|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Hvordan få sunnere familie?Kosthold og snop har sklidd ut. Ungene har vært to uker på ferie med besteforeldre og en uke med oss. 11 åringen har lagt på seg Ca 4 kg. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få sunnere familie?Kast nugattien, regel om en brødskive med proteinrikt pålegg (ost/skinke/egg) før de får en med syltetøy. Dropp saft og begrens juice.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Prøv å hold godterier til lørdager selv om det er ferie. Nugatti bare på helg. Lag smoothies og hjemmelaget saftis uten sukker istedet for is. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
I mål
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Jeg vet mange har frislipp på is og snop i ferien, og det kan hverken jeg eller familien min ha. Vi kjører en norm på 1 is daglig i ferien, det er ikke absolutt, men som en slags ramme. Godteri litt oftere enn vanlig, men ikke i hytt og pine. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Vanskelig uten mannen, kanskje, men du kan sette regler for måltider du skal bidra til, for eksempel. Alltid godt med grønnsaker til alle middager. Legg på fatene ved komfyren og la hver person få en tilmålt porsjon med halve fatet med grønnsaker (noe de liker sånn noenlunde) en kvart kjøtt og en kvart tilbehør. Vann til alle måltider bortsett fra melk til brødmat. Om man vil ha påfyll får man en grønnsaksporsjon først, før man får fylle på med annet.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan få sunnere familie?Kutt ut godteri, kaker, kjeks og is osv. selv om det er ferie, dvs. begrens det til et par ganger i uken. Mine har ikke fått is hver dag selv om det er varmt og sol og ferie.
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få sunnere familie?Tusen takk for gode tips! I dag har jeg vært hjemme alene og gått gjennom alle skap og skuffer. Snop og kjeks har jeg gjemt slik at jeg og mannen ikke skal gå og småspise hver kveld! |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: På bygda
![]() ![]() |
Sv: Hvordan få sunnere familie?Et middagstips er å lage "skattekister"
|
|
|
|
#10 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Hvordan få sunnere familie?Hos oss er det Nugatti kun på lørdager også i ferien, samme med godteri. Litt ekstra blir det når vi har ferie, vi hadde f.eks. "Kino"-kveld her i forrige uke og da serverte jeg popcorn og en melkerull på delings på en onsdag. Til stor jubel
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvordan få sunnere familie?For oss har det funket å ikke ha ting i huset. Det skjer en sjelden gang at det blir kjøpt inn nugatti eller sjokolademelkpulver, men når det er tomt er det lenge til neste gang jeg kjøper det. Og når vi kuttet ut søtsaker ol. så tømte vi skapene. Det vi ikke har tilgjengelig maser de heller ikke etter. Lørdagsgodter blir kjøpt inn til helgen og jeg kjøper ikke store mengder. Jeg sliter litt med det når det kommer sånne 3 for 2 tilbud, men må bare ta meg i nakken og minne meg selv på at det eneste jeg oppnår er at vi spiser mer. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hvordan få sunnere familie?Knerten forventet sjokoladepålegg på mandag, og i dag, det var jo fri? Nei, dette er mandag, det er ferie, men ikke helg, svarte jeg.
|
|
|
#13 |
|
Curlingkone
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Det å bake rundstykker og brød selv feks i helgene, og ungene er med på det selv kan gjøre at de spiser mer av det enn usunne alternativer. Jeg har i masse frø og hele korn. Veldig godt når det er nystekt.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan få sunnere familie?Jeg er mye strengere enn mannen, og gir meg faktisk ikke på det.... her er reglene i ferien: |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan få sunnere familie?
Jeg leste det i en nettavis her om dagen, og det er dokumentasjon jeg skal bruke.
|
|
|
#16 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Har bare lyst til å fort kommentere at det er stor forskjell på saftis og fløteis når der kommer til kalorier. Det går fint an å skille litt på den måten også.
|
|
|
#17 |
|
Leser
|
Akkurat dette sitter langt inne hos meg også. Jeg er vokst opp med at man ikke kan kaste mat, og nå som vi har begynt med det (ikke alt, men alle rester etter lørdagsgodt og søndagsdessert går i søpla), føles det veldig merkelig innimellom.
|
|
|
#18 |
|
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Jeg synes det er en underlig idé at man ikke skal kunne lage noe godt, det er da bare å lage mindre porsjoner? Evt. fryse ned? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Leser
|
I prinsippet er jeg enig med det, men i praksis kommer jo an på hva man lager, kaker kan feks være vanskelig å få laget i mindre posjoner. Av og til bommer man også på mengden. Jeg vil si at det kan være vanskelig å spise sunt hvis man har som prinsipp at man ikke skal kaste mat. (Akkurat dette tror jeg er en stor generasjonsgreie, jeg merker det sitter veldig godt i meg også: At man skal man ikke kaste)
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Hvordan få sunnere familie?Jeg er helt enig i at det er en uting å kaste mat som kan brukes, og jeg er av den yngre generasjon, men hvis det er et problem i familien at man spiser for mye søtt og usunt fordi man lager for mye og for store kaker, da velger man enten å la være å lage kaker, eller å lage mindre porsjoner. |
|
|
|
![]() |
|
|