rollen "det mest rettferdige land i verden". Dessuten har vi hatt (inntil det føkkings datalagringsdirektivet) sterkt personvern mot overvåkning.

En annen ting er vel at vi har utleveringsavtaler med USA? Vil det ha noe å si?

Gammel 03-07-13, 11:54   #20
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Flott og fint det Snowden gjorde og alt det der og for all del, gi han asyl men det som blir så tragikomisk med denne saken i et fugleperspektiv er at i forhold til land som Kina og Russland blir den type overvåkning som USA bedriver så smått i forhold. Han "gjemmer" seg seg i land uten grunnleggende ytringsfrihet eller pressefrihet og den store stygge ulven blir som alltid USA. Litt komisk også, synes jeg.

Når man ser hvor lite pressen i USA dekker dette og derimot til dels demoniserer Snowden, så hadde jeg vært svært bekymret om jeg var amerikansk. Er man på vei mot ny mccarthyisme?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:52.