Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-06, 22:01   #1
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ja ja, da er det nye statsbudsjettet klart!

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Eks. 2: Vi skal innføre et varmt skolemåltid. Dette ble senere redusert til å bare gjelde frukt og grønt. Det tok tre måneder før emballasjeavgiften økte slik at skolemelken vi betaler for selv økte med over 30%

AP gikk ikke til valg på å innføre et varmt skolemåltid, de var for en prøveordning med frukt og grønt. Det var SV som ønsket dette. Synes ikke det du henviser til er et løftebrudd. I et regjeringssamarbeid får man selvsagt ikke gjennom alle sakene sine.

Vi har alle våre visjoner og planer. Klarer du å nå alle målene dine? Klarer du å leve det såkalte "drømmelivet"? (Jeg snakker ikke til deg alene nå altså Nenne. ) Det blir ryddig for meg at de ulike politiske partiene synliggjør det de anser som "drømmesamfunnet", og hva de ønsker å jobbe imot. Jeg forventer ikke at de skal oppnå målene på null komma niks. For tiden får jo ingen regjering sitte så lenge, at de ikke får jobbet mot langsiktige mål. Dette skaper politisk "ustabilitet" har jeg inntrykk av.

Jeg synes folk må være litt mer overbærende med politikere. Uansett om de tilhører høyre, midre eller venstre fløy. Selvsagt skal vi pese dem i forhold til valgløfter, men jeg synes det går litt langt innimellom. Politikk er ikke bare enkelt. Akkurat som livet ikke bare er enkelt.

Gammel 06-10-06, 22:08   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

AP gikk ikke til valg på å innføre et varmt skolemåltid, de var for en prøveordning med frukt og grønt. Det var SV som ønsket dette. Synes ikke det du henviser til er et løftebrudd. I et regjeringssamarbeid får man selvsagt ikke gjennom alle sakene sine.

Jeg ser dette som et løftebrudd. Greit nok at ikke alt kommer på én gang, det kan sikkert godtas at ting kommer litt etter hvert, men at det ikke kommer noen ting annet enn en avgift på skolemelken som vi foreldre betaler for selv DET er et hån rett og slett.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:13   #3
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ap, SV og Sp gikk til valg som en pakkedeal, og da går det ikke an å skylde på at "det var de andre som ville det". Da fikk de søtten meg ha koordinert valgløftene sine litt bedre på forhånd, hvis ikke kan de jo alle peke på en av regjeringspartnerene og si at "det var det bare de som lovte", og så trenger de ikke holde ett eneste valgløfte.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 22:29   #4
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ap, SV og Sp gikk til valg som en pakkedeal, og da går det ikke an å skylde på at "det var de andre som ville det". Da fikk de søtten meg ha koordinert valgløftene sine litt bedre på forhånd, hvis ikke kan de jo alle peke på en av regjeringspartnerene og si at "det var det bare de som lovte", og så trenger de ikke holde ett eneste valgløfte.

Dette forsto jeg ikke helt. Gikk til valg som en pakkedeal? Dersom AP hadde fått 55% av stemmene, så ville de sannsynligvis ikke samarbeidet med de andre partiene? På tross av at de hadde en avtale om regjeringsarbeid på forhånd? Jeg er opptatt av at hvert parti må stå fram med sine særegenheter, og sine visjoner. Hvordan skal man ellers kunne velge hvilket parti man skal stemme på? Jeg er generelt enig i mye av både det AP og SV står for, og det var disse forskjellene som avgjorde hvilket av dem som fikk min stemme.

Gammel 06-10-06, 23:37   #5
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Får starte med at jeg ikke har lest så veldig godt hva det nye stadsbudsjettet går ut på da, men litt har jeg fått med meg.
Utfra det jeg har fått med meg synes jeg ikke det virker så ille.
Selvsagt ting jeg ønsket skulle få mere penger, men alle kan ikke få alt.

Når det gjelder valgløfter og annet valgflest så har man vel lært å ta de med en klype salt. Eneste stedet omtrent hvor det er greit å være pessimist, for da blir man jo gledelig overrasket om de innfrir.
Nå har vi hatt denne regjeringen i snart 1 år, og det er litt i korteste laget til at de skal kunne innfri en haug med valgløfter. Synes de kanskje i allefall viser tegn til at de vil innfi noe av det.

Når det gjelder varmmat i skolen er jo egentlig det ikke noe bare de kan si at sånn skal vi ha. Hvordan blir det egentlig å praktisk gjennomføre det?
Nå har ikke frukt heller blitt gratis, men subsidiert har det blitt.

Gammel 07-10-06, 11:32   #6
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Får starte med at jeg ikke har lest så veldig godt hva det nye stadsbudsjettet går ut på da, men litt har jeg fått med meg.
Utfra det jeg har fått med meg synes jeg ikke det virker så ille.
Selvsagt ting jeg ønsket skulle få mere penger, men alle kan ikke få alt.

Når det gjelder valgløfter og annet valgflest så har man vel lært å ta de med en klype salt. Eneste stedet omtrent hvor det er greit å være pessimist, for da blir man jo gledelig overrasket om de innfrir.
Nå har vi hatt denne regjeringen i snart 1 år, og det er litt i korteste laget til at de skal kunne innfri en haug med valgløfter. Synes de kanskje i allefall viser tegn til at de vil innfi noe av det.

Når det gjelder varmmat i skolen er jo egentlig det ikke noe bare de kan si at sånn skal vi ha. Hvordan blir det egentlig å praktisk gjennomføre det?
Nå har ikke frukt heller blitt gratis, men subsidiert har det blitt.

Ja men billig kraft til industrien i norge er mere viktig en mat på skolen og billigere barnehager.
Om industrien går konkurs eller flytter pga kraftprisene hva skal halve norge leve av?
Sosialen?

Vi bor i en industriby og her og andre plasser har de strevd for å få kraftavtalene i orden før avtalene gikk ut i fjor i april.
Mange bedrifter sliter alerede med de høyestrømprisene, og mått ha brukt masse penger på å finne ut hvordan de kan spare i alle retninger, og sagt opp masse folk.

Mannen min er så heldig å jobbe i en fabrikk eid av et fisnks firma så de har alt ilad en kraftavtale fra finland.
Men om en gang strømkrisen for industrien skulle komme så er vårt eneste anternativ å flytte til sverige eller finland.

Da kan de like greit legge ned hele Mo i Rana, for det eneste som er igjen da er SI, med sine 400-500 arbeidplasser resten så og si er avhengig av industrien for å være en arbeidsplass.

Og det de lovet, alle mann, alle parti ikke bare de som "troner" verket nå men alle, at joda industrien skulle de redde.

HAH kyss katta i ræva , jævla søringan som aldri tar tatt borti en skitten tig gjør ingen ting for industrien , lokalpolitikerne slite ræva av seg for å regeringa med på dialog men de driter i industrien , og alt handler om Oslo

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 15:46   #7
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette forsto jeg ikke helt. Gikk til valg som en pakkedeal? Dersom AP hadde fått 55% av stemmene, så ville de sannsynligvis ikke samarbeidet med de andre partiene? På tross av at de hadde en avtale om regjeringsarbeid på forhånd? Jeg er opptatt av at hvert parti må stå fram med sine særegenheter, og sine visjoner. Hvordan skal man ellers kunne velge hvilket parti man skal stemme på? Jeg er generelt enig i mye av både det AP og SV står for, og det var disse forskjellene som avgjorde hvilket av dem som fikk min stemme.

Jeg var visst litt utydelig, skal prøve å forklare litt bedre.

Min oppfatning under valgkampen var at de som sitter i regjering nå, var veldig klare på at de ville prøve å få til en regjeringskonstellasjon og drev valgkampen deretter, på samme måte som Høyre, Krf og Venstre gjorde det. Koalisjonen var allerede klar lenge før valget. Selvsagt ville Ap, med 55% av stemmene valgt å regjere alene, men alle visste vel at det var en utopi med dagens politiske situasjon.

Gammel 08-10-06, 08:41   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ville Ap, med 55% av stemmene valgt å regjere alene, men alle visste vel at det var en utopi med dagens politiske situasjon.

Utopi var definitivt ikke ordet jeg ville ha valgt, men utenkelig er jeg helt med på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 12:11   #9
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg var visst litt utydelig, skal prøve å forklare litt bedre.

Min oppfatning under valgkampen var at de som sitter i regjering nå, var veldig klare på at de ville prøve å få til en regjeringskonstellasjon og drev valgkampen deretter, på samme måte som Høyre, Krf og Venstre gjorde det. Koalisjonen var allerede klar lenge før valget. Selvsagt ville Ap, med 55% av stemmene valgt å regjere alene, men alle visste vel at det var en utopi med dagens politiske situasjon.

Jeg skjønner at det var utenkelig at Ap kom til å regjere alene. Poenget mitt er at det etter mitt skjønn blir helt feil at ulike partier skal ha et tilnærmelsesvis felles partiprogram, fordi det er sannsynlig at de kommer til å regjere sammen. Hvordan skal man da vite hvilket parti man skal gi sin støtte? Jeg vil vite om hvert enkelt parti sitt "ønskesamfunn".

Dersom eksempelvis H og FRP går til valg på felles regjering, skal FRP kaste på båten sin (fiendtlige) innvandrerpolitikk? Skal Høyre kaste på båten sitt ståsted og følge FRP fordi FRP muligens blir størst? Dette må de jo komme fram til i forhandlinger! Noe får man muligens et hint om i valgkampen, men det er vel først i statsbudsjettet vi får se resultatene.

Jeg synes det er helt vanvittig at den sittende regjeringen får pes både her i denne tråden og i media, fordi SV ikke fikk igjennom dette med skolemat. Flertallet i den sittende regjering var i mot varm skolemat, og nå får hele regjeringen pepper fordi de ikke har gjennomfort noe flertallet i regjeringen var i mot. Helt koko spør du meg.

Sist redigert av Irma : 08-10-06 kl 12:29. Årsak: Trykkleif.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 13:10   #10
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Dersom eksempelvis H og FRP går til valg på felles regjering, skal FRP kaste på båten sin (fiendtlige) innvandrerpolitikk? Skal Høyre kaste på båten sitt ståsted og følge FRP fordi FRP muligens blir størst? Dette må de jo komme fram til i forhandlinger! Noe får man muligens et hint om i valgkampen, men det er vel først i statsbudsjettet vi får se resultatene.

Det håper jeg for guds skyld de ikke gjør. Selvsagt skal hvert parti få stå for sine prinsipper og sine kampsaker, men det er måten en går ut og sier det på. Litt realtistisk må en kunne være i en valgkamp, at en forstår at f.eks. SV ikke kommer til å vinne valget alene. Eller Venstre for del, selv om jeg aldri så mye skulle ønske det.

Jeg trodde forøvrig Soria Moriaerklæringen kom som et resultat av forhandlinger? Og mye av det som kom frem i den erklæringen sliter regjeringen med å innfri nå, ett år senere.

Jeg synes i grunn det er litt morsomt å se hvordan Kristin Halvorsen for alvor har måttet hva det vil si å sitte i regjering. Hun gikk skyhøyt ut, og satte sin ære på å få innført full barnehagedekning og en lavere makspris. Dette har hun i ettertid forstått (som mange allerede visste) at det ikke er så lett i praksis. Men hun lærer, hun også.

Gammel 08-10-06, 13:19   #11
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Tror det vil bli "morsommere" å se hvordan folkene i FrP men Siv Jensen i spissen vil takle å sitte i regjering om framgangen de har fortsetter............
Men hvor morsomt det blir for endel mennesker her i landet er en helt annen side

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.