Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Trenger anbefalinger på krim og thrillere

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-13, 00:32   #101
Fjols
Bør lage seg en tittel selv

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger anbefalinger på krim og thrillere

Jeg begynte på Hypnotisøren av Kepler i går og ble ferdig med den i ettermiddag.
For en bok.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 01:38   #102
Novla

Novla sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Henning Mankell er et must hvis du liker svensk krim, drivende gode historier og godt språk.

Er du klar for engelsk så er Ian Rankin (Inspector Rebus - alt er oversatt) og Peter Robinson (Inspector Banks) veldig gode serier og mange, mange bøker å lese. Smart å lese dem kronologisk.

Nei, det er vel langt fra alle Rebus-bøkene som er oversatt? Tror i hvertfall ikke de tre-fire første er kommet ut på norsk (og uansett er de bedre på engelsk).

Men helt enig i at både Rebus og Banks er sterkt å anbefale! Og så må man ikke la seg avskrekke av tv-versjonene, d.v.s. Rebus var noenlunde severdig, men Banks var ufattelig dårlig sammenliknet med bøkene.

Nok en britisk krimforfatter jeg anbefaler er forresten Ann Cleeves, både bøkene om Jimmy Perez, Vera Stanhope og de frittstående historiene.

Gammel 01-08-13, 02:01   #103
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Chris Tvedt liker jeg

Jeg oppdaget Chris Tvedt i sommer og likte bøkene veldig godt.

Ellers anbefaler jeg Liza Marklunds bøker om Annika Begtzon i kronologisk rekkeførge. Postcard killes av samme forfatter (+ en medforfatter) er også bra.

Jeg leste også Jakthundene av Jørn Lier Horst i sommer - anbefales.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 08:36   #104
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Novla, her.

Nok en britisk krimforfatter jeg anbefaler er forresten Ann Cleeves, både bøkene om Jimmy Perez, Vera Stanhope og de frittstående historiene.

Er disse thrillere eller mer tradisjonell krim? Har vært innom noen "vanlige krimbøker" i sommer og det er ikke min greie. Det må tydeligvis være ekle detaljer eller uvanlige historier for at de skal fenge meg. Et mordplott blir jeg fort lei av.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 08:47   #105
Hannamoren

Hannamoren sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smartHannamoren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har du lest Svik av Karin Alvtegen? Spennende, og med en uventet slutt. Elsket den.

Hannamoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-13, 08:59   #106
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Er disse thrillere eller mer tradisjonell krim? Har vært innom noen "vanlige krimbøker" i sommer og det er ikke min greie. Det må tydeligvis være ekle detaljer eller uvanlige historier for at de skal fenge meg. Et mordplott blir jeg fort lei av.

Gjentar min anbefaling av Lee Child sine bøker om Jack Reacher. Det er thriller mer enn krim, og en skikkelig pageturner.

Www.jackreacher.com

Gammel 01-08-13, 09:11   #107
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg ser den siden linker rett til filmen, det er laget en film med Tom
cruise, jeg har ikke sett den. Har hørt at den er bra, men jeg liker så godt som alltid bøkene foran filmene. Her er en side hvor du kan se bøkene: http://www.leechild.com/

Gammel 04-08-13, 20:47   #108
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Nettopp ferdig med "Jentene fra balletten". Har fått gode kritikker, men det må være noe av det dårligere jeg har lest. Forutsigbart, uoriginalt og karikert.

Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal starte på.

Gammel 04-08-13, 21:26   #109
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

S.J. Bolton, Sue Walker, Sarah Rayne og Tana French skriver alle gode thrillere som jeg knapt klarer å legge fra meg. Har de aller fleste bøkene av alle disse forfatterne. Skal straks begynne på den siste til Bolton, som jeg har ventet i et år på. Kan virkelig anbefale den forrige, Dead Scared, skikkelig creepy.

Gammel 04-08-13, 21:44   #110
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Takk! Lurer på om det blir Dead Scared på meg.

Gammel 04-08-13, 21:48   #111
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

S.J. Bolton, Sue Walker, Sarah Rayne og Tana French skriver alle gode thrillere som jeg knapt klarer å legge fra meg. Har de aller fleste bøkene av alle disse forfatterne. Skal straks begynne på den siste til Bolton, som jeg har ventet i et år på. Kan virkelig anbefale den forrige, Dead Scared, skikkelig creepy.

Åh, jeg har akkurat avsluttet Now You See Me av S.J.Bolton. Jeg var egentlig på jakt etter noe annet på Ark, men rasker tilfeldig med meg denne i stedet. Råbra! Jeg er av dem som bare må forte meg å lese ALT når jeg finner et godt plott eller fascinerende hovedpersoner, så jeg har nå bestilt 4 bøker til av henne på Amazon UK og har en på vei via en lokal ARK. Jeg holdt nesten på betale 300 ekstra bare for å få bøkene levert neste dag, men holder ut og venter dem i slutten av neste uke. Gleder meg!

Gammel 04-08-13, 22:02   #112
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg ser den siden linker rett til filmen, det er laget en film med Tom
cruise, jeg har ikke sett den. Har hørt at den er bra, men jeg liker så godt som alltid bøkene foran filmene. Her er en side hvor du kan se bøkene: http://www.leechild.com/

Er dette den første boka filmen er basert på?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 22:05   #113
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Åh, jeg har akkurat avsluttet Now You See Me av S.J.Bolton. Jeg var egentlig på jakt etter noe annet på Ark, men rasker tilfeldig med meg denne i stedet. Råbra! Jeg er av dem som bare må forte meg å lese ALT når jeg finner et godt plott eller fascinerende hovedpersoner, så jeg har nå bestilt 4 bøker til av henne på Amazon UK og har en på vei via en lokal ARK. Jeg holdt nesten på betale 300 ekstra bare for å få bøkene levert neste dag, men holder ut og venter dem i slutten av neste uke. Gleder meg!

Gammel 04-08-13, 22:34   #114
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Billa: Du kan absolutt glede deg. Alle bøkene hennes er spennende. Jeg har til og med fått mannen min hekta. Jeg blir fanget allerede på første side, og jeg er også sånn som må lese fort når boken er spennende og jeg så gjerne vil vite hva som skjer videre.

Gammel 04-08-13, 22:42   #115
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er dette den første boka filmen er basert på?

Det er jeg ikke sikker på. Det er laget en film, men har ikke sett den. Tror muligens første boka heter Killing Fields. Den var veldig spennende synes jeg.

Gammel 04-08-13, 23:04   #116
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Billa: Du kan absolutt glede deg. Alle bøkene hennes er spennende. Jeg har til og med fått mannen min hekta. Jeg blir fanget allerede på første side, og jeg er også sånn som må lese fort når boken er spennende og jeg så gjerne vil vite hva som skjer videre.

.

Gammel 04-08-13, 23:23   #117
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Fantastisk morsomme krimbøker fra sumpene i Florida og bør og må leses på engelsk er av Carl Hiaasen. De har overraskende plott og er ikke tradisjonelle.

Du kan titte på Amazon, her.

Gammel 05-08-13, 11:22   #118
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har oppdaget bøkene om Lucas Davenport av John Sanford i sommer. Har lest de fire første, fornøyd så langt.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 13:07   #119
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Standard

Nesten så jeg får lyst på Kindle nå, elsker å lese krim/thriller, og har brukt opp de mest opplagte norske. Har tenkt at det er for tungt for meg å lese på engelsk, men krim pleier å være lettlest, så jeg tror helst at det er en tilvenningssak.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:35.