Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

De mest gripende/engasjerende bøkene

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-13, 14:19   #41
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: De mest gripende/engasjerende bøkene

Drageløperen og tusen strålende soler er to bøker jeg husker godt.

Veien til karlsvogna, tenker du skjønner det sjæl og hva skal vi med stjerner nå er også sterke bøker jeg ikke glemmer.

Gammel 10-07-13, 19:52   #42
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kate, her.

"Hva skal vi med stjerner nå?". Den glemmer jeg aldri, aldri. Det mentale bildet av Espen som holder datteren mens bølgen river henne ut av armene hans, glemmer jeg aldri. Det er noe av det mest grusomme jeg har lest..

Denne, og "Jeg tenker du skjønner det sjøl" er vel to av bøkene jeg har lest som har gjort mest inntrykk.

"Ikke uten min datter" gjorde også sterkt inntrykk.

Gammel 10-07-13, 20:14   #43
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 247
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg var mindre gjorde Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik stort inntrykk. Ellers husker jeg godt Angela's Ashes av Frank McCourt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 08:03   #44
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har tenkt lenge og ser at boksmaken min har endra seg gjennom tidene. Då eg var barn, lot eg meg gripe veldig av Hilda Stahl sin serie om Elizabeth som blir sendt i fosterheim. Som tenåring var Victoriabab Hamsun og Ikke uten min datter bøker som gjorde stort inntrykk. Nå i voksen alder har Medmenneske av Olav Duun, Mnem av Simon Stranger, Keiseren av Portugalien av Selma Lagerlöf og Isslottet av Tarjei Vesaas vore bøker som har gjort stort inntrykk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 10:39   #45
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Denne, og "Jeg tenker du skjønner det sjøl" er vel to av bøkene jeg har lest som har gjort mest inntrykk.

Den gjorde inntrykk på meg og. Jeg var litt sånn skeptisk til boka i utgangspunktet, om det var sånn "grafsing" liksom. Men det var for meg en viktig (og vond) bok å lese, og jeg synes det er en bok mange burde lese.

Morgen i Jenin er en annen bok som satt dype spor hos meg.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 10:42   #46
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Den gjorde inntrykk på meg og. Jeg var litt sånn skeptisk til boka i utgangspunktet, om det var sånn "grafsing" liksom. Men det var for meg en viktig (og vond) bok å lese, og jeg synes det er en bok mange burde lese.

Morgen i Jenin er en annen bok som satt dype spor hos meg.

Jeg tror egentlig alle bør lese den, for den er en vekker, rett og slett. Og for meg som jobber i barnehage så føles den ekstra viktig å lese. Som deg var jeg litt skeptisk, men jeg syns den var godt skrevet.

Gammel 11-07-13, 10:50   #47
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg tror egentlig alle bør lese den, for den er en vekker, rett og slett. Og for meg som jobber i barnehage så føles den ekstra viktig å lese. Som deg var jeg litt skeptisk, men jeg syns den var godt skrevet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 11:51   #48
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vannliljen og Når kaninen hyler er bøker som har brent seg grundig fast. Frodig sommer, leser jeg igjen og igjen.

Gammel 12-07-13, 06:18   #49
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Vannliljen, Men tankene mine får du aldri, Angela's ashes og Jeg tenker nok at du skjønner det sjøl har jeg også lest. De har også satt dype spor. Det er kun Angela's Ashes og Men tankene mine får du aldri jeg kommer til å orke å lese mer enn en gang.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-13, 00:03   #50
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har sluttet å lese gripende/triste bøker. Den vondeste var vel debutromanen 'En tiger for en engel' av Anne B. Ragde, lest som voksen med egne barn selv.

Ellers 'Det angår også deg' som andre har nevnt, 'For dagene er onde' av Anne Karin Eldstad, og 'Men tankene mine får du aldri' - lest som ungdom.

Ellers kom jeg halvveis gjennom 'En flyktning krysser sitt spor', men da var det nok dritt oppi hodet mitt. Nå leser jeg krim, drama eller humor. Blir så følelsesmessig påvirket, at jeg må skåne meg litt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-13, 00:09   #51
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg leste ellers mye trist som barn/ungdom. Leste og gråt. Jeg dyrket på en måte mine egne redsler litt. Malena og gleden f.eks.

Ellers har jeg tre ganger lest om Lotta i bråkmakergata til ungene, som skal flytte fordi hun er sint på moren sin. Jeg leser, og så kommer kvelden, og Lotta står der og tenker på at det ikke er noen Lotta der å si god natt til, og jeg og eldstemor sipper og gråter hver gang. Og så ler vi litt etterpå.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:18.