Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er Mette-Marits klær en privatsak?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-07-13, 16:42   #21
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?

Agurktid!

Jeg kan ikke ved et øyekast se om den eller den kjolen kommer fra den eller den designeren eller om skoen er fra Brandos eller vesken fra Indiska. Oftest må man lese bildeteksten eller artikkelteksten for å vite hvilken designer eller hvilken skredder som har laget kjolen. Det er klart at designere, både norske og utenlandske, gjerne vil at kronprinsessen skal ha på seg deres kreasjoner. Hun er en flott dame og på grunn av sin stilling blir hun garantert fotografert. For alt vi vet så kan det hende at dressene til "kropmpen" er gaver fra Moods of Norway eller Boss.

Gammel 10-07-13, 16:42   #22
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sånn bortsett fra at jeg ikke bryr meg i det hele tatt så er jeg enig med Pøbelsara.

Gammel 10-07-13, 17:39   #23
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er vanskelig å svare på siden jeg mener hele monarkiet er kritikkverdig. Da blir liksom kjolene bare et symbol på noe som er veldig feil i mine øyne.

Gammel 10-07-13, 19:59   #24
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Jeg synes det er vanskelig å svare på siden jeg mener hele monarkiet er kritikkverdig. Da blir liksom kjolene bare et symbol på noe som er veldig feil i mine øyne.

Jepp, vi må snart se å bli kvitt monarkiet en gang for alle, mener jeg. Stakkars mennesker. Det må virkelig være utrolig kjipt å bli så grundig, personlig diskutert i mediene så ofte?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 21:23   #25
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Innsyn er naturlig, uansett om de bruker pengene på dyre designklær fra Italia eller på Fretex. Jeg synes godt de kunne brukt enda mer norsk design, selv om jeg skjønner at det er lettere å gjøre for de danske og engelske kongelige. Utvalget er noe bedre der. Vesker til 50 000 er det ingen som har bruk for, heller ikke kongelige.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 21:38   #26
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er milevis forskjell på h&m-klær og å gang etter gang komme i nye antrekk i 50 - 100 000 kronersklassen fra Valentino og Pucci. Virkelig. Det hadde vært kritikkverdig om det var fellesskapets penger som ble brukt (apanasjen er faktisk våre penger og vi drifter et veldig dyrt kongehus) og det er absolutt kritikkverdig at kronprinsessen lar seg bruke som reklameplakat og blir sponset.

Hun er i tillegg dårlig på både bruk av norsk design, og på gjenbruk. I motsetning til sin svigermor.

Jeg syns Mette-Marit er flott og stort sett gjør en helt fin jobb når hun nå engang har havnet i den absurde situasjonen hun er i, men dette vitner om ekstremt dårlig dømmekraft.

Gammel 10-07-13, 23:20   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Polyanna og Pøbelsara. Jeg har lenge tenkt at hun burde bruke mer norsk design. Vi har mange flotte designere, både i luksusklassen og hverdagsklær og hennes jobb er å representere Norge. Det er ikke hennes jobb å representere italienske luksusdedignere.

I tillegg tjener hun mer enn godt nok til å kjøpe klær av norske designere og på den måten også støtte dem økonomisk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-13, 23:24   #28
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Gammel 10-07-13, 23:34   #29
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, og nei. Jeg er også republikaner, men nå har vi engang et monarki, og det kan drives og utøves på mange måter. Gode og dårlige. Og siden det faktisk 1) er en del av den konstitusjonen vi faktisk har og 2) drives for våre penger, så har jeg ikke noen problemer med å skulle mene noe om dette i det hele tatt.

Som med så mye annet.

Gammel 10-07-13, 23:46   #30
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at i denne diskusjonen gjelder ordtaket "Damned if you do, damned if you don't!". Det blir galt uansett hva hun gjør tror jeg.

Ikke bra nok klær - kritikk for ikke å representere oss bra nok.
For dyre klær - kritikk for å bruke fellesskapets penger.
Ta imot gaver (og ikke bruke fellesskapets penger) - kritikk for å være kjøpt og betalt av designere.
Bruke norsk design - kritikk for å kjøpe dyre klær for fellesskapets penger.
Bruke utenlandsk design - kritikk for ikke å bruke norsk design.

Jeg er bare sjeleglad jeg ikke er i hennes sko jeg!

Gammel 10-07-13, 23:49   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke hun hadde fått så mye kritikk om hun hadde et bevisst og uttalt formål å representere norsk design. Tingene hun har lagt sin elsk på er virkelig i en ekstrem luksusklasse, altså.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 00:00   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det finnes en fin og veeeeldig bred middelvei her, altså. Klart, kritikk blir det uansett, men den kritikken som kommer nå mener jeg er veldig godt fundert.

Ikke at jeg ikke forstår henne. Hun er glad i vakre ting og det å ha noen av de designerne som lager verdens vakreste ting hengende på dørterkselen og tigge deg om å bruke akkurat deres klær, det er ikke vanskelig å se at det er fristende å gi seg over.

Gammel 11-07-13, 00:27   #33
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ualminnelig uengasjert kjenner jeg. Burde jeg lese mer kulørt presse?

Gammel 11-07-13, 00:28   #34
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er viktig at kongehuset er klar på at dette ikke er en privatsak. Representasjon er ikke det. Og hva de velger å ha på seg er en del av den pakken. Sånn er det bare, man kan like det eller ikke. Slik hadde det også vært om vi hadde vært en republikk. Jeg tror egentlig ikke det hadde kommet så mye kritikk hvis det var bevisst bruk av norske designere som var greia, helt uavhengig av prisklasse.

Gammel 11-07-13, 00:28   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er ualminnelig uengasjert kjenner jeg. Burde jeg lese mer kulørt presse?

Jeg håper det er lov å synse i vei uten å ha peiling på klær, kongehus eller designere. Jeg mener imidlertid litt om pengebruk og stat.

Gammel 11-07-13, 13:17   #36
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Tja, og nei. Jeg er også republikaner, men nå har vi engang et monarki, og det kan drives og utøves på mange måter. Gode og dårlige. Og siden det faktisk 1) er en del av den konstitusjonen vi faktisk har og 2) drives for våre penger, så har jeg ikke noen problemer med å skulle mene noe om dette i det hele tatt.

Som med så mye annet.

Ja, jeg er jo enig med deg i det, det er vel bare det at monarki- motstanden min blir så overskyggende at det er vanskelig for meg å se forbi. Men når jeg klarer det, så er jeg enig.

Gammel 11-07-13, 13:23   #37
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men det er jo her jeg synes man blander epler og bananer i diskusjonen. Når Mette-Marit bruker klær hun har fått i gave (=promoterinslønske hos designer), så koster det jo ikke skattebetalerene noe som helst. Og hadde hun vært en person med stor makt så hadde jeg reagert veldig på ... ehe .. "sjulte forbindelser" (litt dårlig ord, men du skjønner kanskje hva jeg mener). Men det har hun jo ikke.

Gammel 11-07-13, 13:31   #38
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det er jo her jeg synes man blander epler og bananer i diskusjonen. Når Mette-Marit bruker klær hun har fått i gave (=promoterinslønske hos designer), så koster det jo ikke skattebetalerene noe som helst. Og hadde hun vært en person med stor makt så hadde jeg reagert veldig på ... ehe .. "sjulte forbindelser" (litt dårlig ord, men du skjønner kanskje hva jeg mener). Men det har hun jo ikke.

Hun er jo en person med stor makt, selv om den ikke er konstitusjonell.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-13, 13:38   #39
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Hun er jo en person med stor makt, selv om den ikke er konstitusjonell.

Hvilken makt da? At hun får damer som meg til å kle meg i Oscar La Renta?

Gammel 11-07-13, 13:49   #40
wildthing
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2013
wildthing har et hav av muligheter foran seg
Standard

Se og hør leser jeg ikke, men jeg har da fått med meg større oppslag om denne saken i nettaviser.

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg synes det går an å finne en mellomting mellom svinedyre kjoler i hundretusenkronersklassen og Cubus...... Og så synes jeg det er hinsides over å være presentabel å stille til fotografering Afrika med en veske som er verdt mange årslønner for afrikanerne hun fotograferes sammen med.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tingene hun har lagt sin elsk på er virkelig i en ekstrem luksusklasse, altså.

Dette har jeg også reagert på. Jeg synes dette er en voldsom kontrast til den folkelige stilen som f.eks kong Olav stod for (Nå har det selvsagt noe med væremåte å gjøre, men jeg tenker også på klær f.eks lua han brukte i alle år). Og er det sånn at hun gir bort/selger klesplagg hun har brukt et par ganger for å gå foran som et forbilde for gjenbruk? I så fall virker det direkte latterlig i mine øyne.
Episoden med vesken hun bar på ved Afrika-besøket var grelt. Etter min mening er det direkte pinlig at en representant for Norge viser slik mangel på gangsyn. Så; nei, jeg synes ikke klærne er en privatsak. Spesielt ikke når det viser seg at motehus bevisst bruker MM eller andre medlemmer av kongehuset i markedsføring.

wildthing er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:55.