|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tatt på
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Agurktid!
|
|
|
#22 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Sånn bortsett fra at jeg ikke bryr meg i det hele tatt så er jeg enig med Pøbelsara.
|
|
|
#23 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg synes det er vanskelig å svare på siden jeg mener hele monarkiet er kritikkverdig. Da blir liksom kjolene bare et symbol på noe som er veldig feil i mine øyne.
|
|
|
#24 |
|
En som trener
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?
Jepp, vi må snart se å bli kvitt monarkiet en gang for alle, mener jeg. Stakkars mennesker. Det må virkelig være utrolig kjipt å bli så grundig, personlig diskutert i mediene så ofte? |
|
|
|
|
|
#25 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Innsyn er naturlig, uansett om de bruker pengene på dyre designklær fra Italia eller på Fretex. Jeg synes godt de kunne brukt enda mer norsk design, selv om jeg skjønner at det er lettere å gjøre for de danske og engelske kongelige. Utvalget er noe bedre der. Vesker til 50 000 er det ingen som har bruk for, heller ikke kongelige.
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Det er milevis forskjell på h&m-klær og å gang etter gang komme i nye antrekk i 50 - 100 000 kronersklassen fra Valentino og Pucci. Virkelig. Det hadde vært kritikkverdig om det var fellesskapets penger som ble brukt (apanasjen er faktisk våre penger og vi drifter et veldig dyrt kongehus) og det er absolutt kritikkverdig at kronprinsessen lar seg bruke som reklameplakat og blir sponset.
|
|
|
#27 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg er enig med Polyanna og Pøbelsara. Jeg har lenge tenkt at hun burde bruke mer norsk design. Vi har mange flotte designere, både i luksusklassen og hverdagsklær og hennes jobb er å representere Norge. Det er ikke hennes jobb å representere italienske luksusdedignere.
|
|
|
#28 |
|
Off the map.
|
|
|
|
#29 |
|
Yes, we can!!
|
Tja, og nei. Jeg er også republikaner, men nå har vi engang et monarki, og det kan drives og utøves på mange måter. Gode og dårlige. Og siden det faktisk 1) er en del av den konstitusjonen vi faktisk har og 2) drives for våre penger, så har jeg ikke noen problemer med å skulle mene noe om dette i det hele tatt.
|
|
|
#30 |
|
En Som Trener
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg tror at i denne diskusjonen gjelder ordtaket "Damned if you do, damned if you don't!". Det blir galt uansett hva hun gjør tror jeg.
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg tror ikke hun hadde fått så mye kritikk om hun hadde et bevisst og uttalt formål å representere norsk design. Tingene hun har lagt sin elsk på er virkelig i en ekstrem luksusklasse, altså.
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Det finnes en fin og veeeeldig bred middelvei her, altså. Klart, kritikk blir det uansett, men den kritikken som kommer nå mener jeg er veldig godt fundert.
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Jeg tror det er viktig at kongehuset er klar på at dette ikke er en privatsak. Representasjon er ikke det. Og hva de velger å ha på seg er en del av den pakken. Sånn er det bare, man kan like det eller ikke. Slik hadde det også vært om vi hadde vært en republikk. Jeg tror egentlig ikke det hadde kommet så mye kritikk hvis det var bevisst bruk av norske designere som var greia, helt uavhengig av prisklasse.
|
|
|
#35 |
|
maler
|
Jeg håper det er lov å synse i vei uten å ha peiling på klær, kongehus eller designere.
|
|
|
#36 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Ja, jeg er jo enig med deg i det, det er vel bare det at monarki- motstanden min blir så overskyggende at det er vanskelig for meg å se forbi. Men når jeg klarer det, så er jeg enig.
|
|
|
#37 |
|
Leser
|
Men det er jo her jeg synes man blander epler og bananer i diskusjonen. Når Mette-Marit bruker klær hun har fått i gave (=promoterinslønske hos designer), så koster det jo ikke skattebetalerene noe som helst. Og hadde hun vært en person med stor makt så hadde jeg reagert veldig på ... ehe .. "sjulte forbindelser" (litt dårlig ord, men du skjønner kanskje hva jeg mener). Men det har hun jo ikke.
|
|
|
#38 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Hun er jo en person med stor makt, selv om den ikke er konstitusjonell.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Leser
|
Hvilken makt da? At hun får damer som meg til å kle meg i Oscar La Renta?
|
|
|
#40 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2013
![]() |
Sv: Er Mette-Marits klær en privatsak?Se og hør leser jeg ikke, men jeg har da fått med meg større oppslag om denne saken i nettaviser.
Dette har jeg også reagert på. Jeg synes dette er en voldsom kontrast til den folkelige stilen som f.eks kong Olav stod for (Nå har det selvsagt noe med væremåte å gjøre, men jeg tenker også på klær f.eks lua han brukte i alle år). Og er det sånn at hun gir bort/selger klesplagg hun har brukt et par ganger for å gå foran som et forbilde for gjenbruk? I så fall virker det direkte latterlig i mine øyne. |
|
|
|
![]() |
|
|